2013-01-24, 20:29
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhound
Nej, det är inte vad divisionen innebär. Nämnaren anger antalet bitar vi har efter delningen (delar vi den inte alls har vi ju fortfarande en bit).

Allmänt kan vi tolka en division, låt säga 8/4, på två olika sätt:

1) Om vi delar ett rep som är 8 m i fyra lika långa bitar - hur lång blir varje bit?
2) Om vi har rep som är 4 m långa - hur många sådana rep behöver vi för att få till en längd som är 8 m?

Vad betyder då 8/1?

1) Om vi delar ett rep som är 8 m i en bit, hur lång blir varje bit?
2) Om vi har rep som är 1 m långa - hur många sådana rep behöver vi för att få till en längd som är 8m?

Hur skulle 8/0 tolkas?

1) Om vi delar ett rep som är 8 m i noll lika långa bitar - hur lång blir varje bit?
2) Om vi har rep som är 0 m långa - hur många sådana rep behöver vi för att få till en längd som är 8 m?

Vi kan konstatera att båda dessa frågeställningar blir meningslösa. Vi kan efter att ha delat upp ett rep inte ha noll bitar (det skulle innebära inget rep alls) och vi kan inte ha rep som är 0 m långa och bygga upp en längd med hjälp av dessa.

Parentetisk Övning: Hur skulle du beskriva divisionen 8/0,5 i dessa båda tolkningsvarianter?
Delar vi ett åtta meter långt rep en gång får vi givetvis två rep. Om vi delar repet på mitten, borde båda delarna bli fyra meter långa.

Om vi delar åtta bitar i halvor får vi givetvis sexton halvor. Du kan inte blanda enheter på det här sättet.

edit: delar du ett rep som är åtta meter, i en bit, får du givetvis en bit som är åtta meter. Du har ju inte delat upp repet alls. Det är odelat.

Semantik och matematik motsäger varandra. Det är spännande.
Senast redigerad av Japhy 2013-01-24 kl. 20:33.
Citera
2013-01-24, 20:39
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theta
Och med samma resonemang får man genom att dela en planka en gång en halv planka, alltså 1/1 = 0.5.

Delat med 0 betyder här inte delad 0 gånger; det betyder delad i 0 delar vilket inte låter speciellt konkret i mina öron.
Ja och nej. Om du delar ett i noll delar, hur stor är då din slutgiltiga bit? Jag tror att den är en meter, en bit eller en va som helst. Men jag kan ha fel. delar jag mig själv noll gånger, tror jag att jag överlever.

Och ett delat på ett är inte 0,5. Det är två.
Citera
2013-01-24, 22:36
Medlem
En hint kan ju vara att studera hur division med ett mycket litet tal påverkar kvoten. Man finner ju då att ju närmare nämnaren kommer 0 så närmar sig kvoten oändligheten. Därmed kan man sluta sig till att 1/0 är ett oändligt stort tal (man kan däremot inte definiera denna oändlighet för att använda det för vidare beräkningar).
Citera
2013-01-25, 00:22
Medlem
SparTyres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ja och nej. Om du delar ett i noll delar, hur stor är då din slutgiltiga bit? Jag tror att den är en meter, en bit eller en va som helst. Men jag kan ha fel. delar jag mig själv noll gånger, tror jag att jag överlever.

"1/0" är odefinierat. Beroende på vilket håll man närmar sig noll kan det närma sig -oändligheten eller oändligheten, men detta är i slutändan bara ett gränsvärde.

Till skillnad från "1/0" är 1/1 lätt att räkna ut, det är ett och inte två.

Vill du definiera egna matematiska operatorer är det upp till dig, men ändra inte på redan existerande operatorer.
Citera
2013-01-25, 07:31
Medlem
greyhounds avatar
Citat:
Delar vi ett åtta meter långt rep en gång får vi givetvis två rep. Om vi delar repet på mitten, borde båda delarna bli fyra meter långa.

Om vi delar åtta bitar i halvor får vi givetvis sexton halvor. Du kan inte blanda enheter på det här sättet.

edit: delar du ett rep som är åtta meter, i en bit, får du givetvis en bit som är åtta meter. Du har ju inte delat upp repet alls. Det är odelat.

Semantik och matematik motsäger varandra. Det är spännande.

Vad dillar du om? Vad då blanda enheter? Och vad menar du med att semantik och matematik motsäger varandra? Jag upprepar: division med 2 innebär inte att vi delar nåt två gånger - det innebär att vi delar upp något i två lika stora delar och vill veta hur stor varje del är. Dela något n gånger <=> Division med (n+1).
Citera
2013-01-25, 09:08
Medlem
Sunners avatar
Citat:

Så noll delar enligt dig är en del? Kul.
Citera
2013-01-27, 02:26
Medlem
Du kan ju testa att ersätta noll med ett så nära värde av noll som möjligt från både de negativa hållet och från det positiva hållet och se vad du får för svar (0.000001 & - 0.00000001)

Citera
2013-01-28, 19:41
Medlem
matteyass avatar
Här är ett annat sätt att visualisera problemet med /0: http://min.us/lb1HSaBFfK0JQr
Citera
2013-01-28, 19:58
Medlem
Sen så har man ju även gränsvärden. Där är 1/X inte OK, men 1/(X^2) fungerar. (Om jag kommer ihåg mina gränsvärden korrekt...)

Om du har 1/X och X går mot noll från ett positivt tal, då går talet mot oändligheten (högergränsvärdet)
Om X går mot noll från ett negativt tal, så går talet mot minus oändligheten (vänstergränsvärdet)

Då Högergränsvärdet och vänstergränsvärdet är olika blir således 1/X, där X->0 odefinierat.

Om du istället hade 1/(x^2) så skulle du haft ett definierat gränsvärde, lim x->0 = positiv oändlighet.

Dock är division med explicit noll fortfarande odefinierat.
Citera
2013-01-31, 19:02
Medlem
SwAxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomasr95
Du kan ju testa att ersätta noll med ett så nära värde av noll som möjligt från både de negativa hållet och från det positiva hållet och se vad du får för svar (0.000001 & - 0.00000001)

Varken eller. 1/0 är odefinierat just nu. Hade varit rätt ballt om det ändras, men du har ändå fel.

Säg att vi har talet 1. Om vi delar 1 med +-2, dvs 1/2 och 1/-2, så får vi 0,5 respektive -0,5. Detta är två lika stora tal, men enda skillnaden är tecknet. Om du tar 1/(+- ett tal nära 0), så får du ju som du själv nämnt +- oändligheten. Alltså två helt olika stora tal. Dua hade en bra tanke, men tyvärr inte tillräckligt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av impegas
Sen så har man ju även gränsvärden. Där är 1/X inte OK, men 1/(X^2) fungerar. (Om jag kommer ihåg mina gränsvärden korrekt...)

Om du har 1/X och X går mot noll från ett positivt tal, då går talet mot oändligheten (högergränsvärdet)
Om X går mot noll från ett negativt tal, så går talet mot minus oändligheten (vänstergränsvärdet)

Då Högergränsvärdet och vänstergränsvärdet är olika blir således 1/X, där X->0 odefinierat.

Om du istället hade 1/(x^2) så skulle du haft ett definierat gränsvärde, lim x->0 = positiv oändlighet.

Dock är division med explicit noll fortfarande odefinierat.

Well, 1/x^2 ska inte benämnas som ett gränsvärde, utan mer som ett oegentligt gränsvärde. Det närmar sig ju inte något tal när du närmar dig nollan, utan du närmar dig oändligheten. Ett mer korrekt sätt att säga hur 1/x^2 uppför sig är: När x närmar sig noll, så närmar sig 1/x^2 oändligheten. En liten petitess
Senast redigerad av SwAxX 2013-01-31 kl. 19:05.
Citera
2013-01-31, 20:21
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Om man delar en planka som mäter en meter, noll gånger, kommer plankan fortfarande vara en meter. 1/0 = 1. Nu7 är ju matematik en ganska abstrakt vetenskap, men jag tror att framtiden kommer visa att jag har rätt.

1/0 = 1 <=> 1=0*1=0

Frågor på det?
Citera
2013-01-31, 21:31
Medlem
SwAxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
1/0 = 1 <=> 1=0*1=0

Frågor på det?

1/0 =/=1. Det är även inte ekvivalent med 1=0*1=0.

Dumbest.Troll.Ever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in