2013-01-23, 21:30
Medlem
Waydans avatar
vad är 1/0?
Citera
2013-01-23, 21:33
Medlem
Weahups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waydan
vad är 1/0?
Du menar alltså 1 dividerat med 0? Det går inte. Man kan aldrig dela med noll.
Citera
2013-01-23, 21:35
Bannlyst
odefinierat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Division_med_noll
Citera
2013-01-23, 21:36
Medlem
Waydans avatar
ja, vi säger att jag får frågan 1/0 (ett dividerat med noll), vad ska jag säga att svaret är?
Citera
2013-01-23, 21:38
Bannlyst
Citat:
ja, vi säger att jag får frågan 1/0 (ett dividerat med noll), vad ska jag säga att svaret är?
du ska säga att det är odefinierat som jag redan nämnt
Citera
2013-01-23, 21:42
Medlem
Waydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badbollen123
du ska säga att det är odefinierat som jag redan nämnt

aha, tack
Citera
2013-01-24, 11:23
Medlem
Att dela 1 med 0 innebär att du delar upp antalet 1 i ett visst antal högar så att varje hög får exakt antalet 0.
Antalet högar kan med andra ord inte definieras.
Citera
2013-01-24, 11:37
Medlem
greyhounds avatar
Låt oss säga att vi skulle definera 1/0 så att kvoten är ett tal a. Då har vi

1/0 = a <=> 1 = 0

Vi får alltså problem om vi försöker definiera division med noll.

Det går dock att ge divisionen z/0 (för z skilt från noll) en meningsfull betydelse inom komplex analys med hjälp av Riemannsfären (http://sv.wikipedia.org/wiki/Riemannsf%C3%A4ren).
Citera
2013-01-24, 14:02
Medlem
Japhys avatar
Citat:
vad är 1/0?
Om man delar en planka som mäter en meter, noll gånger, kommer plankan fortfarande vara en meter. 1/0 = 1. Nu7 är ju matematik en ganska abstrakt vetenskap, men jag tror att framtiden kommer visa att jag har rätt.
Citera
2013-01-24, 14:16
Medlem
Thetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Om man delar en planka som mäter en meter, noll gånger, kommer plankan fortfarande vara en meter. 1/0 = 1. Nu7 är ju matematik en ganska abstrakt vetenskap, men jag tror att framtiden kommer visa att jag har rätt.

Och med samma resonemang får man genom att dela en planka en gång en halv planka, alltså 1/1 = 0.5.

Delat med 0 betyder här inte delad 0 gånger; det betyder delad i 0 delar vilket inte låter speciellt konkret i mina öron.
Citera
2013-01-24, 14:29
Medlem
greyhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy

Nej, det är inte vad divisionen innebär. Nämnaren anger antalet bitar vi har efter delningen (delar vi den inte alls har vi ju fortfarande en bit).

Allmänt kan vi tolka en division, låt säga 8/4, på två olika sätt:

1) Om vi delar ett rep som är 8 m i fyra lika långa bitar - hur lång blir varje bit?
2) Om vi har rep som är 4 m långa - hur många sådana rep behöver vi för att få till en längd som är 8 m?

Vad betyder då 8/1?

1) Om vi delar ett rep som är 8 m i en bit, hur lång blir varje bit?
2) Om vi har rep som är 1 m långa - hur många sådana rep behöver vi för att få till en längd som är 8m?

Hur skulle 8/0 tolkas?

1) Om vi delar ett rep som är 8 m i noll lika långa bitar - hur lång blir varje bit?
2) Om vi har rep som är 0 m långa - hur många sådana rep behöver vi för att få till en längd som är 8 m?

Vi kan konstatera att båda dessa frågeställningar blir meningslösa. Vi kan efter att ha delat upp ett rep inte ha noll bitar (det skulle innebära inget rep alls) och vi kan inte ha rep som är 0 m långa och bygga upp en längd med hjälp av dessa.

Parentetisk Övning: Hur skulle du beskriva divisionen 8/0,5 i dessa båda tolkningsvarianter?
Senast redigerad av greyhound 2013-01-24 kl. 14:33.
Citera
2013-01-24, 14:43
Medlem
Otroligs avatar
Odefinierat, vad talar ni om?

http://www.bbc.co.uk/berkshire/content/articles/2006/12/06/divide_zero_feature.shtml

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in