2013-01-29, 17:24
Medlem
Tjo.

Fick just tillbaka ett tentaresultat och factsen är som följer:
Maxpoäng:72
Bäst resultat: 66
Medel: 56,5
Median: 57
Godkäntgräns: 49
Gruppens storlek: 90 pers => A.U.C. höger om bäst resultat = 1% typ => Normalfördelning ad modum bellkurva => 97% godkända.

Nu till frågan: Är bellkurvan tillämpbar om vi har en maxpoäng (i detta fall vid +3,75 standarddeviationer)? Om nej, vilken matematisk modell kan hjälpa mig lösa frågeställningen?
Citera
2013-01-29, 18:01
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coltcool
Tjo.

Fick just tillbaka ett tentaresultat och factsen är som följer:
Maxpoäng:72
Bäst resultat: 66
Medel: 56,5
Median: 57
Godkäntgräns: 49
Gruppens storlek: 90 pers => A.U.C. höger om bäst resultat = 1% typ => Normalfördelning ad modum bellkurva => 97% godkända.

Nu till frågan: Är bellkurvan tillämpbar om vi har en maxpoäng (i detta fall vid +3,75 standarddeviationer)? Om nej, vilken matematisk modell kan hjälpa mig lösa frågeställningen?

Det finns ingenting som säger att resultatet bland endast 90 deltagare skall vara normalfördelat. Kanske kan man få en hyfsad anpassning om man tar med 3:e momentet (skevheten). Vad fick du själv för poäng på tentan?
Citera
2013-01-29, 18:29
Medlem
56 och vi har inga fåniga grader av godkänt så jag får fira ikväll.

Anade att var lite mer komplicerat. Dessutom lär det väl bli två pucklar. En för de som lämnar in typ blankt också.
Tyder skevhet på bellkurvan att rättningen/tentan är konstigt upplagd? (Tentorna rättas anonymt av 7 olika pers och sätts sedan ihop)
Citera
2013-01-30, 08:32
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coltcool
Tyder skevhet på bellkurvan att rättningen/tentan är konstigt upplagd? (Tentorna rättas anonymt av 7 olika pers och sätts sedan ihop)

Generellt svar: nej. Tvärtom motsvaras begreppet av en verklig asymmetri som är ganska vanlig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Skewness

Det är nog dessutom vanligt att skolklasser har två pucklar. Kamel alltså, och inte dromedar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bimodal_distribution
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in