2013-02-28, 10:44
Medlem
Med tanke pa hur laga rantorna ar och hur hoga hyrorna ar , sa borde det ju vara en bra affar.
Citera
2013-02-28, 13:30
Medlem
LadyMysticas avatar
Detta var nagot som slog mig nar jag flyttade till England. Har ar det extremt vanligt att kopa hus som hyrs ut. Bankerna erbjuder t.om Buy-to-Let lan for det, varenda maklare har en egen avdelning som hanterar uthyrning av hus osv.

Jag har faktiskt funderat pa varfor det ar sa ovanligt i Sverige med detta.
Citera
2013-02-28, 13:40
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Detta var nagot som slog mig nar jag flyttade till England. Har ar det extremt vanligt att kopa hus som hyrs ut. Bankerna erbjuder t.om Buy-to-Let lan for det, varenda maklare har en egen avdelning som hanterar uthyrning av hus osv.

Jag har faktiskt funderat pa varfor det ar sa ovanligt i Sverige med detta.
Uthyrning av hus är extremt vanligt i Sverige, bara att du läser blocket några minuter för att bli övertygad. Mäklare i Sverige vill inte hjälpa till med detta då det som mest skulle ge dem en tusenlapp i fickan medan en såld lägenhet/hus ger betydligt mer. Dessutom skullle en större marknad av hus som hyrs ut minska behovet för folk att köpa hus.

Om TS vet vad han gör är det en hyffsat bra affär att hyra ut hus. Du blir inte rik på det men det är lätta pengar och att få några tusenlappar i fickan i månaden är lätt. Problemet är bara att när det går dåligt går det riktigt dåligt och kostar en hel del.
Citera
2013-11-24, 17:48
Medlem
shbous avatar
Lurar också på det här.. Man kanske skulle ta och utnyttja asylcirkusen genom att köpa en fastighet och hyra ut den till asylsökande. Behöver ju bara köpa något ruckel, finns intresseanmälan på Migrationsverket.. Hutlösa priser har man läst.
Citera
2013-11-25, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Lurar också på det här.. Man kanske skulle ta och utnyttja asylcirkusen genom att köpa en fastighet och hyra ut den till asylsökande. Behöver ju bara köpa något ruckel, finns intresseanmälan på Migrationsverket.. Hutlösa priser har man läst.

Det här tror jag i så fall skulle vara en bra idé om man hittade lämpligt hus och landade ett bra avtal (vilket väl är det svåraste). De betalar ju sinneslösa summor pengar för dessa boenden. Var väl någon camping på öland som fick ca: 20 milj om året för ett gäng små stugor.
Citera
2013-11-25, 08:09
Medlem
Jag och Sambo gör detta. Vi har en sommarstuga som vi hyr ut. Vi får över ca 2500 varje månad innan ränteavdraget och kanske 3800 efter. Vi har ett stugkonto där vi Säter in pengarna. Snart 30.000 kronor på detta. Vi räknar ,ed att C:ā hälften går åt i underhåll på stugan, så det blir bara en tusenlapp eller två totalt i kassaflöde.

Den stora vinsten är dock att fastigheten på sikt ökar med ca 2% varje år. Ge det 20 år så blir det ett riktigt fint pensionstillskottt,
Citera
2013-11-25, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Jag och Sambo gör detta. Vi har en sommarstuga som vi hyr ut. Vi får över ca 2500 varje månad innan ränteavdraget och kanske 3800 efter. Vi har ett stugkonto där vi Säter in pengarna. Snart 30.000 kronor på detta. Vi räknar ,ed att C:ā hälften går åt i underhåll på stugan, så det blir bara en tusenlapp eller två totalt i kassaflöde.

Den stora vinsten är dock att fastigheten på sikt ökar med ca 2% varje år. Ge det 20 år så blir det ett riktigt fint pensionstillskottt,

Hur fungerar detta med skatt och dyl?
Citera
2013-11-25, 12:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Hur fungerar detta med skatt och dyl?

avdragen för privatuthyrning av bostad har nästan dubblerats i år. Du får göra avdrag för 40 000 per bostad och år numera.

http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/rantorochutdelning/privatrantorfaq/jagharhyrtutminbostadhurbeskattasdet.5.18e1b10334e be8bc8000118317.html
Citera
2013-11-25, 15:22
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Det här tror jag i så fall skulle vara en bra idé om man hittade lämpligt hus och landade ett bra avtal (vilket väl är det svåraste). De betalar ju sinneslösa summor pengar för dessa boenden. Var väl någon camping på öland som fick ca: 20 milj om året för ett gäng små stugor.

Försöka hitta en billig fastighet med 3-6 lägenheter, nära avstånd till Migrationsverket i någon kommun som tar emot mycket flyktingar. Då lär man inte vara chanslös. Att renovera väntar man med..
Citera
2013-11-25, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ribos001
Det här kan vara en bra början

http://investeringsgruppen.com/

Har du själv erfarenhet utav SIG? Verkar vara ett intressant koncept men inte hittat mycket omdömen om dem.

Edit: Du behöver inte svara på frågan, hittade Aktiespararnas artikel.

Sorry för off-topic.

Mvh
Senast redigerad av RealEstateBroker 2013-11-25 kl. 18:03.
Citera
2015-02-06, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Försöka hitta en billig fastighet med 3-6 lägenheter, nära avstånd till Migrationsverket i någon kommun som tar emot mycket flyktingar. Då lär man inte vara chanslös. Att renovera väntar man med..

Vet dessa inlägg inte är nya men vill ändå skriva för man kan kanske få nåt råd.. Jag har ett hus jag haft i 14 år, och ska flytta ihop med min pojkvän i ett nytt hus vi köpt, har en hyresgäst och skrivit avtal på mitt hus till en släkting, men nu när jag skrev till min bank att jag kommer att ha ny adress från 1 Mars o att jag hyr ut huset,vilket jag skrivit ett antal ggr utan de svarat, så får jag svar nu att jag INTE får hyra ut mitt hus för banken, för det står i avtalet jag fick för 14 år sen... Hur ska jag göra?? Har packat o nya hyresgästen har halva sitt hem nere i min källare, och vi ska flytta in i nya huset 1a Mars... Suck
Citera
2017-01-31, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tant-Harry
Vi har gjort så som du skriver, köpte ett radhus för 2 millar i utkanten av Sthlm , gjorde 2 lägenheter med egna ingångar, satt in ett trinettkök i den lilla delen. Vi hyr ut stora för 10 000 och lilla för 5000 i månaden , våra kostnader är ca 10 000, vinsten ca 5 000/ månad.
Skattereglerna för uthyrning har ändrats och är bra, så efter första året så bör vi gjort en vinst (om vi räknar normalt slitage på huset ) på ca 3000 i månaden samtiigt som huset stiger i värde

När det gått ytterligare ett år ska jag räkna lite mer noggrant hur vinsten ser ut, men hittils är et lovande.

Så, nu har det väl gått en tid. Är nyfiken så det brister, hur går det? Är det fortfarande på plussidan. Några lärdomar att dela med dig av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in