2013-01-23, 19:25
Medlem
Leyon0s avatar
Kanske finns några sådana här trådar, men jag söker ett individuellt svar, kanske någon som vet eller har annan erfarenhet.

Jag har haft två noterade krampanfall, orsakade av Tramadol-intag. Detta vet jag, men jag har aldrig sagt det till läkare när jag åkt in på akuten (båda gångerna) pga rädsla för lagen osv.
Därför så har det klassats som "epilepsi"-anfall.

Nu får jag ett brev där det sägs att jag inte uppfyller de medicinska kraven för att inneha körkort.

Jag undrar, om jag går och gör en ny undersökning där det visas att jag faktiskt INTE har diagnosen epilepsi på de olika testerna, blir det så i praktiken att mina anfall inte spelar någon roll eftersom att de kan räknas som "enstaka anfall"?

Eller, om jag går till neurologen och berättar att jag tog tramadol båda gångerna och det var därför jag fick kramperna, stryks allt som har med epilepsi att göra, eller kommer jag att få problem med lagen eller behöva styrka "nyktert leverne"?

MVH
Citera
2013-01-23, 19:31
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Du kommer sannolikt att få diskutera med Transportstyrelsen varför du tog Tramadol (som förklaring på epilepsianfallen) och eftersom det rör sig om två fall kan man säkert ifrågasätta om det är lämpligt att du innehar körkort ur "nykterhets och droghänseende". Det kan innebära att man återkallar körkortet.
Citera
2013-01-23, 19:41
Medlem
Leyon0s avatar
Tror du då att man kan styrka ett nyktert leverne och få tillbaka det såsmåningom?
Alltså hela livet med körkort är inte kört för att det hänt två gånger?

Vad tror ni?
Citera
2013-01-23, 19:47
Medlem
ivarovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leyon0
Tror du då att man kan styrka ett nyktert leverne och få tillbaka det såsmåningom?
Alltså hela livet med körkort är inte kört för att det hänt två gånger?

Vad tror ni?

Be att få göra en neurologisk undersökning för att påvisa att du inte lider av epilepsi och efter det borde det gå bra att ansöka om lämp eller så ber de dig pissa i en burk ett halvår för att påvisa nyktert leverne, lite utav ett lotteri det där.
Citera
2013-01-23, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivarovic
Be att få göra en neurologisk undersökning för att påvisa att du inte lider av epilepsi och efter det borde det gå bra att ansöka om lämp eller så ber de dig pissa i en burk ett halvår för att påvisa nyktert leverne, lite utav ett lotteri det där.

Du kan läsa mera här: http://www.transportstyrelsen.se/Glo.../2008nr166.pdf

Om du är anfallsfri i ett år (10 år om du har högre behörighet) får du tillbaka kortet utan uppkörning.

När jag ställdes inför detta funderade jag på hur det skulle vara att få ett anfall i bilen med familjen eller andra passagerare eller om det var andra människor i närheten. Jag funderade också på om jag själv skulle vilja möta någon som fick ett anfall. Jag kom snabbt fram till att jag skulle låta bli att köra. Nu är det 4,5 år sedan jag fick köra igen och jag slapp orsaka någons död

---/T
Citera
2013-01-24, 05:56
Medlem
Rompetrolls avatar
Nu får du sluta vara egoistisk. Tänk på om du råkar ställa till en trafikolycka när ett anfall utlöses.
Kanske to.m. skadar barn för resten av livet - eller dödar barn eller vuxna. Och givetvis dej själv.
Allt för lite Tramadol.
Trappa ner långsamt och kör inte på en längre tid. Vilket kommer att bli ett år antar jag - om anfallen slutar. I bästa fall får du det tillbaka då.
Är det värt det?

Upprepade anfall kan ge hjärnskador och du kanske aldrig kan bli anfallsfri. Vilket går att se på EEG och datortomografi frampå. Större o, större skador.

Och därmed inte få tillbaka körkortet.

I ditt ställe skulle jag faktiskt säga det till din läkare och att du haft smärtor och inte visste något om anfall - men fått veta nu. Utan fler anfall så kanske du då får tillbaka körkortet. Om ett år.
Men det är upp till dej och beror även på din läkare.

Du kommer nog att få visa att du är drogfri. Och kanske på egen bekostnad.
Var rädd om andra och dej själv!
Citera
2013-01-24, 08:34
Medlem
Leyon0s avatar
Jag tar inte tramadol längre sen mitt förra anfall. Det som sagts i tråden ang eventuella olyckor osv är något jag förstått själv också.

jag har iaf bokat en tid hos läkare, kommer lägga alla kort på bordet och hoppas på det bästa. Det är bara det att göra

tack för svaren än så länge, men om någon mer har något att säga så prata på.
Senast redigerad av Leyon0 2013-01-24 kl. 08:44.
Citera
2013-01-26, 01:00
Medlem
Har dina anfall varit provocerade har du per definition inte epilepsi, det vet ju dock inte läkarna, tyvärr. Det finns för övrigt inget sätt att utesluta epilepsi medicinskt för att "påvisa" att du inte har det, EEG kan vara normalt så det utesluter inget. Står du på antiepileptika? Det borde du ha fått om de ställt diagnosen. Ett sätt skulle vara att berätta allt, risken om du berättar det som någon skriver är att läkaren tillskriver transportstyrelsen pga misstänkt missbruk. Lite knivig situation faktiskt. Ska du berätta det får du nog se till att övertyga om att det var enstaka händelser och att du inte längre tar Tramadol och liknande.
Citera
2013-01-27, 14:17
Medlem
Berätta gärna hur det gick
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här