Va fan, i vissa forum så känns det som att hälften av de nystartade inläggen blir låsta, och det pga att nån sniken mod lyckats dra upp en död tråd sen 2009 som ungefär tar upp samma sak. I ärlighetens namn så finns det verkligen inte en värre diskussionsdödare än att dra upp en flera år gammal trådstart och smeta in sin egna trådstart nånstans däri.
En härlig trådstart om Tarantinos våldsfetsichsm klumpas ihop med en fet jävla nonsenstråd som behandlar hela hans filmskapande - whats up with that?
Jag frekventerar regelbundet flera andra forum, och på de allra flesta så uppmuntrar man faktiskt nya trådstarter, så länge att de har ett unikt diskussionsunderlag så klart. När Django Unchained släpptes så kunde jag t.ex läsa mer än en handfull olika trådar om samma film, alla med olika underlag, men såklart behandlandes samma film. Alla läsvärda.
Varför inte på FB? Varför motarbetar ni så aktivt kreativa postare för att faktiskt posta här? Vi hänvisas till en gigantisk tråd vari man inte diskuterar nånting alls utan mest verkar chatta med varandra. Det är sida efter sida med bullshit, och en fördjupad diskussion är dödsdömd enbart med tanke på vilken mämgd skräp som ramlar in.
För oss som vill diskutera film så är F:A rena döden, helt eftersom att vettiga trådstarter drunknar i mängden av skit.
Säg att jag vill skriva en utförlig recension av TDKR, komplett med video och kommentarer. I princip vilket forum som helst så hade det varit okej att starta upp en ny tråd i detta läge, men inte på FB. Här hänvisas man till en tråd på 10 000 inlägg, och det man en gång ville få sagt drunknar i en våg av bullshit som inte är relevant för det man vill få sagt alls... Varför?
Jag tycker att det på många sätt är obegripligt. Visst måste man väl hålla en viss typ av diskussion koncentrerad på ett ställe, men när man så jäkla aktivt skjuter ner ens den minsta tillstymmelsen till diskussion (som i exemplet ovan) så gör man sig själv en enorm björntjänst.
Uppmuntra till debatt, kväv den inte