• 1
  • 2
2013-01-27, 15:09
Medlem
BesserWissers avatar
Är det något problem eller fara med att sätta ett 70Ah 12V bilbatteri i en bil som nu har ett 12V 60Ah-batteri?
Citera
2013-01-27, 15:17
Medlem
Ingen fara alls om det är 60 ah orginal. men är det däremot ökat tidigare kan det medföra fara men 70 ah är inte spec högt så det är helt o farligt. kör själv ett på 140 ah
Citera
2013-01-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvadfanden
Ingen fara alls om det är 60 ah orginal. men är det däremot ökat tidigare kan det medföra fara men 70 ah är inte spec högt så det är helt o farligt. kör själv ett på 140 ah

Vilken typ av fara kan man räkna med?
Citera
2013-01-27, 15:43
Medlem
herrcarlssons avatar
AH är ju ampere timmar, alltså mängden ampere som batteriet kan skjuta ut under antalet timmar. typ 1 AH= en ampere under en timme, eller 0,5 ampere under två timmar.
Så länge du inte trycker dit ett batteri med mer power, typ ett 24 volts batteri istället för tolv så kan jag inte föreställa mig att det skulle bli någon skillnadvförutom att batteriet håller längre.
Citera
2013-01-27, 15:45
Medlem
RedBats avatar
Citat:

Vilken fara? Att batterier med mer Ampere håller bättre eller att de inte kanske får plats och slungas ut från bilen vid en kraftig sväng? Tomte
Citera
2013-01-27, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedBat
Vilken fara? Att batterier med mer Ampere håller bättre eller att de inte kanske får plats och slungas ut från bilen vid en kraftig sväng? Tomte

Citera
2013-01-27, 15:59
Medlem
På en del nyare bilar är det inte att rekommendera att byta Ah. Vet att på Audi måste det kodas in i bilens dator om man byter batteri så, bilen är optimerade för laddning av just det batteriet som medföljer.
Citera
2013-01-27, 16:13
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julgranen
På en del nyare bilar är det inte att rekommendera att byta Ah. Vet att på Audi måste det kodas in i bilens dator om man byter batteri så, bilen är optimerade för laddning av just det batteriet som medföljer.

Tänkte faktiskt inte så långt, men låter ju inte helt otroligt. Kan dock tänka mig att det är på flång nya bilar
Citera
2013-01-27, 16:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Är det något problem eller fara med att sätta ett 70Ah 12V bilbatteri i en bil som nu har ett 12V 60Ah-batteri?
Håll ett öga på storleken så du inte slänger i ett batteri som går emot motorhuv om fordonet har en sådan.
Citera
2013-01-27, 16:15
Medlem
BesserWissers avatar
Min bil är en chrysler från -96. Så helt ny är den inte.
Citera
2013-01-27, 16:18
Medlem
RedBats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Min bil är en chrysler från -96. Så helt ny är den inte.
Det är bara att byta batteri, men som jag redan sagt hitta ett i samma storlek.

Man blir inte glad när man köper ett för stort batteri eller där polerna sitter på andra hållet så kablarna inte når. Det är då bilen får nya bucklor.
Citera
2013-01-27, 16:20
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Vad i helsike yrar du om?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in