Det finns bra guider på solomid.net och lolking.net. Försök hitta en champ som passar just dig, och var inte rädd för att testa på champs med hög "skill cap".
Man vänjer sig vid dom man spelar mest, även om det helt klart finns vissa champs som tar längre tid att vänja sig vid (Syndra, Cass, Orianna, LeBlanc etc) än andra (Garen, Teemo, Soraka, Ashe etc).
Några rekommendationer på lätta och inte alltför dyra champs + egna favoriter kommer här:
Top: Garen, Sion, Yorick (Yorick, Fiora och Riven är mina favoriter, lite dyrare, dock).
Jungle: Amumu, Fiddlesticks, Evelynn, Jax. Dom två sista är inte "standard" just nu, men billiga, ganska enkla och roliga. (Favoriterna här är Sejuani och Evelynn)
Mid: Annie, Master Yi (ap), Ryze, Morgana. (Ahri, Cassiopeia, Syndra gillar jag bäst om jag kör mid. Börde testas trots högt skill cap och hög IP-kostnad.)
ADC: Ashe, Sivir, Tristana. (Draven, Ezreal och Twitch är mina favorit-ADC)
Support: Taric, Kayle, Janna, Sona, Soraka. (spelar sällan support, men om jag gör det är det antingen Thresh eller Orianna (ja, som support!) som gäller.)
MEN, som
Flaxz säger kommer ni bara att kunna spela dom som är gratis till att börja med, och av dom jag rekommenderade är det bara Ashe som är gratis... Ni får helt enkelt spela och spara ihop lite IP och köpa någon billig champ om ni nu vill det. Är det LAN som gäller borde det ju gå ganska fort!