Citat:
Ursprungligen postat av
deltaz
Hej!
Började lira LoL för ett tag sen, mest med vänner upp till ~20 och tog en ganska lång paus då, när jag slutade lira WoW så drog jag upp accet till 30 och gick in i rankat och kom till S4, blev nu demotad till S5 pga trolls och dylikt, säger inte att jag är bra men var duktigt bättre än ALLA i mina lag, och för att försöka climba från S5 till guld så måste man carrya helt enkelt, eller? Körde första Shyv jungle igår och gick 17/4 och vann åt mitt lag.
Jag har inte läst vad de andra skrev för tips men här kommer min input på hur man klättrar i soloq.
Min största utmaning i soloQ var att ta mig från guld till plat. Jag försökte att spela flera olika positioner men det blev ingen märkbar förändring i min ranking. Sen började jag spela support och jag fick en helt ny syn på hur man kan carrya. Jag insåg att då att det fanns så otroligt mycket mer att lära sig än det rent mekaniska.
Jag började fundera över varför jag dog och varför saker och ting som fungerade innan inte fungerade igen. Mitt mål i soloQ ändrades från att spela för att vinna till att
spela för att förbättras.
Jag upptäckte snabbt att mitt största problem var att jag hade kass map awareness och att jag tunnelvisionade hela jävla tiden.
Säg att din lanemotståndare har lågt hp men stannar kvar för att farma under tornet. Du tror att du kan dive'a men så kommer fiendens midlane från ingenstans och dödar dig. Låter det familjärt? Även om din midlaner inte pingade att det var ss så var det
ditt fel att du dog.
Poängen är att man måste lära sig att konstant hålla koll på kartan. Om du inte vet ungefär var alla i motståndarlaget är så måste du ta det försiktigt.
Vad jag vill komma fram till är att även om dina lagkamrater spelar dåligt så gör du dig själv en otjänst om du skyller förlusten på någon annan än dig själv.
Kom ihåg att desto bättre du blir desto högre kommer du klättra. Förbättring är allt.
Detta är i stort sett mentaliteten jag behövde för att ta mig till diamond 1 denna säsongen.