Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-01-27, 10:07
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intryck
En lokal. Utvalda makthavare. Frågor från flashbackare i publiken. Upplästa frågor som användare skickat in. Alltså ingen som "representerar" Flashback. Flashback tillhandahåller bara debatten/lokalen, på samma sätt som att tillhandahålla ett forum.

Nån som tror att det inte skulle bli hett?
Och i vems namn ska lokalen hyras och vem betalar? I vilket land och i silken stad ska debatten föras?

Du vet att på TV när debatt visas så är det gissningsvis en hel del flashbackare där, förmodligen finns det en hel del makthavare som är flashbackare också, det är liksom ingen motsättning.
Frågorna som skickas in är förmodligen också från folk som har konto här.

Varför i hela friden ska forumet begränsa sig till att bli något som redan finns?!

Nej, jag gillar inte din idé.
Citera
2013-01-27, 12:28
Medlem
Intrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Är det en fråga som du vill att medlemmar som inte tycker det skall besvara, eller är det som med trådstarten att endast de som tycker som du skall svara?

Tänkte att det är lika bra att få det klarlagt på en gång så man slipper samma diskussion en gång till.

Hehe, sant. Här kan dock alla som tror att det inte skulle bli hett/spektakulärt/spännande svara, om man motiverar.

Angående finansiering och officiell anordnare: Flashback som organisation anordnar, publiken betalar inträde, kanske endast så att det går jämt upp. Plats och stad röstar man om.

PR-värdet lär dock bli bättre än plusminusnoll. Först skrivs det om den stora dödsknarkarnazistsammankomsten för att det låter explosivt, och efteråt kan man konstatera att bra debatter fördes, kanske till och med mycket bättre sådana än på SVT-Debatt.

Jag är ärligt talat förvånad över att det inte verkar finnas några andra trådar om detta.
Citera
2013-01-27, 12:49
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Hehe, sant. Här kan dock alla som tror att det inte skulle bli hett/spektakulärt/spännande svara, om man motiverar.

Angående finansiering och officiell anordnare: Flashback som organisation anordnar, publiken betalar inträde, kanske endast så att det går jämt upp. Plats och stad röstar man om.

PR-värdet lär dock bli bättre än plusminusnoll. Först skrivs det om den stora dödsknarkarnazistsammankomsten för att det låter explosivt, och efteråt kan man konstatera att bra debatter fördes, kanske till och med mycket bättre sådana än på SVT-Debatt.

Jag är ärligt talat förvånad över att det inte verkar finnas några andra trådar om detta.
Vaddå "Flashback som organisation"?
Har du någon alls insyn i hur Flashback är uppbyggt?

Och återigen med ditt "rösta", ska de som helt enkelt hörs mest och är här oftast bestämma om vem som blir ansiktet utåt?
Är det okej med dig om det blir uttalade pedofiler, nazister och en heroinist? I mina ögon har de inte sämre saker att komma med men det skulle ge en skev bild av FB.
Citera
2013-01-27, 12:59
Medlem
Intrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Vaddå "Flashback som organisation"?
Har du någon alls insyn i hur Flashback är uppbyggt?

Och återigen med ditt "rösta", ska de som helt enkelt hörs mest och är här oftast bestämma om vem som blir ansiktet utåt?
Är det okej med dig om det blir uttalade pedofiler, nazister och en heroinist? I mina ögon har de inte sämre saker att komma med men det skulle ge en skev bild av FB.

Trodde vi hade lämnat det här med att "representera". Jag nämnde "rösta" angående att man skulle rösta om vilken stad debatterna skulle vara i.

Det vi istället kan diskutera: Flashbackare i publiken ställer frågor till makthavare. Debattledare läser upp frågor som icke närvarande flashbackare har skickat in. En fråga+en följdfråga per närvarande. Det är lättare att svara undvikande framför en dator än framför en publik med arga män. Om det ändå sker så kan nästföljande närvarande flashbackare fortsätta på samma spår som föregående flashbackare inte riktigt fick svar på.

Jag har ingen direkt insyn i hur Flashback är uppbyggt. Kan man kalla Flashback för en organisation? Och i så fall en organisation som skulle kunna hyra en lokal?
Citera
2013-01-27, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag instämmer och därmed blir mitt svar också Nej.

Skulle det inte lösa problematiken med den anonymitet som du har såna problem med!?

Det är lite konstigt för att du har ju ändå valt att ta steget "ut från" flashback. Visst, inte som representant för flashback, men varför skulle inte andra kunna/få göra samma sak?

Var det rätt när du gjorde det?
Senast redigerad av AndersJoh 2013-01-27 kl. 15:31.
Citera
2013-01-27, 15:23
Bannlyst
Citat:
Så här kan det gå till (i tur och ordning):

* Alla flashbackanvändare röstar på vilket delforums frågor (t ex Politik > Integration & invandring...) som offlinedebatten ska handla om.
* På vinnardelforumet samlar man i en tråd först in förslag på vilka kändisar som ska tillfrågas att vara med, och röstar sen på namn.
* Sen samlar man i en tråd in förslag på vilka användare som skulle kunna tillfrågas om att vara med, och röstar sen på användarnamn.
* Sen ordnar man det praktiska kring debatten.

Är det inte rimligt att man isf. har samma princip som flashback, att alla som vill får delta!?
Citera
2013-01-27, 16:28
Medlem
Intrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Är det inte rimligt att man isf. har samma princip som flashback, att alla som vill får delta!?

Ja, det har också nämnts i tråden. Att till exempel de flashbackare som är närvarande får ställa minst 1 fråga+1 följdfråga med micken från publiken, och att man får skicka in frågor som nån läser upp.

Som kulturelit-makthavare blir det svårare att håna Flashback om man har en stående inbjudan att delta i debatt. Tanken är även att det ska bli ännu mer långsökt att håna Flashback under, och efter, de debatter som man deltar i.
Citera
2013-01-27, 16:59
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ja, det har också nämnts i tråden. Att till exempel de flashbackare som är närvarande får ställa minst 1 fråga+1 följdfråga med micken från publiken, och att man får skicka in frågor som nån läser upp.

Som kulturelit-makthavare blir det svårare att håna Flashback om man har en stående inbjudan att delta i debatt. Tanken är även att det ska bli ännu mer långsökt att håna Flashback under, och efter, de debatter som man deltar i.

Men, vem ska välja vilka som får komma till tals?

En omröstning? Det är fel då Flashbacks användare representerar alla delar av spektrumet. Bara för att vissa användare får flest röster betyder inte att deras åsikt (fråga) är mer värd än någon annans åsikt (fråga).

Förstår du inte att det inte skulle funka?

Sen kan man inte representera forumet, oavsett om det är via omröstning eller inte, eftersom det ALLTID kommer finnas någon som inte vill att du representerar din användare.

Detta är ett diskussionsforum, inte något annat. Du kan inte gå inför media och säga att du är Flashback, det kommer alltid finnas någon som anser att du inte har något med honom/henne att göra.
Citera
2013-01-27, 21:49
Medlem
Intrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Men, vem ska välja vilka som får komma till tals?

En omröstning? Det är fel då Flashbacks användare representerar alla delar av spektrumet. Bara för att vissa användare får flest röster betyder inte att deras åsikt (fråga) är mer värd än någon annans åsikt (fråga).

Förstår du inte att det inte skulle funka?

Sen kan man inte representera forumet, oavsett om det är via omröstning eller inte, eftersom det ALLTID kommer finnas någon som inte vill att du representerar din användare.

Detta är ett diskussionsforum, inte något annat. Du kan inte gå inför media och säga att du är Flashback, det kommer alltid finnas någon som anser att du inte har något med honom/henne att göra.

Klart att Flashbacks alla användare först kan få rösta på vilket delforums ämnesområde som ska anordna en debatt, och sen på vilka makthavare som ska bjudas in, och att debatten sen kan presenteras som "Flashbacks [Delforumsnamn] anordnar debatt på [Plats+tid]...". (Utgår ifrån att mindre befolkade delforum inte tycker det är orättvist.)

Det här med att några få inte ska kunna styra agendan kan lösas så här: Alla som är närvarande får ställa frågor. För inskickade frågor gäller först till kvarn. Moderatorer kan välja bort dubletter och frågor vars karaktär (typ OT) hade blivit raderade även på nätforumet.

Tror inte att någon kommer säga att de är Flashback - skulle mötas med burop.
Citera
2013-01-27, 23:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Skulle det inte lösa problematiken med den anonymitet som du har såna problem med!?
Vad har jag för problem med anonymiteten? Jag personligen anser att min rätt till anonymitet på Flashback skall vara absolut.

Citat:
Det är lite konstigt för att du har ju ändå valt att ta steget "ut från" flashback. Visst, inte som representant för flashback, men varför skulle inte andra kunna/få göra samma sak?

Var det rätt när du gjorde det?
Vem hindrar andra från att uttala sig när som helst och var som helst endera under sitt nick eller sitt riktiga namn så länge de för sin egen och inte Flashbacks (medlemmarnas) talan?

Var har jag sagt att andra inte skulle få göra det?

Det är ju inte det som föreslås här i tråden faktiskt.
Citera
2013-01-27, 23:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Klart att Flashbacks alla användare först kan få rösta på vilket delforums ämnesområde som ska anordna en debatt, och sen på vilka makthavare som ska bjudas in, och att debatten sen kan presenteras som "Flashbacks [Delforumsnamn] anordnar debatt på [Plats+tid]...". (Utgår ifrån att mindre befolkade delforum inte tycker det är orättvist.)

Det här med att några få inte ska kunna styra agendan kan lösas så här: Alla som är närvarande får ställa frågor. För inskickade frågor gäller först till kvarn. Moderatorer kan välja bort dubletter och frågor vars karaktär (typ OT) hade blivit raderade även på nätforumet.

Tror inte att någon kommer säga att de är Flashback - skulle mötas med burop.
Hur liten publik hade du tänkt dig? Och hur skulle du få det att gå ihop ekonomiskt?
Citera
2013-01-27, 23:55
Medlem
ischs avatar
Varför gör du inte slag i saken själv och anordna något? Det är ju bara att välja ut ett fördef antal olika frågeställningar och bjuda in folk som du tycker är intressanta alt öppna upp för alla. Jag ser inte riktigt varför man skall blanda in FB i det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in