2013-01-23, 18:09
Medlem
Blir det av tror ni? onekligen finns en lukrativ marknad och tiden kanske är rätt precis just nu för människan att ta nästa stora steg , nämligen infrastruktur i rymden .

http://deepspaceindustries.com/

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=pIY_fmvFDhM

Presskonferens:
http://www.youtube.com/watch?list=UU2s0KlNEQSDfXGVPIPidxpw&feature=player _embedded&v=ht1_VIw6C98
Citera
2013-01-23, 18:42
Medlem
MajkyMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denversson
Blir det av tror ni? onekligen finns en lukrativ marknad och tiden kanske är rätt precis just nu för människan att ta nästa stora steg , nämligen infrastruktur i rymden .

http://deepspaceindustries.com/

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=pIY_fmvFDhM

Presskonferens:
http://www.youtube.com/watch?list=UU2s0KlNEQSDfXGVPIPidxpw&feature=player _embedded&v=ht1_VIw6C98

Onekligen intressant. Men precis som Mars One projektet tror jag det kommer dröja. Vi har inte tillräckligt utvecklad teknologi ännu.
Citera
2013-01-23, 20:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag tror också det ligger väldigt långt in i framtiden hur häftigt jag än tycker det vore att se dem i aktion redan imorgon. Tekniken går säkert att fixa på några år, det är marknaden för de utvunna ämnena som fattas och kan ta tid att utveckla. Mest närliggande är nog om man kan fixa bränsle av asteriodernas vatten, mineraler för att bygga grejer med i rymden ligger nog längre fram och att skicka ner mineralerna till jorden ännu längre fram.

De har förresten ett konkurrerande gäng som var uppe i våras i tråden: https://www.flashback.org/t1850295 nämligen http://www.planetaryresources.com/

Undrar vilka som ligger främst i utvecklingen?
Citera
2013-01-23, 23:19
Medlem
Flpzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajkyMan
Onekligen intressant. Men precis som Mars One projektet tror jag det kommer dröja. Vi har inte tillräckligt utvecklad teknologi ännu.

Är väl ingen som säger att dom där har tänkt åka ut till nån asteroid imorgon och börja utföra gruvarbete heller?

OT: Låter spännande, kul att företag börjar få upp intresse för rymden.
Citera
2013-01-24, 00:08
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tror också det ligger väldigt långt in i framtiden hur häftigt jag än tycker det vore att se dem i aktion redan imorgon. Tekniken går säkert att fixa på några år, det är marknaden för de utvunna ämnena som fattas och kan ta tid att utveckla. Mest närliggande är nog om man kan fixa bränsle av asteriodernas vatten, mineraler för att bygga grejer med i rymden ligger nog längre fram och att skicka ner mineralerna till jorden ännu längre fram.

De har förresten ett konkurrerande gäng som var uppe i våras i tråden: https://www.flashback.org/t1850295 nämligen http://www.planetaryresources.com/

Undrar vilka som ligger främst i utvecklingen?
Tror knappast att det är svårare att få ner mineralerna till Jorden, än att bygga saker från råmaterial i rymden. Det är ju inte svårare än att de har en liten kapsel som klarar inträde i atmosfären, som sen landar i vatten? Standard.
Citera
2013-01-24, 00:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Tror knappast att det är svårare att få ner mineralerna till Jorden, än att bygga saker från råmaterial i rymden. Det är ju inte svårare än att de har en liten kapsel som klarar inträde i atmosfären, som sen landar i vatten? Standard.
Det är inte det som är skillnaden mellan att använda mineralerna på jorden eller i rymden. Skillnaden är vad man har för alternativ. Att utvinna grejer i rymden för att använda dem i rymden sparar uppskjutningskostnaden från jorden till omloppsbana eller var man nu vill ha materialet.

Här nere på jorden har vi alternativet att gå till en vanlig gruva och gräva upp alla naturliga grundämnen plus otaliga föreningar dem emellan. Det ska till något extremt sällsynt men ändå åtråvärt för att utvinning ur asteroider ska bli lönsamt för bruk av ämnena på jorden.
Citera
2013-01-24, 07:56
Medlem
JustBecauses avatar
Ja, jag hoppas verkligen att något av dessa gruvprojekt, MarsOne eller liknande går igenom inom ens livstid. Idag låter det mer som sci-fi även om de får det att låta så jäkla lätt.

Hoppas hoppas!
Citera
2013-01-24, 09:31
Medlem
Audiophilers avatar
Jag kollade på presskonferensen i typ 40 min, så det är möjligt att de säger det senare.

Planen är alltså att sälja det utvunna materialet i rymden för de nuvarande 10 000 USD/kg som det annars hade kostat att skicka upp materialet i rymden. Det är ju logiskt. Men hur är det tänkt att de ska frakta materialet till farkoster i rymden?

Säg att du har utvunnit metall och byggt en ny reservdel till en rymdfarkost. Är det tanken att denna dragonfly ska flyga och möta rymdfarkoster som kommer mot de i flera km/s? I så fall lär de behöva starta åt samma håll och möta farkosten som i stafett. I så fall lär ju bränslet på dragonfly ta slut och därmed förbrukas?

