2013-01-27, 16:42
Medlem
hej... en mycket kär vän till mig som fyller 19 år nu i år har en egen lägenhet då hon pluggar så långt ifrån föräldrahemmet... saken är den att nu när hon satt och betala räkningar berätta hon att hon nästan aldrig får några pengar över när räkningar och så e betalda... nu vet jag inte vilka utgifter hon har men hon sa hon får inackorderingsbidrag men det tar hennes mamma (som betalar hyran) och hon får studiebidrag 1050 kr... det jag funderar på är,finns det fler bidrag att söka??? bostadsbidrag har jag själv föreslagit men finns det fler bidrag att söka... jobba funkar inte då skolan hon går i ligger i en väldigt liten by med 900 personer... så jobb finns inte att få där...

vore tacksam för all hjälp... mvh
Citera
2013-01-27, 17:01
Medlem
madmwazels avatar
Bostadsbidrag, som du säger, men i värsta fall finns ju försörjningsstöd. Men om det bara gäller "har inte så mycket över efter räkningarna" så kan man ju inte få det. Det gäller nog förresten de flesta bidrag, man ska inte ha något över som student...
Citera
2013-01-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madmwazel
Bostadsbidrag, som du säger, men i värsta fall finns ju försörjningsstöd. Men om det bara gäller "har inte så mycket över efter räkningarna" så kan man ju inte få det. Det gäller nog förresten de flesta bidrag, man ska inte ha något över som student...

så som det ser ut idag vet jag att hon inte har mat sista veckan i månaden... och då går hon inte ut direkt ofta på krogen... de få gånger hon gör det så är hon chaufför åt sina vänner som bjuder henne på inträde och annat... hon spenderar inte pengar på annan skit heller... sista veckan är den enda maten hon äter skolmaten på dagen... så man förstår ju att hon mår ganska dåligt... därav tycker jag att det borde ju finnas några fler bidrag att få just bara för att få upp en tusenlapp eller två kanske... är medveten om det att man inte ska ha något över men tycker ju ändå att något kanske man kan ordna i alla fall...
Citera
2013-01-27, 17:22
Medlem
Försörjningsstöd kan man nog glömma: Föräldrarna är ju skyldiga - både lagligt och moraliskt - att försörja henne... Men det är ju inte alla som "kan".
Är det högskolestudier får man ju söka studiemedel, men eftersom hon får inackorderingsbidrag så är det väl på gymnasienivå eller folkhögskola? Men det kan i vilket fall vara lönsamt att söka stipendier. Ofta finns det sådana att söka, och det kan ge bra mycket pengar. De flesta är kopplade till var man bor, eller vad man pluggar. Googla på det, eller gå och fråga på t ex biblioteket om det finns en förteckning på stipendier. Mina ungar har fått 60000kr var under sina universitetsstudier från två olika fonder, och jag känner till andra som fått mycket mer.
Sno på med att kolla upp detta, för de har alltid deadlines för ansökan - och man måste vara noga med att lämna in precis rätt uppgifter: Står det i villkoren att man ska styrka var föräldrarna har bott de sista 5 åren till exempel - så får man gå till Skattekontoret och be att få ett personbevis som visar detta.
Kolla på: http://allastudier.se/studiefakta/24-stipendier/
Citera
2013-01-27, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Försörjningsstöd kan man nog glömma: Föräldrarna är ju skyldiga - både lagligt och moraliskt - att försörja henne... Men det är ju inte alla som "kan".
Är det högskolestudier får man ju söka studiemedel, men eftersom hon får inackorderingsbidrag så är det väl på gymnasienivå eller folkhögskola? Men det kan i vilket fall vara lönsamt att söka stipendier. Ofta finns det sådana att söka, och det kan ge bra mycket pengar. De flesta är kopplade till var man bor, eller vad man pluggar. Googla på det, eller gå och fråga på t ex biblioteket om det finns en förteckning på stipendier. Mina ungar har fått 60000kr var under sina universitetsstudier från två olika fonder, och jag känner till andra som fått mycket mer.
Sno på med att kolla upp detta, för de har alltid deadlines för ansökan - och man måste vara noga med att lämna in precis rätt uppgifter: Står det i villkoren att man ska styrka var föräldrarna har bott de sista 5 åren till exempel - så får man gå till Skattekontoret och be att få ett personbevis som visar detta.
Kolla på: http://allastudier.se/studiefakta/24-stipendier/

tackar... hon pluggar gymnasiet fortfarande... sista året så är ju inte mycket kvar... men tycker ändå synd om henne som måste leva som hon gör de sista månaderna...
Citera
2013-01-27, 17:44
Medlem
Dead-Ends avatar
Jag hade en klasskompis när jag gick gymnasiet och hon var i samma sits. Om jag inte minns helt fel så har jag för mig att hon fick ta CSN-lån när hon pluggade.
Nu är det ju 20 års gräns för att få CSN-lån men jag har för mig att hon fick något undantag med tanke på hennes situation. Socialen kanske hjälpte henne, det vet jag inte.
Citera
2013-01-27, 17:45
Medlem
Husings avatar
Man kan väl inte få både bostadsbidrag och inackorderingsbidrag? Det borde vara antingen eller, beroende på var man är skriven. Så funkade det åtminstone när jag gick på gymnasiet.
Citera
2013-01-27, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Man kan väl inte få både bostadsbidrag och inackorderingsbidrag? Det borde vara antingen eller, beroende på var man är skriven. Så funkade det åtminstone när jag gick på gymnasiet.

jaa jag vet inte då jag själv aldrig har vart i denna situationen... därför jag vänt mig till er i hopp om att kunna få hjälp att hjälpa henne...
Citera
2013-01-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dead-End
Jag hade en klasskompis när jag gick gymnasiet och hon var i samma sits. Om jag inte minns helt fel så har jag för mig att hon fick ta CSN-lån när hon pluggade.
Nu är det ju 20 års gräns för att få CSN-lån men jag har för mig att hon fick något undantag med tanke på hennes situation. Socialen kanske hjälpte henne, det vet jag inte.

okej... jaa soc vägrar hon tala med... då svälter hon heldre ihjäl tydligen... men får se hur hon vänder sig till att kolla med csn då...
Citera
2013-01-27, 17:55
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buch25
jaa jag vet inte då jag själv aldrig har vart i denna situationen... därför jag vänt mig till er i hopp om att kunna få hjälp att hjälpa henne...

Jag gick på ett gymnasium i en annan stad, var fortfarande skriven hemma och mina föräldrar fick inackorderingstillägg. Så gick det alltså till för några år sedan. Hade jag varit skriven på den andra orten antar jag att jag hade fått söka bostadsbidrag istället.

Annars är det som så att föräldrarnas försörjningsplikt gäller t.o.m. att barnet är 18 år eller, ifall barnet studerar på gymnasiet, fram till 21-årsdagen. Källa. Så hon får väl be föräldrarna om mer pengar eller jobba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in