Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-26, 22:09
  #1
Medlem
rovmuns avatar
Var på en 60-årsfest började prata lite med några äldre herrar som var i 55års-åldern. Den ene hade haft en flyttfirma som gick i konkurs i början av 90-talet, vilket gjorde att han fick skatteskulder. Han hade därefter arbetat svart med att köra flyttlass och inte taxerat någon inkomst.
Han såg ingen annan utväg än att jobba svart och att han ändå skulle få en hyfsad pension.


Kan man verkligen inte taxera någon inkomst i ungefär 20år utan att någon tex skatteverket börjar undra?

Får man verkligen någon pension om man jobbat svart stor del av sitt liv?
Citera
2013-01-26, 22:16
  #2
Medlem
statlig garantipension finns. Googla det o kolla?
Kan tänka mig att det ligger mellan 5000-7000 kr, men kolla upp det!
Citera
2013-01-26, 23:24
  #3
Medlem
rovmuns avatar
Visste inte att det hete garantipension.

Citat:
Garantipension som i Sverige ingår i den allmänna pensionen är ett grundskydd för dem som har haft låg taxerad inkomst.

Garantipensionen garanterar att ingen får mindre än 2,13 prisbasbelopp per år om man är ogift, och 1,9 prisbasbelopp per år om man är gift (före skatt).


Men gäller det även då man misskött sig?
Citera
2013-01-27, 00:23
  #4
Medlem
DXmans avatar
tja, min pappa hade inte jobbat vitt sen 1985, han hade samma pansion som min mor som jobbat deltid/heltid hela livet, men i större delen deltid
Citera
2013-01-27, 11:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DXman
tja, min pappa hade inte jobbat vitt sen 1985, han hade samma pansion som min mor som jobbat deltid/heltid hela livet, men i större delen deltid

Pensionsystemet ser ju lite annorlunda ut nu, man blir ju betydligt hårdare bestraffad om man inte har någon beskattad inkomst under stora delar av sitt arbetsliv den dagen när man går i pension.
Citera
2013-01-27, 12:09
  #6
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Var på en 60-årsfest började prata lite med några äldre herrar som var i 55års-åldern. Den ene hade haft en flyttfirma som gick i konkurs i början av 90-talet, vilket gjorde att han fick skatteskulder. Han hade därefter arbetat svart med att köra flyttlass och inte taxerat någon inkomst.
Han såg ingen annan utväg än att jobba svart och att han ändå skulle få en hyfsad pension.


Kan man verkligen inte taxera någon inkomst i ungefär 20år utan att någon tex skatteverket börjar undra?

Får man verkligen någon pension om man jobbat svart stor del av sitt liv?

Han får garantipension och den ligger på ganska exakt 7000kr före skatt

Troligtvis tror han att det gamla ATP systemet lever kvar då det bara krävdes 15 yrkesverksamma år för att få full pension men det är avskaffat sedan länge.

Har han inte haft en vit inkomst på så lång tid som du beskriver så kommer han troligtvis bara få garantipensionen.

Som redan nämnts i tråden så är det numera hela det yrkesverksamma livet som avgör pensionens storlek vilket gör att dessa herrar kommer få det väldigt magert som pensionärer.
Innan dom blir 65år så kommer det med största sannolikhet skäras ner ytterliggare på pensionerna, Då staten inte kommer kunna betala dom höga pensionerna vi har idag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback