Norge är ungefär som Sverige var på 80-talet. Folk lever ganska bekymmersfria liv, är allmänt glada och nöjda. All den här bekymmersfriheten medför tyvärr ett par mindre charmiga drag, där de två största är naivitet och patriotism. Den där artikeln är ett ganska bra exempel där båda dessa egenskaper lyser igenom ganska tydligt.
Jag har i grund och botten inte så mycket emot patriotismen, det är naiviteten som jag har svårt att svälja. Norrmän tror nämligen att de kommer att stanna kvar i det glada 80-talet för alltid. Det är inte bara ekonomin som är på 80-talsnivå i Norge, "andan" eller mentaliteten är kvar där också. Den kommer, som med det mesta andra, att successivt närma sig den Svenska.
Jag har bott i Norge i 7 år nu och märker att det för varje år blir lite mer likt det Sverige som jag flyttade ifrån. En av mina första reflektioner när jag kom hit var just: "Wow, det här är som Sverige för 10 år sedan!". Jag har senare fått justera 10 till 20 år, det passar bättre med ekonomin då.
Min gissning är att man, om ca 15-20 år, tävlar om vem som kan vara mest politisk korrekt. Precis som man kommer att tävla om vem som är av finast klass, har den dyraste klockan eller flest skor. Precis som hemma alltså. Alla de sakerna är förhållandevis ganska ovanliga i Norge i dag.
Norge ser i smyg upp till Sverige, även om de snackar en del skit om oss. Precis som vi gör med för exempel USA. Det är inte många som vill erkänna det men vi vill alla vara som vår storebror.
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid Meland
At vi i Norge bare har Fremskrittspartiet, mens svenskene har Sverigedemokraterna...
Bara? Jo tack.