2012-04-19, 09:30
Medlem
obin_gams avatar
Planetary Resources är ett nytt företag med investerare som Googles skapare, Ross Peros son och James Cameron. Enligt uppgifter kommer det handla om gruvor i asteroidbälten för att ta vara på nya typer av naturreseruser.

Livestreamad presskonferans kommer ske tisdagen den 24 april

Artikel från The Verge här
Utdrag:
Citat:
MIT's Technology Review has just gotten news of a mysterious new project that claims it will "create a new industry and a new definition of 'natural resources.'" Space exploration company Planetary Resources will be unveiled in a conference call on Tuesday, April 24th. Besides the audacious announcement, which promises to "overlay two critical sectors — space exploration and natural resources — to add trillions of dollars to the global GDP,"

Citat:
Looking at the evidence, asteroid mining seems pretty likely at this point, especially since X Prize founder and perpetual optimist Peter Diamandis is at the head of the operation. In 2005, Diamandis appeared at TED describing an extraterrestrial environment where "everything we hold of value on this planet — metal and minerals and real estate and energy" are available in "infinite quantities." He specifically singled out asteroid mining, claiming that he could finance mining a "20 trillion dollar" asteroid full of nickel-iron alloy by speculating in the precious metals market.

Vad tror ni om det här? Känns som väldigt mycket pengar som slängs bort från annat, men samtidigt känns det häftigt att vi går frammåt i vår interplanetära utveckling som jordbor. Jag är helt för detta projekt.
Citera
2012-04-19, 15:02
Medlem
Sadomans avatar
Fascinerande. Och viktigt eftersom vi förr eller senare kommer behöva flytta på en asteroid. Att bege sig ut i asteroidbältet och faktiskt tar en nära titt på asteroider kommer ge värdefull kunskap.

Men rent ekonomiskt så vet jag inte om idéen är helt tänkbar. Man skulle behöva hitta specifika värdefulla mineral som ColTan. Kan man få ColTan från någon annanstans än afrika i stora mängder och till bra pris så skulle det innebära slutet på en stor mängd konflikter. För järn och nickel så kommer vi nog inte få en brist på inom ett bra tag som skulle ge ett världsmarknadspris som skulle motivera off-world brytning.

För vidare utforskning av solsystemet så är det ett viktigt steg då en rymdindustri oberoende av terrestriella resurser, som i inga mer dyra raketprojekt för att skicka upp materiell från jorden som redan finns och byggs i rymden, kan växa fram. I en sån framtid så skulle det enda som lämnar jorden vara personal och information.
Citera
2012-04-19, 16:30
Medlem
Fris avatar
Roligt att framgångsrika personer (ja, 2 av de 3) satsar på en sån visionär sak!

Påminner om ingenjören och kapitalisten Isambar Kingdom Brunell som ca 1840 byggde den första järnvägen från London till Englands västkust, och sen till allas häpnad sa att han skulle fortsätta denna *järn*väg till Amerika! Och det gjorde han genom att bygga världens första fartyg med stålskrov, samtidigt världens största fartyg dittills.

Vad jag sett så finns idag inga budgeterade projekt alls för interplanetära sonder bortom Mars. Men det är förstås de skattefinansierade projekten. Kapabla entreprenörer kan ju rita om kartan förbluffande snabbt (även om det hela kan bli ett stort fiasko, det är ju för risktagandet de belönas). Bara inte politikerna förbjuder produktionen även av rymdutforskning, liksom politikerna förbjuder produktionen av så mycket annat.
Citera
2012-04-21, 08:56
Medlem
udons avatar
Jag blir deprimerad varje gång sånt här kommer på tals. Här slösar vi skamlöst bort resurser istället för att satsa på att utforska solsystemet. Kritiker brukar ofta tala om att pengarna borde gå till att mata befolkningen. Heads up, vi producerar mer än tillräckligt med mat för att föda varje människa, bara det att allt är snedfördelat.
Citera
2012-04-21, 13:11
Medlem
Fris avatar
Kan man knuffa ned astroider så att de mjuklandar på Jorden på ett säkert sätt så att de kan utvinnas på marken? Satellitdelar ramlar ju emellanåt ned utan att ha brunnit upp av atmosfärens friktion. Om man slipper bromsa in dem under landningen så skulle man slippa stora kostnader. Miljoner ton astroidmaterial kan knappast landas ilastat ombord på rymdfärjor, t.ex.

