• 1
  • 2
2005-05-07, 02:24
Medlem
Nytorget
Fyra 14-åriga flickor blev i fredags eftermiddag hotade och ofredade av ett gäng killar i samma ålder, när de besökte Vikingamarknaden vid busstationen.
En av killarna tog anstöt av den ena tjejens halssmycke, som föreställde Tors hammare, slet loss och kastade iväg det. Killarna hotade också med att slå ihjäl flickornas bröder.

Striktare förbud mot rasistiska symboler
Kommunfullmäktige i Kungälv ställde sig vid måndagskvällens möte bakom de elever som i en motion till ungdomsfullmäktige visat på att mobbing och hets mot folkgrupp förekommer på Ytterbyskolan och att lärarna bör bli striktare och förbjuda symboler och smycken.

Det var med anledning av att barn- och ungdomsnämnden föreslagit att motionen skulle avslås med motiveringen att arbetet mot mobbing och kränkande behandling ständigt ändå pågår på skolorna.

Rasism förekommer
– De här eleverna säger sig ju ha upplevt att mobbning och rasistiska symboler förekommer på Ytterbyskolan och att en striktare behandling behövs. Hur får man det genom att avslå? undrade Patrik Renström (c) och fick hela fullmäktige med på att kräva en striktare behandling.

http://www.kungalvsposten.se/nyheter...EAEuZuoUgtBgdn
---
HAr skolan laglig rätt att förbjuda dessa symboler? Kan man vidta rättsliga åtgärder mot en skola som försöker hindra någon att bära t ex en torshammare?
Citera
2005-05-07, 02:39
Medlem
Verkar helt sanslöst av kommunnissarna. Vad menar de med "rasistiska symboler"? Torshammare i sig är inga symboler för rasism, det är ju som att förbjuda kors som folk bär runt halsen. Är några symboler verkligen förbjudna i svensk lag, svastikor kanske?
Citera
2005-05-07, 02:41
Medlem
Mr Coffees avatar
Har inte skolor rätt att införa lokala ordningsregler, typ kepsförbud och sådant? Jag har för mig det.

I artiekeln står inget om att förbjuda "Tors-hammare". Det står rasistiska symboler och smycken.

Iofs är tors-hammare grymt fula men ett förbud låter ju extremt. Det känns som att politiker alltid ska nysta i fel ände.
Citera
2005-05-07, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Har inte skolor rätt att införa lokala ordningsregler, typ kepsförbud och sådant? Jag har för mig det.

I artiekeln står inget om att förbjuda "Tors-hammare". Det står rasistiska symboler och smycken.

Iofs är tors-hammare grymt fula men ett förbud låter ju extremt. Det känns som att politiker alltid ska nysta i fel ände.

Ja men om en skola vill förbjuda torshammare är det tillåtet? Kan man förbjuda bomberjacka? Kängor? Kan man förbjuda hursomhelst i en skola dit alla enligt lag måste gå, dvs inget frivlligt kontrakt eller så?
Citera
2005-05-07, 03:27
Medlem
Tydligen var Laila Freivalds i farten 1996 med ett förslag om förbud mot rasistiska symboler (ds 1996:33), vet inte hur det gick med det men Skolverket var positivt. FiB skrev en bra artikel mot förslaget: http://www.fib.se/nazisymb.html

Fler skolor gillar tydligen att förbjuda olika symboler
http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/nyh...artikel=517697 :
Citat:
Rasistiska symboler förbjuds på Centralskolan
Främlingsfientlig musik och rasistiska och nazistiska symboler totalförbjuds på Centralskolan i Hallstavik.
- Vi vill ta ett krafttag mot detta. En del elever är rädda för andra elever som bär de här symbolerna, säger en lärare på skolan.
Elever som bryter mot skolans regler och ändå har kläder med otillåtna symboler kommer att uppmanas att ta av dem eller gå hem för att byta, skriver Norrteljetidning.
Citera
2005-05-07, 19:14
Medlem
Dynamics avatar
Jag säger stort NEJ till det pågrund av att jag tror på Asa-gudarna och jag bär hammaren som bevis på min tro och vi har religionsfrihet här i Sverige
Citera
2005-05-07, 19:16
Medlem
Lutass avatar
Det påminner om en grundskola i Dalarna där en av lärarna förbjöd sina elever att ha på sig något med Spice girls på...
Citera
2005-05-07, 20:05
Medlem
Dynamics avatar
mmm skulle kunna tänka mig att springa runt med hakkors och sen när någon anmärker mig för att vara rasist så säger jag bara nej du detta märke betyder tur och lycka i Inden och jag behöver lite tur i dag
Citera
2005-05-08, 00:57
Medlem
Azraels avatar
Minns att vi inte fick sjunga nationalsången eller ha svenska flaggor i skolan (framförallt i samband med skolavslutningar) eftersom det symboliserade rasism. Sånt var livet på 80-talet.
Citera
2005-05-08, 01:30
Medlem
Dynamics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Minns att vi inte fick sjunga nationalsången eller ha svenska flaggor i skolan (framförallt i samband med skolavslutningar) eftersom det symboliserade rasism. Sånt var livet på 80-talet.

Så var det i min skola med
Citera
2005-05-08, 19:34
Medlem
Men herregud vilken bottenlös jävla dumhet...men är inte samhället på väg till en mer avslappnad syn på dessa frågor, Finns det fortfarande skolor med dessa regler tex?...nånn jävla gräns för dom svenska myndigheternas ängsliga svenskhat finns det väl eller?
Citera
2005-05-08, 21:33
Medlem
Avva66s avatar
man kan ju undra var gränsen går.
Är finska hakkorset tillåtet tro?
blått, liggande, med vit bakgrund, användes under kriget
av flygvapnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera