Flashback bygger pepparkakshus!
2013-01-27, 16:09
Medlem
Hej alla flashbackare!

Har fått ett jätte problem nu när min SSD mystiskt har försvunnit.
för 2 dagar sedan funkade min dator prefekt. men helt plötsligen när jag kollade på tv startades datorn upp. Hade skärmen avstängd så jag kundei inte se vad som hände och struntade i att kolla.
några timmar senare när jag skulle använda datorn så hade jag fått blue screen :O
Tänkte att detta var ett bra tillfälle att formatera om datorn som jag så länge tänkt på men när jag stoppade i win 7 installer skivan kunde jag inte hitta min SSD :O den fanns inte någon stans. den som hade funkat hur bra som helst bara några dagar sedan :S
hittar inte den inne på BIOS heller. bara min "vanliga" 1 tb hårddisk men där vill jag inte installera Windows på.

har en: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620613#info
SSD: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650607#extra

Har inte rört någonting inne i datorn så att den skulle kopplas ur är nog inte så trovärdigt. eller...?
Är inget data genie så om ni kunde förklarat på svenska hade det varit bra

tack i förhand

/Mínifest
Citera
2013-02-20, 16:58
Medlem
Det finns inte jättemycket man kan göra i ett sånt här läge. Om enheten inte ens syns i BIOS så är den troligtvis död och då måste du reklamera den.
Du kan dock testa en sak.
För först en en så kallas "Powercycle". Det innebär att du startar datorn utan att SSD-enheten inkopplad. När datorn är uppstartad, så kopplar du helt enkelt in den i datorn när den är påslagen.
Alt att du startar datorn med enheten inkopplad. och sedan tar du ur den, och kopplar in den igen, under drift.
Om du kan få den att känna ev enheten, men får problem att spara saker på den, så kan det funka att göra en secure erase. Om du kommer så långt så kan du säga till så kan jag förklara hur man gör det. Annars är det bara att reklamera tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in