Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-07, 13:49
  #2077
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Hade inte alls varit kul att se den förnedringen.

Förnedring? Det var ju självvalt...underlättade handel.
Citera
2017-01-07, 13:58
  #2078
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Förnedring? Det var ju självvalt...underlättade handel.

Horor tjänar pengar, men nog fan förnedrar de sig.
Citera
2017-01-07, 14:01
  #2079
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Horor tjänar pengar, men nog fan förnedrar de sig.

Fast om du själv levt på den tiden, erbjöd inte kristendomen ett bättre och mer trovärdigt budskap?
Kristendomen och islam borde varit ganska imponerande för en viking med sina katedraler och böcker?
Citera
2017-01-07, 14:23
  #2080
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Fast om du själv levt på den tiden, erbjöd inte kristendomen ett bättre och mer trovärdigt budskap?
Kristendomen och islam borde varit ganska imponerande för en viking med sina katedraler och böcker?

Jag hatar de abrahamitiska religionerna och hade troligtvis varit en svuren fiende till desamma även på den tiden.
Vikingarna var duktiga ingenjörer. De kunde ha tagit intryck av arkitekturen i de kristna länderna - och skapat något eget av det istället för att underkasta sig.
Citera
2017-01-07, 14:25
  #2081
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag hatar de abrahamitiska religionerna och hade troligtvis varit en svuren fiende till desamma även på den tiden.
Vikingarna var duktiga ingenjörer. De kunde ha tagit intryck av arkitekturen i de kristna länderna - och skapat något eget av det istället för att underkasta sig.

Bortsett från båtarna, hur var de duktiga ingenjörer? Husen var bra, gjorda för den miljö som rådde men inga storverk. Gedigen snickarkonst och man visste hur man skulle isolera för den nordiska kylan.
Citera
2017-01-07, 14:59
  #2082
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbababa
Ja, just det.


Snarare ett av de sämre. Skådespeleriet var fan på bottennivå hos flertalet av karaktärerna, likaså manus. Det var ett sånt avsnitt som man bara satt och suckade sig igenom. Finns liksom för många saker som tynger ner serien. Samtidigt är vissa avsnitt riktigt bra, som det där Ragnar dog. Musiken är också bra, när den framförs av Wardruna.

Huh? Ragnars dödsscen, introduktionen av Björns resa till Spanien och Odin som dök upp.

Det du pratar om stämmer in på många av avsnitten men inte på detta.
Citera
2017-01-07, 16:05
  #2083
Medlem
barbababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASAPROCKY
Huh? Ragnars dödsscen, introduktionen av Björns resa till Spanien och Odin som dök upp.

Det du pratar om stämmer in på många av avsnitten men inte på detta.
Jag brukar inte vara den som klagar på att saker är PK men i det senaste avsnittet var det bara för mycket historiska felaktigheter på en gång, Lagerthas kvinnliga livvakter, orientaliska köpmän i "Kattegatt", fundamentalisten Floki blev frälst(?) av Islam. Samt skådespeleriet var som jag sa inte så bra. Oden var cool dock.

Ragnars dödsscen, eller hela det avsnittet egentligen, var det jag menade var bra.

Med det sagt, en högst ojämn serie.
Citera
2017-01-07, 16:45
  #2084
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbababa
Jag brukar inte vara den som klagar på att saker är PK men i det senaste avsnittet var det bara för mycket historiska felaktigheter på en gång, Lagerthas kvinnliga livvakter, orientaliska köpmän i "Kattegatt", fundamentalisten Floki blev frälst(?) av Islam. Samt skådespeleriet var som jag sa inte så bra. Oden var cool dock.

Ragnars dödsscen, eller hela det avsnittet egentligen, var det jag menade var bra.

Med det sagt, en högst ojämn serie.
Historiska felaktigheter drämde dom till med redan i första avsnittet av serien, något man tyvärr har blivit van vid vid det här lagret.
Citera
2017-01-07, 17:20
  #2085
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Bortsett från båtarna, hur var de duktiga ingenjörer? Husen var bra, gjorda för den miljö som rådde men inga storverk. Gedigen snickarkonst och man visste hur man skulle isolera för den nordiska kylan.

Nordisk ingenjörskonst är spartanskt funktionell än idag. Vikingarnas kultur var dessutom en krigarkultur. Båtarna var exceptionella, designade för att ta sig in på grunt vatten, göra korta strandhugg, slå till och röva, för att sedermera försvinna snabbt.

Jag har alltid betraktat hela kulturen som ett stycke krigisk spartansk konst, eller arkitektur om man så vill. Helt designad för krig och erövring.

Europas stora kyrkobyggen betraktar jag som en enda stor manifestation av underkastelse inför vidskepelse och dumhet. Ett enda stort förfäande av de europeiska folken.
__________________
Senast redigerad av Sinestro 2017-01-07 kl. 17:25.
Citera
2017-01-07, 17:36
  #2086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Nordisk ingenjörskonst är spartanskt funktionell än idag. Vikingarnas kultur var dessutom en krigarkultur. Båtarna var exceptionella, designade för att ta sig in på grunt vatten, göra korta strandhugg, slå till och röva, för att sedermera försvinna snabbt.

Jag har alltid betraktat hela kulturen som ett stycke krigisk spartansk konst, eller arkitektur om man så vill. Helt designad för krig och erövring.

Europas stora kyrkobyggen betraktar jag som en enda stor manifestation av underkastelse inför vidskepelse och dumhet. Ett enda stort förfäande av de europeiska folken.

Fast den vidskepelsen har ju civiliserat oss. Vikingarna var ju också vidskepliga. Är det inte ganska löjligt att tro på Tor jämfört med kristendomen?
Citera
2017-01-07, 17:40
  #2087
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Fast den vidskepelsen har ju civiliserat oss. Vikingarna var ju också vidskepliga. Är det inte ganska löjligt att tro på Tor jämfört med kristendomen?

Bränna häxor och trollkarlar är mycket civiliserat, absolut. Och nej, det finns ingen löjligare religion än kristendomen. En gud som är alltigenom god som skapat allt, inklusive helvetet?

Fast nu är vi väldigt OT och får fortsätta någon annanstans. Jag kommer inte att svara på mer OT här.
Citera
2017-01-07, 17:44
  #2088
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Bränna häxor och trollkarlar är mycket civiliserat, absolut. Och nej, det finns ingen löjligare religion än kristendomen. En gud som är alltigenom god som skapat allt, inklusive helvetet?

Fast nu är vi väldigt OT och får fortsätta någon annanstans. Jag kommer inte att svara på mer OT här.

Det kan jag förvisso hålla med om, Teodiceproblemet bräcker kristendom och islam.

Hur pass mycket vet du om byggnader i Norden från den tiden? Hur såg tempel ut? Vet man ens något om detta? De revs väl senare men kanske fanns kvar till 14-1500 tal iallafall?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback