Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-01-25, 12:54
  #1
Avstängd
Hej!

Jag är idag butikschef i en butik med 8 anställda. När jag skrev på kontraktet var vårt avtal att jag har en fast månadslön, inga Ob-tillägg, ingen övertid. Helt enkelt samma lön oavsett hur mycket jag jobbar och på vilka tider. Dock räknade ledningen med att jag arbetar 2 helgdagar per månad. Ledningen har nu tagit ett nytt beslut för hela kedjan, där de vill att jag eller min 2e man alltid är i butiken (så gott det går). Detta innebär att jag nu jobbar 4 helgdagar per månad och ett par kvällar mer än förut.

Har jag rätt att begära högre lön då mina arbetsförhållanden ändrats från det att vi satte min lön vid anställning?

Tror också jag har väldigt låg lön med tanke på det ansvar jag har. Vad borde man som butikschef tjäna i en butik med 8 anställda och ansvar för i princip allt?

HELP PLEASE!
Citera
2013-01-25, 13:01
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feliice
Tror också jag har väldigt låg lön med tanke på det ansvar jag har. Vad borde man som butikschef tjäna i en butik med 8 anställda och ansvar för i princip allt?
Svårt att säga. Det beror på hur ersättningsbar du är.
Citera
2013-01-25, 13:47
  #3
Medlem
Berätta vart du jobbar, vad du tjänar, hur länge du har jobbat där så är det enklare att svara på frågan.
Citera
2013-01-25, 14:30
  #4
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feliice
Har jag rätt att begära högre lön då mina arbetsförhållanden ändrats från det att vi satte min lön vid anställning?
Ja, det är väl självklart att du ska löneförhandla i ett sådant läge? Du kan ju inte acceptera en försämring av dina arbetsvillkor utan någon kompensation, såvida det inte går väldigt dåligt för företaget.
Citera
2013-01-25, 16:07
  #5
Avstängd
Hej!

Ingen är oersättlig, sånt är ju livet :-)

Men butiken går riktigt bra, men jag har inte varit på företaget jättelänge. Ska dock inom kort vidare och öppna ytterligare en butik och då vara butikschef där istället. Vill inte berätta vilket företag det gäller men vi är en stor kedja internationellt men som är väldigt liten i Sverige.

Men personligen känner jag väl att en aningen högre lön inte är helt fel när de ändrar "tvingar" oss att jobba mer Ob-timmar.

Jag har idag en månadslön på 25000:-, vilket jag redan tycker är för lite. Har också en månadsbonus om en viss försäljning uppnås men den ska jag ju inte räkna in i min lön.
Citera
2013-01-25, 16:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feliice
Hej!

Ingen är oersättlig, sånt är ju livet :-)

Men butiken går riktigt bra, men jag har inte varit på företaget jättelänge. Ska dock inom kort vidare och öppna ytterligare en butik och då vara butikschef där istället. Vill inte berätta vilket företag det gäller men vi är en stor kedja internationellt men som är väldigt liten i Sverige.

Men personligen känner jag väl att en aningen högre lön inte är helt fel när de ändrar "tvingar" oss att jobba mer Ob-timmar.

Jag har idag en månadslön på 25000:-, vilket jag redan tycker är för lite. Har också en månadsbonus om en viss försäljning uppnås men den ska jag ju inte räkna in i min lön.

Det beror ju på hur hög bonusen blir, får du 10 000 extra varje månad är bonusen en stor del av din lön. Men 25 000 är ganska lågt och uppenbarligen gillar din arbetsgivare dig. Självklart ska du ta upp lönefrågan och begära mer eftersom villkoren har ändrats till det sämre.
Citera
2013-01-25, 17:00
  #7
Medlem
När jag jobbade med löner på en Hemköpsbutik (med ca 30 anställda) 2008 hade butikschefen 50 000 i månaden. Hon var dock 45 och hade jobbat många år.

Mellancheferna (fanns tre som hade ansvar för tex kassa, delikatesspersonalen osv) hade 27 000.
Detta var alltså fem år sen, så lägg på åtminstone 3000 för 2013.

Så du verkar ha låg lön, ja.
Citera
2013-01-25, 17:04
  #8
Avstängd
Jag är bara 23 år också, givetvis påverkar min låga ålder min lön. Jag hade bättre lön på mitt förra jobb, men också ansvar för ungefär 4 gånger så mycket personal + att jag endast jobbade sena kvällar.

Men får nog ta ett snack ang lönen ändå :-)
Citera
2013-01-25, 17:43
  #9
Medlem
Är du butikschef kan du nog inte räkna med så mycket mer pengar... butikschef är kan ju vilken jävla glad nisse som helst bli

Edit: Står någonting på papper kan du aldrig komma och säga/kräva nått annat under den perioden som skrivits.
Citera
2013-01-25, 17:47
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frolundatorg
Är du butikschef kan du nog inte räkna med så mycket mer pengar... butikschef är kan ju vilken jävla glad nisse som helst bli

Edit: Står någonting på papper kan du aldrig komma och säga/kräva nått annat under den perioden som skrivits.

Ja men tror inte vilken "jävla glad nisse som helst" får siffrorna att bli bäst i skandinavien.

Hur menar du med det som skrivits på papper? Förstod inte riktigt hur du menar där...
Citera
2013-01-25, 17:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feliice
Ja men tror inte vilken "jävla glad nisse som helst" får siffrorna att bli bäst i skandinavien.

Hur menar du med det som skrivits på papper? Förstod inte riktigt hur du menar där...

Du skrev att du gjort en kontrakt på dina arbetstider ang OB osv... står de någonting om din lön på dessa papper under en viss tid så behöver inte din arbetsgivare göra någonting åt den.

Vad jobbar du inom? Hade de tex varit inom kläder/textil branchen så kan man inte kräva nån glassarlön direkt :P
Citera
2013-01-25, 18:02
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frolundatorg
Du skrev att du gjort en kontrakt på dina arbetstider ang OB osv... står de någonting om din lön på dessa papper under en viss tid så behöver inte din arbetsgivare göra någonting åt den.

Vad jobbar du inom? Hade de tex varit inom kläder/textil branchen så kan man inte kräva nån glassarlön direkt :P

Jag har ett kontrakt där det står att jag har månadslön helt enkelt. Det är inget tidsbestämt utan jag har givetvis en tillsvidare anställning. Förstår fortfarande inte riktigt hur du menar.

Det är inte inom kläder/textil jag jobbar. Jag vet att jag inte direkt kommer bli miljonär på det jobbet jag har och jag räknar inte direkt med att få 5000 i löneförhöjning. Men då de ber mig jobba en extra helg borde jag ändå kunna be om ungefär vad det motsvarar i OB tillägg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback