2013-01-30, 13:48
Medlem
Jag vill veta lagarna som gäller i Göteborg stad. Angående studentbostäder eller bostadskö i övrigt.

Jag har precis flyttat till göteborg och lyckades fixa en lägenhet vilket var jäkligt svårt i bra område.
Jag pluggar distans kurser på annat universitet än göteborg, men efter sommarlovet kommer jag börja 5 årigt program och jag vill ju inte bo under c/O adress så länge.

Finns det kö man man ställa sig i? fins det flera? (Snälla behöver verkligen hjälp)
Hur har ni gjort? ni som flyttat till göteborg för studier?

är tråden placerad fel, ber jag mod flytta till rätt ställe. Jag vill som sagt veta regler bakom detta.
Så omplacera, istället för att radera!
Citera
2013-01-30, 18:22
Medlem
Det finns flera köer som du kan ställa dig i. Boplats.se är den mest omfattande. Där annonseras lediga bostäder av alla slag, alltså inte främst specifika studentbostäder. Den är ingen egentlig kö men fungerar som det i praktiken då Göteborgs olika kommunala bostadsbolag (som äger större delen av hyresrätterna) numer utgår från registreringstid på boplats när de fördelar sina lediga lägenheter.

Där annonserar även andra hyresvärdar än de kommunala och de kan förstås ha egna policys för bostadsfördelning.

SGS studentbostäder har en egen kö som du kan ställa dig i. De har enbart studentbostäder och listar även hur lång kötid det normalt är för att få lägenhet i olika områden.

Sedan äger HSB Göteborg rätt många hyresrätter i Göteborg och de har ingen egentlig kö men fördelar dem till sökande efter hur många bosparpoäng denne har. Så det är en kö i den mening att den som bosparat längst får lediga lägenheter först.

Det är de köer jag känner till, men det finns säkert fler.
Citera
2013-01-30, 18:36
Medlem
Lothlorias avatar
Även Chalmers har lite studentbostäder i Göteborg (man behöver inte gå på just Chalmers för att få lägenhet hos dem). Vet inte länken till söksidan, men bör finnas på Chalmers egen hemsida.

De har även lägenheter där först till kvarn gäller. Flera av mina vänner ringde helt sonika strax innan (eller strax efter) terminen börjat och fick lägenhet på stört. Med detta inte sagt att det alltid går så lätt såklart, men man kan ha tur.

Lycka till med dina studier!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in