2013-02-09, 01:05
Medlem
libbens avatar
Vissa inlägg i denna tråd är skrämmande att läsa.

Själv åt jag 6 nygräddade croissanter med jordnötssmör, käkat lasagne, godis, proteinkaka, proteinsmet, macka med marmelad och jag går ner i vikt.

Kunskap är ledordet, vilket många verkar sakna.
Citera
2013-02-09, 10:06
Medlem
Sneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Vissa inlägg i denna tråd är skrämmande att läsa.

Själv åt jag 6 nygräddade croissanter med jordnötssmör, käkat lasagne, godis, proteinkaka, proteinsmet, macka med marmelad och jag går ner i vikt.

Kunskap är ledordet, vilket många verkar sakna.

Helt rätt. Dock är fortfarande olika föda bättre alternativ än andra, men i grund och botten kan man äta vad fan som helst och gå upp eller ner i vikt beroende på ens egna mål.

Föda = Energi

Energi är det din kropp behöver för att den ska fortsätta fungera.

Snickers innehåller energi. Broccoli innehåller energi. Broccoli är dock mer 'näringstätt' och du står dig bättre på 300kcal broccoli än 300kcal Snickers. Oavsett om du åt 300kcal Snickers eller 300kcal broccoli, kommer det inte spela någon som helst roll i slutet av dagen om du hållt dig på ett underskott av energi totalt sett.

Självklart ska man förstå att om man har en budget på 2000kcal om dagen, ska man inte trycka i sig 400g ostbågar bara för att det är 2000kcal och det "spelar ju ingen roll varifrån kalorierna kommer".
Citera
2013-02-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rbz
Du påstod att studier visar att konsumtion av för mycket protein kan leda till cancer. Sedan länkade du studien, som du uppenbarligen inte har läst.
De skriver ju att:
"Study shows low-protein, low-calorie dieters have reduced levels of hormone linked to cancer"
Då måste ju det omvända vara sant. Att en högproteindiet riskerar att höja denna hormon som kan orsaka cancer? Varför kan man inte tolka det så? Härmed inte sagt att protein = cancer. Men att en extrem proteindiet är en riskfaktor för cancer.
Citera
2013-02-11, 08:16
Medlem
Jag har aldrig riktigt förstått hatet som vissa har mot proteinpulver. Man hör nästan alltid några glida in i trådar så fort det diskuteras och säga saker som t. ex. "Lär er äta RIKTIG mat för helvete, man behöver inte proteinpulver!"

Saken är den att vi alla lever jävligt olika liv och alla har inte tid att lägga ner 100% av sin tid på att laga och äta "riktig" mat i alla lägen och då är det ett bra alternativ om man trots allt vill försöka få i sig så mycket protein som möjligt. Sedan är det jävligt billigt också och många unga människor eller studenter har inte alltid råd att köpa så bra mat som man skulle önska att man kunde och då är det också ett bra alternativ.
Citera
2013-02-11, 10:45
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
De skriver ju att:
"Study shows low-protein, low-calorie dieters have reduced levels of hormone linked to cancer"
Då måste ju det omvända vara sant. Att en högproteindiet riskerar att höja denna hormon som kan orsaka cancer? Varför kan man inte tolka det så? Härmed inte sagt att protein = cancer. Men att en extrem proteindiet är en riskfaktor för cancer.

Det är sedan länge känt att kalorirestriktion med lågt proteinintag förbättrar i stort sett alla hälsomarkörer, minskar risken för cancer och neurodegenerativa sjukdomar och leder till ett längre liv för en mängd olika varelser.

Nu har jag inte läst länken i fråga och jag är inte insatt i ämnet överlag heller, men jag tror inte att en diet hög på protein jämfört med en diet med moderat intag av protein, förutsatt samma kaloriintag och normalvikt, är undersökt.

Men att "mycket protein ökar risken för cancer" tycker jag är ett rätt vinklat påstående.
Citera
2013-02-11, 20:32
Medlem
ragingcows avatar
Förstår inte felet med att planera sin träning, precis som med allt annat i livet är det oftast bäst att planera tex vad är bäst om man tex ska göra en roadtrip genom USA att planera resrutt där man kollar upp hotell,bensinmackar,reststops,priser mm eller bara att åka igenom på måfå?
Citera
2013-02-12, 12:29
Medlem
libbens avatar
Sen kan man ju fråga sig vad är högt i proteinintag?

För en tränandes individ som håller sig till 1.5-2 gram protein lär knappast räknas högt.
Citera
2013-02-12, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
De skriver ju att:

Nej, bara för att ett samband påvisas, betyder inte det att det omvända sambandet är sant. Det omvända sambandet måste också forskas om och bevisas. Det kan precis lika gärna vara så att ett medelintag, och ett högintag är exakt lika bra/dåligt för cancer etc. Eller tom att ett högre intag återigen minskar risken. Kurvan farligt/intag, kan mycket väl plana ut där nånstans. Man ska aldrig någonsin anta samband, varken av den här sorten, eller av sorten "A påverkade B, B påverkade C, alltså måste A påverka C". Det finns alldeles för många faktorer som spelar in för att man ska kunna dra så enkla slutsatser.
Citera
2013-02-12, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jooster
Nej, bara för att ett samband påvisas, betyder inte det att det omvända sambandet är sant. Det omvända sambandet måste också forskas om och bevisas. Det kan precis lika gärna vara så att ett medelintag, och ett högintag är exakt lika bra/dåligt för cancer etc. Eller tom att ett högre intag återigen minskar risken. Kurvan farligt/intag, kan mycket väl plana ut där nånstans. Man ska aldrig någonsin anta samband, varken av den här sorten, eller av sorten "A påverkade B, B påverkade C, alltså måste A påverka C". Det finns alldeles för många faktorer som spelar in för att man ska kunna dra så enkla slutsatser.
OK. Jag menar inte att detta är bevisat pga det svaga sambandet. Men jag tycker ändå att det finns en indikation här som påvisar en viss riskfaktor. Givetvis skulle fördjupad forskning på extrema proteindieter ge en bättre bild.
Citera
2013-04-13, 21:32
Medlem
Kan inte påstå att det syns på gymmet att många ska hålla på med allehanda kosttillskott.
Människor som springer upp till skåpet och i panik blandar sitt djävla jordgubbspulver så det hamnar över hela golvet. Man måste ju ha protein snabbt efter träning. Ingen tid att förlora. Är det en trend som går över?
Citera
2013-04-13, 22:17
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Kan inte påstå att det syns på gymmet att många ska hålla på med allehanda kosttillskott.
Människor som springer upp till skåpet och i panik blandar sitt djävla jordgubbspulver så det hamnar över hela golvet. Man måste ju ha protein snabbt efter träning. Ingen tid att förlora. Är det en trend som går över?
Föreslå för dem att de blandar i vattnet innan de går till gymmet. Då kan man göra en "tjockare" blandning med mindre vatten och det hinner bli riktigt lent och smaskigt medan man tränar, blir som gainomax.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in