Edit: Nej nu kom jag på att det är mycket smartare att lägga materialet i omloppsbana runt jorden så att uppskjutna farkoster "plockar upp det på vägen". Jag antar att det är så de planerar att göra.

Dock har jag en till fråga: Säg att en sån här "near-earth orbit asteroid" närmar sig jorden och man skickar ut dragonfly för att utvinna den. Hinner man klart att utvinna och kan vända innan asteroiden har hunnit för långt bort från jorden? Eller måste man vänta en omloppsperiod tills asteroiden passerar nära jorden igen?
Senast redigerad av Audiophiler 2013-01-24 kl. 09:56.
Citera
2013-01-24, 11:38
Medlem
Inget sagt om hur bränslet praktiskt ska distribueras till satelliter som behöver tankas,
men säkert används Ion motorer för uppgiften så bränslet är nog inte det största problem.
Långt fram i tiden så ligger det säkert en station i omlopp runt jorden som fungerar som dels lager för bränsle men kanske även har tillverknings faciliteter , men det är tveksamt om jag hinner se under min livstid.

Såg att det fanns ett team till som jobbade med snarlik modell (Planetary Resources)och konkurrensen kommer snabba på processen, iaf visar det på att tiden är rätt nu.
Där det finns pengar att hämta , finner kapitalismen verktygen som behövs för att casha in.

Måste undra vart de stora drakarna är , gruvbolagen och framförallt oljebolagen som sitter på pengarna och sinande resurser borde vara först ! ,, konservativ ledning ???
Citera
2013-01-27, 14:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denversson
Inget sagt om hur bränslet praktiskt ska distribueras till satelliter som behöver tankas,
men säkert används Ion motorer för uppgiften så bränslet är nog inte det största problem.
Långt fram i tiden så ligger det säkert en station i omlopp runt jorden som fungerar som dels lager för bränsle men kanske även har tillverknings faciliteter , men det är tveksamt om jag hinner se under min livstid.

Såg att det fanns ett team till som jobbade med snarlik modell (Planetary Resources)och konkurrensen kommer snabba på processen, iaf visar det på att tiden är rätt nu.
Där det finns pengar att hämta , finner kapitalismen verktygen som behövs för att casha in.

Måste undra vart de stora drakarna är , gruvbolagen och framförallt oljebolagen som sitter på pengarna och sinande resurser borde vara först ! ,, konservativ ledning ???

Om man läser lite mellan raderna så förstår man att konceptet i början är ungefär:

- Motorer skall vara av typ jonmotor och mycket kompakta i storlek, ungefär som en kubsatellit (1 liter). Man skall ha en form av 3D-skrivare som använder stoff från asteroider och dyl för att skriva ut lastbehållare som fylls med det material man utvinner. Dessa lastbehållare transporteras sedan med en kubmotor som "knuffar" behållaren i en lämplig bana mot jorden och som sen agerar broms när jordens dragningskraft börjar dra åt sig behållaren.

Hur landningen skall ske vet jag inte, men jag misstänker att man tänker använda sig av en fallskärmsmodul som bromsar redan i tidigt skede. Att nedfärden tar lång tid har ingen betydelse eftersom det bara är last.

Jonmotorn gör alltså att behållaren inte faller i för hög hastighet när den når atmosfären.
Citera
2013-01-28, 15:54
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om man läser lite mellan raderna så förstår man att konceptet i början är ungefär:

- Motorer skall vara av typ jonmotor och mycket kompakta i storlek, ungefär som en kubsatellit (1 liter). Man skall ha en form av 3D-skrivare som använder stoff från asteroider och dyl för att skriva ut lastbehållare som fylls med det material man utvinner. Dessa lastbehållare transporteras sedan med en kubmotor som "knuffar" behållaren i en lämplig bana mot jorden och som sen agerar broms när jordens dragningskraft börjar dra åt sig behållaren.

Hur landningen skall ske vet jag inte, men jag misstänker att man tänker använda sig av en fallskärmsmodul som bromsar redan i tidigt skede. Att nedfärden tar lång tid har ingen betydelse eftersom det bara är last.

Jonmotorn gör alltså att behållaren inte faller i för hög hastighet när den når atmosfären.

Föga troligt med tanke på hur lite kraft en jonmotor utövar jämfört med gravitationens effekt på farkosten. Vi snackar mm/s^2, om man har tur.
Citera
2013-02-03, 04:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Föga troligt med tanke på hur lite kraft en jonmotor utövar jämfört med gravitationens effekt på farkosten. Vi snackar mm/s^2, om man har tur.

Å andra sidan så är jonmotorn igång mer eller mindre kontinuerligt. En veckas drifttid skulle väl kanske motsvara 5 minuters drift med en konventionell mindre raketmotor.

En geostationär satellit som får slut på bränsle behöver ju flera månader på sig innan den faller ner. Dragningskraften är så låg att det tar lång tid innan farkosten kommer tillräckligt nära för att det skall börja accelerera på allvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in