Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-01-31, 00:51
Bannlyst
Va fan, i vissa forum så känns det som att hälften av de nystartade inläggen blir låsta, och det pga att nån sniken mod lyckats dra upp en död tråd sen 2009 som ungefär tar upp samma sak. I ärlighetens namn så finns det verkligen inte en värre diskussionsdödare än att dra upp en flera år gammal trådstart och smeta in sin egna trådstart nånstans däri.

En härlig trådstart om Tarantinos våldsfetsichsm klumpas ihop med en fet jävla nonsenstråd som behandlar hela hans filmskapande - whats up with that?

Jag frekventerar regelbundet flera andra forum, och på de allra flesta så uppmuntrar man faktiskt nya trådstarter, så länge att de har ett unikt diskussionsunderlag så klart. När Django Unchained släpptes så kunde jag t.ex läsa mer än en handfull olika trådar om samma film, alla med olika underlag, men såklart behandlandes samma film. Alla läsvärda.

Varför inte på FB? Varför motarbetar ni så aktivt kreativa postare för att faktiskt posta här? Vi hänvisas till en gigantisk tråd vari man inte diskuterar nånting alls utan mest verkar chatta med varandra. Det är sida efter sida med bullshit, och en fördjupad diskussion är dödsdömd enbart med tanke på vilken mämgd skräp som ramlar in.

För oss som vill diskutera film så är F:A rena döden, helt eftersom att vettiga trådstarter drunknar i mängden av skit.

Säg att jag vill skriva en utförlig recension av TDKR, komplett med video och kommentarer. I princip vilket forum som helst så hade det varit okej att starta upp en ny tråd i detta läge, men inte på FB. Här hänvisas man till en tråd på 10 000 inlägg, och det man en gång ville få sagt drunknar i en våg av bullshit som inte är relevant för det man vill få sagt alls... Varför?

Jag tycker att det på många sätt är obegripligt. Visst måste man väl hålla en viss typ av diskussion koncentrerad på ett ställe, men när man så jäkla aktivt skjuter ner ens den minsta tillstymmelsen till diskussion (som i exemplet ovan) så gör man sig själv en enorm björntjänst.

Uppmuntra till debatt, kväv den inte
Senast redigerad av dswwwwdwd 2013-01-31 kl. 01:35.
Citera
2013-01-31, 00:55
Medlem
AbdullahSvenssons avatar
För att för många trådar med samma sak blir rörigt.
Tycker du att vi ska ha en tidsgräns för när tråden är "död"?
Citera
2013-01-31, 01:20
Medlem
ManJuices avatar
Hålled med Abdullah! Det bör finnas två alternativ på hur trådar fortskrider: En som lever i kanske 1-2 dagar, där man får svar på sin fråga. Och en annan där tråden överlever permanent. Man får helt enkelt själv göra sin egen bedömning inom vilket fack man placerar tråden. Högre krav på "permanenta" trådar givetvis.
Senast redigerad av ManJuice 2013-01-31 kl. 01:33.
Citera
2013-01-31, 02:29
Moderator
NewDeers avatar
Många ämnen, ja nästan alla, har ju redan avhandlats. Därmed inte sagt att jag letar upp en tråd med 14 inlägg från 2009 för att sammanfoga med den nya tråden i ämnet. Däremot brukar jag hänvisa till längre trådar där man tagit upp samma frågor.

Problemet känns ibland som att det är viktigare för TS att få behålla sin tråd än att få svar och olika åsikter angående ämnet - vilket man oftast kan få om man bemödar sig att läsa igenom en äldre tråd.
Citera
2013-01-31, 02:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Många ämnen, ja nästan alla, har ju redan avhandlats. Därmed inte sagt att jag letar upp en tråd med 14 inlägg från 2009 för att sammanfoga med den nya tråden i ämnet. Däremot brukar jag hänvisa till längre trådar där man tagit upp samma frågor.

Problemet känns ibland som att det är viktigare för TS att få behålla sin tråd än att få svar och olika åsikter angående ämnet - vilket man oftast kan få om man bemödar sig att läsa igenom en äldre tråd.

Nej, du missuppfattar min tråd helt. Det handlar inte om att man vill starta "ego"-trådar, snarare så vill man uppmuntra ett levande debattklimat där inte flera ämnen klumpas ihop i en enda stor chattråd, för vem fan gör dessa lyckliga? Egentligen?

Var ska vi som har följt Ridley Scott sen Alien diskutera Prometheus ur ett annorlunda och mer bejakande perspektiv? Postade man ett genomtänkt inlägg i den tråden inom de två första månaderna efter dess reslease så var det dömt att drunkna i allt jäkla chattande, eftersom att det är så stora trådar ser ut.

Det är därför man måste tillåta lite smala ämnen att blomma upp. Kanske hade vi kunnat få se en skön steg för steg-sågning om varför Prometheus sög utifrån en filmstudents perspektiv, om nu FB hade tillåtit det? Kanske hade det funnits poänger att hämta i en trådstart som angriper Gökboets mer kontroversiella delar?

Istället för att försöka baka in allting i samma tråd och således ta död på debatten så kanske man kan prova att låta diskussionerna vara lite mer dynamiska, flödande?

