2013-01-28, 23:45
Medlem
Är det bara jag som är extremt trött på hur alla "gymma 1-2 dagar i veckan" diskuterar vilka protein pulver, kosttillskott och kreatin som är "bäst" osv... Folk med argummenten att "protein bygger muskler, så jag måste ta mina proteinshakes före och efter träning".

Jag kan förstå om serriösa kroppstränare tar diverse tillskott för de är smidigt att ta med till gymmet. Men små spinkiga 16-17 åringar har mobil larm som ringer när det är dags att ta en shake gör mej förbannad.

Jag kan inte mycket om ämnet igentligen, så rätta mej om jag har fel. Men enligt mej räcker de för dessa amatör gymmare att äta en portion extra i skolan/hemma och sen ta ett mellanmål eller vafan dom vill istället för att lägga 1000 tals kronor på nått så bortkastat som proteinpulver.

Ja jag har stavat fel överallt men lev med de.

lite länkar som styrker det jag säger.

http://www.radron.se/granskningar/proteinpulver/
http://www.aftonbladet.se/halsa/article10184384.ab

Edit: Folk som tar dessa saker verkar även vara immuna mot fakta och påstå att de måste ta skiten för att bygga muskler. Hur övertygar man dessa amatörer att de är bortkastade pengar ?
Senast redigerad av Samyboy 2013-01-28 kl. 23:52.
Citera
2013-01-28, 23:48
Medlem
Mesoskukuliais avatar
Har för mig att det är som du säger, men det har blivit någonting i stil av nått mode med det.. Om du har tänkt ta upp detta med nån som använder sig av kosttillskott och grejjer så är de lika bra att ge upp redan här
Citera
2013-01-28, 23:50
Medlem
Protein är minst lika viktigt för en "ossseriöösss amatör gym m m m m are" som det är för en IFBB. Och neger, snälla; sluta använd aftonbladet som källa. Det förlöjligar inte bara dig själv, utan trådens hela syfte.
Citera
2013-01-28, 23:52
Medlem
Narkotikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-user
Protein är minst lika viktigt för en "ossseriöösss amatör gym m m m m are" som det är för en IFBB. Och neger, snälla; sluta använd aftonbladet som källa. Det förlöjligar inte bara dig själv, utan trådens hela syfte.

Har du någon källa som påvisar att proteintillskott är viktigt för en "vanlig" styrketränare?
Citera
2013-01-28, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narkotikov
Har du någon källa som påvisar att proteintillskott är viktigt för en "vanlig" styrketränare?

Läs om - och framförallt; läs rätt.
Citera
Bannlyst
Varför är du avundsjuk på att vissa personer tränar och vill optimera sina resultat? Protein är ett näringsämne som alla människor behöver för att överleva. Sedan behövs även en större mängd protein för att bygga muskler. Sedan spelar det ingen roll om ditt protein kommer ifrån kyckling eller proteinpulver.

Vad har dina länkar med diskussionen att göra?

Proteinpulver = Protein
Kyckling = Protein
Kött = Protein
Ägg = Protein

Jag märker att du inte kan mycket om ämnet eftersom du saknar grundläggande kunskaper i näringslära.
Snälla, läs på lite du ser ut som en jävla idiot
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-user

Varför skulle jag vara neger? Har du nån källa som styrker att en 17 åring som gymmar 1-2 ggr i veckan måste ha proteinshakes? Länka gärna isåfall.
Citera
2013-01-28, 23:54
Medlem
Antinomoss avatar
Jag kan inte mycket om ämnet igentligen
Okej?!

Att länka till något som står i Aftonbladet - ooookej?!

Du får självklart ha åsikter precis som alla andra men...du mår nog bättre av att lära dig släppa saker. Att låta andras handlingar ha så stor inverkan på ens psyke kan inte vara nyttigt.

Jag tror inte deras proteinpulverintag gör varken från eller till, så man kan ju hävda att de slösar bort pengarna. Och jag tror inte det handlar om 1000-talskronor på ett halvår ens för dem.
Vidare kan man hävda att mycket annat av det vi lägger pengar på är onödigt - senaste smartphonen,surfplatta, sprit, cigaretter, godis, ännu en skjorta...

Gör som jag...le åt deras engagemang eller skratta inombords när de ska visa vad de kan inför kompisarna. Det de gör skadar ingen och är en del av den variation vi kallar livet.
Citera
2013-01-28, 23:54
Medlem
MeGustas avatar
Varför tror alla att proteinpulver är så satans dyrt?
Att ta en proteinshake efter träningen är bra mycket billigare än 250 g kvarg etc.

Sen att nybörjare har en enorm övertro till kosttillskott håller jag med om.
Citera
2013-01-28, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grr03
Varför är du avundsjuk på att vissa personer tränar och vill optimera sina resultat? Protein är ett näringsämne som alla människor behöver för att överleva. Sedan behövs även en större mängd protein för att bygga muskler. Sedan spelar det ingen roll om ditt protein kommer ifrån kyckling eller proteinpulver.

Vad har dina länkar med diskussionen att göra?

Proteinpulver = Protein
Kyckling = Protein
Kött = Protein
Ägg = Protein

Jag märker att du inte kan mycket om ämnet eftersom du saknar grundläggande kunskaper i näringslära.
Snälla, läs på lite du ser ut som en jävla idiot

Ännu ett trångsynt miffo som inte kan ta in FAKTA. Lär artikeln

"Det finns alltså ingen som behöver äta proteinpulver. Pulvret innehåller inget som du inte kan få i dig genom att äta tillräckligt mycket mat med rätt näringsinnehåll. Om du äter vanlig husmanskost och inte idrottar är proteinpulver fullkomligt onödigt. Livsmedelsverket konstaterar att 10–20 procent av all näring bör vara protein, något som uppfylls med råge genom normal kost."
Citera
2013-01-28, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Samyboy
Ännu ett trångsynt miffo som inte kan ta in FAKTA. Lär artikeln

"Det finns alltså ingen som behöver äta proteinpulver. Pulvret innehåller inget som du inte kan få i dig genom att äta tillräckligt mycket mat med rätt näringsinnehåll. Om du äter vanlig husmanskost och inte idrottar är proteinpulver fullkomligt onödigt. Livsmedelsverket konstaterar att 10–20 procent av all näring bör vara protein, något som uppfylls med råge genom normal kost."

Men för i helvete, läs vad jag skrev!

Proteinpulver innehåller proteiner, precis som "vanlig" husmanskost gör. Snälla sluta skriv du är en total idiot som inte har någon som helst koll. Jag antar att du snart också hävdar att kroppen inte kan ta upp mera än 30g protein i timmen.

Att sedan hävdar att en tränade person vars mål är att bygga muskler endast behöver 10-20 procent av näringsintaget är ju bara pinsamt. Sluta trolla tack!
Citera
2013-01-28, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Luktar avundsjuka lång väg här... om inte? varför ens bry sig?

Jag har gått upp 8 kg muskler på 1,5 år utan några tillskott och skit. Så du tror jag e avis på dessa amatörer som står å skämmer ut sej på gymmen? knappast, och varför jag bryr mej är för att de stör mej att de är så trångsynta och vägrar ta in fakta att det är onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in