Om du redan köpt OS X via Mac App Store (Lion eller Mountain Lion) så kan du i App Store ladda ned det igen (Shift-/kommand eller något sådant så ändras "Installed" till "Download"). Innuti programet hittar du InstallESD.dmg som du sen kan använda för återinstallation.
Om du köpt Snow Leopard tidigare, eller fick en skiva med datorn så tycker jag att det är helt okej om du bara via valfri piratsida tankar ner OS X Snow Leopard (eller nyare så besparar du nästa ägare besväret att installera om).
Vad gäller Snow Leopard vet jag inte om en DVD-skiva räcker, storleksmässigt. Jag har för mig att installationsfilen är >4,7GB. Däremot om du väljer Lion eller Mountain Lion räcker en DVD. I vilket fall så är ett USB-minne på >8GB tillräckligt, så slipper du slösa DVD-skivor
Mvh
Joomla
edit: Jag hjälper gärna eftersom jag nu råkar veta sådana här saker och att det är en liten insats från min sida kontra eventuell frustration/tidsslösande på din sida. Men om jag får be om något så är det att du söker, för det är minst sagt inte första gången det förklaras i trådar. Jag vet inte hur många gånger jag skrivit samma sak i olika trådar nu.
edit igen: sök på a:joomla i forumet "Programvara Mac OS" så hittar du nog trådar om samma sak, ifall det hjälper.
Sen kan du återkomma med fler frågor om du absolut inte hittar något, eller är osäker på något.