Varför inte?
Citera
2013-01-31, 02:54
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dswwwwdwd
Nej, du missuppfattar min tråd helt. Det handlar inte om att man vill starta "ego"-trådar, snarare så vill man uppmuntra ett levande debattklimat där inte flera ämnen klumpas ihop i en enda stor chattråd, för vem fan gör dessa lyckliga? Egentligen?

Var ska vi som har följt Ridley Scott sen Alien diskutera Prometheus ur ett annorlunda och mer bejakande perspektiv? Postade man ett genomtänkt inlägg i den tråden inom de två första månaderna efter dess reslease så var det dömt att drunkna i allt jäkla chattande, eftersom att det är så stora trådar ser ut.

Det är därför man måste tillåta lite smala ämnen att blomma upp. Kanske hade vi kunnat få se en skön steg för steg-sågning om varför Prometheus sög utifrån en filmstudents perspektiv, om nu FB hade tillåtit det? Kanske hade det funnits poänger att hämta i en trådstart som angriper Gökboets mer kontroversiella delar?

Istället för att försöka baka in allting i samma tråd och således ta död på debatten så kanske man kan prova att låta diskussionerna vara lite mer dynamiska, flödande?

Varför inte?
Absolut - där håller jag med dig. Vi hänger inte i samma forumsdelar, i mina delar så finns det oftast ett problem och olika synpunkter och lösningar. Men om man vill diskutera mer filosofiskt så tycker jag att det borde skiljas från "den stora tråden om...".
Citera
2013-01-31, 03:07
Medlem
Ännu en nackdel med den här "låsningskulturen" som vår TS så fint har valt att välja att kalla det här, är att när information/fakta/vetenskap föråldras.

Tänker till stor del på "tränings"forumet, där det framkommer ny forskning väldigt ofta och därför kan man inte gå på en gammal tråd och läsa tidigare svar osv.

Träning kanske inte är de ämnet som drabbas "värst" i form av "outdated data", men hoppas ni förstår min poäng.
Citera
2013-01-31, 03:54
Bannlyst
edit: (3 min för sen )

Då menar jag inte att onödiga trådstarter som den här har existensberättigande per automatik, så klart! Usla och intetsägande trådstarter ska så klart låsas eller förpassas till PK, som i fallet ovan. Jag snackar mer om att vissa ämnen kan angripas från flera olika vinklar och att diskussionen gynnas av att man låter sådana debatter eskalera, väsensskilda från dessa jäkla chattrådar som inte mynnar ut i just mer än ett jäkla massa chattande.

Det är fördummande!
Citera
2013-01-31, 09:14
Moderator
evilhoneys avatar
Just sådana trådstarter får jag mest av. Folk som postar en tam trådstart om ett ämne som avhandlats ungefär en miljon gånger på forumet.
Se även kukstorlekstrådar i Erotik och sexualitet, alla vill ha en egen tråd om just deras pillevitt, eller KORTA HÅLLBARHETSFRÅGOR aka "Kan jag äta detta?" i matlagning, där alla gör en ny tråd för just deras köttfärspaket.

I de fallen är jag besviken på att användaren inte gör en snabb sökning eller ens kikar på de klistrade trådarna i forumsdelarna då de ofta finns upptagna där.

Annars kan jag hålla med om att det sammanfogas och låses ibland när det inte är befogat.
Vi kan göra en deal: ni söker innan ni postar och vi tänker ett varv till innan vi låser. =)
Citera
2013-01-31, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p3trus
Ännu en nackdel med den här "låsningskulturen" som vår TS så fint har valt att välja att kalla det här, är att när information/fakta/vetenskap föråldras.

Tänker till stor del på "tränings"forumet, där det framkommer ny forskning väldigt ofta och därför kan man inte gå på en gammal tråd och läsa tidigare svar osv.

Träning kanske inte är de ämnet som drabbas "värst" i form av "outdated data", men hoppas ni förstår min poäng.

Tråden om högskoleprovet är också något föråldrad, de flesta inläggen avser det gamla högskoleprovet och det är vanligt med länkar som inte längre fungerar.
Det var någon som startade en tråd om det nya högskoleprovet men den låstes/raderades/skickades till PK.
Citera
2013-01-31, 09:42
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av universalgeniet
Tråden om högskoleprovet är också något föråldrad, de flesta inläggen avser det gamla högskoleprovet och det är vanligt med länkar som inte längre fungerar.
Det var någon som startade en tråd om det nya högskoleprovet men den låstes/raderades/skickades till PK.
I det läget kan det ju vara bra att PMa aktuell mod och förklara just det, då borde ju den gamla tråden låsas.
Citera
2013-01-31, 12:14
Medlem
Gasentusiasts avatar
Håller med i stort sett. Tycker dock det är bra när trådar med ofta förekommande nybörjarfrågor (som finns besvarade i sticky el likn) kastas eller sammanfogas, likadant typ nyhetstrådar, så att samma diskussioner inte pågår parallellt.

Tycker dock att det är stor skillnad på såna trådar och "diskussionstrådar", de senare bör helt klart få ha "högre i tak" s a s.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in