2013-01-30, 14:32
Medlem
KchefenLs avatar
Enligt apple support måste jag köpa licens till mountain lion eller hitta en cd. vafalls! kom igen 2013 ! en jävla plastbit eller apples jävla snålgirighet

har köpt ny pro, och ska sälja gamla pro
Citera
2013-01-30, 15:12
Medlem
russkij_ogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KchefenL
Enligt apple support måste jag köpa licens till mountain lion eller hitta en cd. vafalls! kom igen 2013 ! en jävla plastbit eller apples jävla snålgirighet

Kom igen 2013! Om du har en en mac så har du en licens för os x. Alltså behöver endast skaffa dig själva backup. Det kan du göra både här och där.
Citera
2013-01-30, 15:20
Medlem
smurfehs avatar
Citat:

Undrar vem det är som är snål egentligen... Finns några alternativ:

Ladda ned ML från App Store och kör därefter in installationen på ett USB-minne och installera om. Bör gå att göra från ditt Apple ID om jag inte minns fel.

Ladda ned valfri version av OS X från någon torrentsite och kör in på ett USB-minne och installera om det på nytt.

Google is your friend.
Citera
2013-01-30, 15:28
Medlem
KchefenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av russkij_og
Kom igen 2013! Om du har en en mac så har du en licens för os x. Alltså behöver endast skaffa dig själva backup. Det kan du göra både här och där.
Nej det har jag inte. enligt apple supporten är min nya mac "ägare" till licensen. den kan jag alltså inte använda. har googlat, utan framgång, därför jag frågar här
Citera
2013-01-30, 17:04
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Nej det har jag inte. enligt apple supporten är min nya mac "ägare" till licensen. den kan jag alltså inte använda. har googlat, utan framgång, därför jag frågar här

Se inlägg ovan. För övrigt http://support.apple.com/kb/HT4854 [ How to install Lion or Mountain Lion on multiple computers ]

Jag har kört in mitt ML på både min mba och mb. Finns flertal guider om hur du letar upp installeraren och flyttar till ett USB-minne. Precis som jag skrev ovan.

EDIT: http://macs.about.com/od/macoperatin...nstaller_2.htm [ Locate the Mountain Lion Installer Image ]

Lär dig använda Google
Citera
2013-01-31, 10:30
Medlem
KchefenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Se inlägg ovan. För övrigt http://support.apple.com/kb/HT4854 [ How to install Lion or Mountain Lion on multiple computers ]

Jag har kört in mitt ML på både min mba och mb. Finns flertal guider om hur du letar upp installeraren och flyttar till ett USB-minne. Precis som jag skrev ovan.

EDIT: http://macs.about.com/od/macoperatin...nstaller_2.htm [ Locate the Mountain Lion Installer Image ]

Lär dig använda Google

precis som jag skrev innan så vill jag inte betala för ett OS som bara ska skriva över information, dvs formatera hårddisken och göra MBP klart till försäljning, ang att få över dmg filen på sticka så kan jag lista ut det själv. Problemet är när mitt Apple id inte har licens för mountain lion (då det hör till min nya mbp och inte mig personligen)

Du har en Mountain lion licens, jag har inte. vill inte ha en heller. jag vill bara göra min burk redo för försäljning.

läs mina inlägg innan du svarar med dryg ton

(igenligen är jag oerhört tacksam för att du tar dig tid att svara, försöker bara upprättahålla någon form av dryghetskodex som så snabbt utvecklas här.. Tack och bock )
Citera
2013-01-31, 13:30
Medlem
Kethrs avatar
Citat:
precis som jag skrev innan så vill jag inte betala för ett OS som bara ska skriva över information, dvs formatera hårddisken och göra MBP klart till försäljning, ang att få över dmg filen på sticka så kan jag lista ut det själv. Problemet är när mitt Apple id inte har licens för mountain lion (då det hör till min nya mbp och inte mig personligen)

Du har en Mountain lion licens, jag har inte. vill inte ha en heller. jag vill bara göra min burk redo för försäljning.

(igenligen är jag oerhört tacksam för att du tar dig tid att svara, försöker bara upprättahålla någon form av dryghetskodex som så snabbt utvecklas här.. Tack och bock )

Lättast för dig lär väll vara att skapa ett nytt adminkonto och från det kontot rara ditt gamla!
Citera
2013-02-01, 12:25
Medlem
russkij_ogs avatar
Citat:

Varför ens fråga här då???? Måste du ha en hel tråd med främmande människor som säger till dig att tanka ner ditt osx från pirat hamnen för att du ska våga ladda ner en torrent?
Din mac är ett obesjälat ting som inte kan äga något. Du äger macen, om den nu lyckas äga något själv så äger du allt den äger eftersom du äger den. Akta bara för farbror blå när du tankar torrent för att du vet väl att dem bötlägger varenda människa som tankar där och sen lägger till dig i registret så du kommer stoppad när du är ute och kör, oftare än alla andra på grund av att du kommer då vara en känd brottsling.
Citera
2013-02-01, 16:16
Medlem
Joomlas avatar
Om du redan köpt OS X via Mac App Store (Lion eller Mountain Lion) så kan du i App Store ladda ned det igen (Shift-/kommand eller något sådant så ändras "Installed" till "Download"). Innuti programet hittar du InstallESD.dmg som du sen kan använda för återinstallation.

Om du köpt Snow Leopard tidigare, eller fick en skiva med datorn så tycker jag att det är helt okej om du bara via valfri piratsida tankar ner OS X Snow Leopard (eller nyare så besparar du nästa ägare besväret att installera om).

Vad gäller Snow Leopard vet jag inte om en DVD-skiva räcker, storleksmässigt. Jag har för mig att installationsfilen är >4,7GB. Däremot om du väljer Lion eller Mountain Lion räcker en DVD. I vilket fall så är ett USB-minne på >8GB tillräckligt, så slipper du slösa DVD-skivor

Mvh
Joomla

edit: Jag hjälper gärna eftersom jag nu råkar veta sådana här saker och att det är en liten insats från min sida kontra eventuell frustration/tidsslösande på din sida. Men om jag får be om något så är det att du söker, för det är minst sagt inte första gången det förklaras i trådar. Jag vet inte hur många gånger jag skrivit samma sak i olika trådar nu.

edit igen: sök på a:joomla i forumet "Programvara Mac OS" så hittar du nog trådar om samma sak, ifall det hjälper. Sen kan du återkomma med fler frågor om du absolut inte hittar något, eller är osäker på något.
Senast redigerad av Joomla 2013-02-01 kl. 16:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in