2013-01-31, 12:43
Medlem
Daineas avatar
http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10113487

I en av våra två största kvällstidningar raljeras det friskt med Sverige; i första hand kulturklimatet runt invandringen, men också med stockholmsjournalister. Det känns som att fröken Meland fått in en riktig bullseye med detta inlägget, men frågan är väl om Svensson har så pass självdistans att hen känner sig träffad?
Senast redigerad av Dainea 2013-01-31 kl. 13:03.
Citera
2013-01-31, 12:48
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
[url].. har så pass självdistans att hen känner sig träffad?

tack, du förstörde min lunch.

Hoppas bara att artikeln blir uppmärksammad och svarad på här i Sverige, annars så ja, spelar de ju mindre roll tyvärr.
Citera
2013-01-31, 12:49
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Wow, bra fynd!

Gillar stycket om Ullenhags "myter":
Citat:
I fjor offentliggjorde Statsministerens kontor et skriv som skulle knekke fordommer mot innvandring. Informasjonen var så infantil at det ikke kunne forstås på annen måte enn at det svenske departementet tror folk er pappskaller som sluker alt de blir fortalt.

En riktig klassiker!
Citera
2013-01-31, 12:53
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
tack, du förstörde min lunch.

Hoppas bara att artikeln blir uppmärksammad och svarad på här i Sverige, annars så ja, spelar de ju mindre roll tyvärr.

Varsågod! Jag använder praktiskt talat aldrig det ordet, men när man ska beskriva enskilda svenskar i en grupp är det så passande att det vore en skam att inte använda det.

Tilläggas bör att detta då är den senaste delen i ett ordkrig mellan svenska och norska journalister där kontentan så långt är att norrmän är rasistiska rednecks utan egen kultur och historia medans svenskar är ryggradslösa och homosexuella PK-ister.
Citera
2013-01-31, 13:06
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Hmm...

Citat:
Ursprungligen postat av Astrid Meland
På svensk leser jeg for tiden som oftest skriveriene til sosialsekretær Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö al Abdulhassis (sjekk det jålenavnet!).

Hun skriver at vi bør kalle «overfallsvoldtekt» for «overraskningssex» og at dette er en kultur man må lære seg å forstå.

Noen tar henne seriøst. Det er forståelig. Hele Sverige fremstår jo så ofte som en parodi.

Hoppas hon menar att Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö al Abdulhassis är en parodi annars framstår hon som men än lovligt korkad själv
Citera
2013-01-31, 13:30
Medlem
Riktigt bra artikel. Mitt i prick
Citera
2013-01-31, 13:33
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Hmm...

Hoppas hon menar att Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö al Abdulhassis är en parodi annars framstår hon som men än lovligt korkad själv

Det framgår väl klart och tydligt att hon menar. Hon skriver att ifall några tar det seriöst är det förståeligt eftersom hela Sverige är en parodi.
Citera
2013-01-31, 13:39
Medlem
Är det det här en "ledare" eller är det bara ett debattinlägg. Om det är en "ledare" så är det ju intressant att en av Norges största tidningar tar en tydlig ställning emot det svenska debattklimatet men även säger rakt ut att Sverige är i intellektuellt fritt fall.

Mitt favoritcitat från inlägget:
Citat:
I Sverige tror eliten faktisk at folk flest ikke tåler Tintin og Egner. Sånt må undertrykkes og holdes borte, ellers blir alle rasister.

Att sådana frågor som att tintin ska slängas ut från biblioteken får plats i de offentliga debattrummet beror ju på att eliten tycker det är värt att debattera inte för att gemene svensk tycker det. Gemene svensk tycker nog att det är en tankekollaps att slänga ut tintin.
Citera
2013-01-31, 13:48
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Bättre länk: http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10113487
Citera
2013-01-31, 13:59
Medlem
Norge är ungefär som Sverige var på 80-talet. Folk lever ganska bekymmersfria liv, är allmänt glada och nöjda. All den här bekymmersfriheten medför tyvärr ett par mindre charmiga drag, där de två största är naivitet och patriotism. Den där artikeln är ett ganska bra exempel där båda dessa egenskaper lyser igenom ganska tydligt.

Jag har i grund och botten inte så mycket emot patriotismen, det är naiviteten som jag har svårt att svälja. Norrmän tror nämligen att de kommer att stanna kvar i det glada 80-talet för alltid. Det är inte bara ekonomin som är på 80-talsnivå i Norge, "andan" eller mentaliteten är kvar där också. Den kommer, som med det mesta andra, att successivt närma sig den Svenska.

Jag har bott i Norge i 7 år nu och märker att det för varje år blir lite mer likt det Sverige som jag flyttade ifrån. En av mina första reflektioner när jag kom hit var just: "Wow, det här är som Sverige för 10 år sedan!". Jag har senare fått justera 10 till 20 år, det passar bättre med ekonomin då.

Min gissning är att man, om ca 15-20 år, tävlar om vem som kan vara mest politisk korrekt. Precis som man kommer att tävla om vem som är av finast klass, har den dyraste klockan eller flest skor. Precis som hemma alltså. Alla de sakerna är förhållandevis ganska ovanliga i Norge i dag.

Norge ser i smyg upp till Sverige, även om de snackar en del skit om oss. Precis som vi gör med för exempel USA. Det är inte många som vill erkänna det men vi vill alla vara som vår storebror.

Citat:
Ursprungligen postat av Astrid Meland
At vi i Norge bare har Fremskrittspartiet, mens svenskene har Sverigedemokraterna...

Bara? Jo tack.
Citera
2013-01-31, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Är det det här en "ledare" eller är det bara ett debattinlägg. Om det är en "ledare" så är det ju intressant att en av Norges största tidningar tar en tydlig ställning emot det svenska debattklimatet men även säger rakt ut att Sverige är i intellektuellt fritt fall.

Det är inte en ledare, det är en "tyck till", någon slags bloggområde eller hur man ska kalla det. Jag tror att Aftonbladet har något liknande. Astrid jobbar för Dagbladet egentligen.
Citera
2013-01-31, 14:07
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Det framgår väl klart och tydligt att hon menar. Hon skriver att ifall några tar det seriöst är det förståeligt eftersom hela Sverige är en parodi.
Nja, man vet aldrig. Det ar sa jag tolkar henne men ironi i skriven form ar en svar konst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in