2013-01-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Vad i helsike yrar du om?
batteriet kanske inte får plats på avseddplats då batterier med fler ah oftast är större. så risken finnes att om han slänger i ett 250ah batteri så kanske det ej får plats
Citera
2013-01-27, 16:25
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvadfanden
batteriet kanske inte får plats på avseddplats då batterier med fler ah oftast är större. så risken finnes att om han slänger i ett 250ah batteri så kanske det ej får plats
Fast det där säger du ju nu bara för att andra har sagt att ett större batteri kan medföra mer utrymme. Du yrade ju om att 10 ah mer kunde "vara farligt". Tomte.
Citera
2013-01-27, 18:54
Medlem
ankan666s avatar
har en gammal mercedes och jag har haft både 62ah och nu 100ah, vet inte alls vad som skulle vara farligt?
Det är bra att fråga om man inte vet

men det är också bra att inte svara om man inte vet
sen vet jag inte hur det skulle vara i nyare bilar, men nyare räknar jag från 03 och uppåt.
men en 96a, ska det gå bra i.
Citera
2013-01-27, 19:02
Medlem
audaspexxs avatar
Ett batteri med mer amperetimmar utgör ingen fara. Ju mer Ah desto mer kraftreserv! Men jag kan tänka mig att om man använder ett kraftigt batteri på ca 150 Ah i en bil där det har suttit ett 40 Ah batteri (nu överdriver jag förstås) så lär nog generatorn inte orka ladda batteriet! 10 Ah här o där spelar ingen roll, bara du får plats med batteriet och att det sitter monterat på ett säkert sätt.
Citera
2013-01-27, 19:07
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audaspexx
Ett batteri med mer amperetimmar utgör ingen fara. Ju mer Ah desto mer kraftreserv! Men jag kan tänka mig att om man använder ett kraftigt batteri på ca 150 Ah i en bil där det har suttit ett 40 Ah batteri (nu överdriver jag förstås) så lär nog generatorn inte orka ladda batteriet! 10 Ah här o där spelar ingen roll, bara du får plats med batteriet och att det sitter monterat på ett säkert sätt.

Fast generatorn laddar ju lika mycket oavsett hur stort batteri du har. Mer Ah gör ju bara att batteriet kan lagra mer energi vilket i sin tur gör att man kan förbruka mer energi än vad generatorn laddar, under en kort period.
Citera
2013-01-28, 13:00
Medlem
BesserWissers avatar
Blir bilen slö/drar mer bränsle, om batteri och/eller generator är dåliga/laddar dåligt?
Citera
2013-01-28, 13:45
Medlem
Koncentrerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Blir bilen slö/drar mer bränsle, om batteri och/eller generator är dåliga/laddar dåligt?

Större batteri medför större vikt (allt för oftast), större vikt i bilen ger högre förbrukning. Kanske inte direkt någon stor förändring eftersom det handlar om max några kilon om ens det..
Citera
2013-01-28, 13:50
Medlem
Lillstarks avatar
Nåt som en del kanske inte tänker på är att det finns två olika höjder på batteriets nedre kant som oftast används för att fästa batteriet. Har man en bil som enbart klarar den låga listen måste man ha ett sånt batteri, har man en bil som tar den höga listen men ett batteri med låg måste man använda en distans som syns på bilden här: http://forumbilder.se/CD3QD/cam00005
Citera
2013-01-28, 14:18
Medlem
BesserWissers avatar
Alltså batteriet jag undrade om, sitter i min cheva och är fysiskt sett lika stort, iaf vad jag kan se.
Vikten kanske skiljer, men det är inte större till utseendet.

Min fråga om förbrukningen gällde det elekstriska, jag vill ha det till att datorerna, spridarna, tändmodulerna och dylikt får mindre ström och då att motorn inte förbränner bränslet lika bra så att bilen då skulle bli slöare och ha högre förbrukning?

Ljuset blir märkbart svagare vid tomgång och generatorn viner högre ju fler förbrukare som slås på.

Så nåt fel med generator och/eller batteri finns det ju?
Citera
2013-01-28, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Alltså batteriet jag undrade om, sitter i min cheva och är fysiskt sett lika stort, iaf vad jag kan se.
Vikten kanske skiljer, men det är inte större till utseendet.

Min fråga om förbrukningen gällde det elekstriska, jag vill ha det till att datorerna, spridarna, tändmodulerna och dylikt får mindre ström och då att motorn inte förbränner bränslet lika bra så att bilen då skulle bli slöare och ha högre förbrukning?

Ljuset blir märkbart svagare vid tomgång och generatorn viner högre ju fler förbrukare som slås på.

Så nåt fel med generator och/eller batteri finns det ju?

Det verkar vara generatorn som inte laddar tillräckligt. Det finns billiga testinstrument med dioder som visar med rött, gult eller grönt om den laddar. Eller varför inte ett instrument som visar Amp, volt osv. Kostar några tior hos Jula, Biltema, Lidl, på macken.
Citera
2013-06-14, 09:00
Medlem
Ah är kapaciteten (som antal liter soppa i tanken)
Starteffekt är något annat (benämns som CCA, Cold crank amps, starteffekt vid -18C)
Så länge måtten passar så är du på det gröna.
Citera
2013-06-14, 09:01
Medlem
Prova http://www.batteriexpressen.se
Kan du filtrera mellan olika alternativ under samma mått osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in