Att styra astroider från astroidbältet till Jorden behöver kanske inte vara så krävande. Man kanske kan ta hjälp av kollisioner, Mars gravitation, solsegel. Och det gör inte så mycket om resan tar flera år.

Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jag blir deprimerad varje gång sånt här kommer på tals. Här slösar vi skamlöst bort resurser istället för att satsa på att utforska solsystemet. Kritiker brukar ofta tala om att pengarna borde gå till att mata befolkningen. Heads up, vi producerar mer än tillräckligt med mat för att föda varje människa, bara det att allt är snedfördelat.
Men nu är det ju fråga om kommersiell utvinning av mineral på astroider. Alltså något som syftar till att öka mänskligt välstånd.
Citera
2012-04-21, 15:06
Medlem
Tranquility Bass avatar
Satsningar gällande rymden är för det mesta positivt tycker jag, även denna gång. Huruvida det är ekonomsikt försvarbart är jag tveksam men då det inte är mina pengar säger bara - KÖR!

Vi behöver både privata och statliga satsningar för att kunna nyttja rymden på bästa sätt. Det kommer dock dröja tills vi har ett billigt sätt att tas oss ut i rymden innan det kommer bli något allvar av alla planer som finns.
Citera
2012-04-22, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon

Resurserna är inte alls lika mycket som en statlig myndighet då företag vill plocka ut en eventuell vinst och då kräver man att utvecklingskostnaderna är så pass låga att man sedan kommer gå med vinst, detta gäller både på kortsiktigt och långsiktigt. Privata aktörer kommer ge sig in i denna bransch med stort kapital och för att klara av att ta hem dessa naturresurser kommer det krävas innovativa lösningar och utveckling av ny teknik därmed skapa arbetstillfällen.

Argumentet "mata befolkning" förstår jag inte riktigt vad det har med denna diskussion och göra men jag kan tillägga att det är ett lamt argument då utveckling av teknik och forskning oftast ger tillbaka mycket mer långsiktigt.
Citera
2012-04-22, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Satsningar gällande rymden är för det mesta positivt tycker jag, även denna gång. Huruvida det är ekonomsikt försvarbart är jag tveksam men då det inte är mina pengar säger bara - KÖR!

Vi behöver både privata och statliga satsningar för att kunna nyttja rymden på bästa sätt. Det kommer dock dröja tills vi har ett billigt sätt att tas oss ut i rymden innan det kommer bli något allvar av alla planer som finns.

Det var precis mitt argument, privata företag kommer köra så utveckling av rymdfart blir så pass billig som möjligt så att de kan plocka ut maximal vinst.

Sorry för dubbelposten.
Citera
2012-04-22, 14:25
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindhunt3r
Resurserna är inte alls lika mycket som en statlig myndighet då företag vill plocka ut en eventuell vinst och då kräver man att utvecklingskostnaderna är så pass låga att man sedan kommer gå med vinst, detta gäller både på kortsiktigt och långsiktigt. Privata aktörer kommer ge sig in i denna bransch med stort kapital och för att klara av att ta hem dessa naturresurser kommer det krävas innovativa lösningar och utveckling av ny teknik därmed skapa arbetstillfällen.

Argumentet "mata befolkning" förstår jag inte riktigt vad det har med denna diskussion och göra men jag kan tillägga att det är ett lamt argument då utveckling av teknik och forskning oftast ger tillbaka mycket mer långsiktigt.

Det är definitivt det vanligaste argumentet som dras upp när pengar ska subventioneras till rymdfart, oavsett om du eller jag håller med om det eller inte.

Jag ställer mig hyfsat tveksam till att det är privata aktörer som kommer driva utvecklingen framåt. Mest pga av att det innebär enorma risker med kapital. Men det finns väl såklart alltid exentriker med feta plånböcker som får för sig saker.

Långsiktiga lösningar är väl det som mänskligheten är bevisat sämst på att hantera. Varken stater eller privata aktörer brukar vara särskilt sugna på att vänta.
Citera
2012-04-23, 01:21
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
En studie angående hur genomförbart detta är:

http://kiss.caltech.edu/study/asteroid/asteroid_final_report.pdf

Citat:
The two major conclusions from the KISS study are: 1) that it appears feasible to identify, capture
and return an entire ~7-m diameter, ~500,000-kg near-Earth asteroid to a high lunar orbit using
technology that is or could be available in this decade, and 2) that such an endeavor may be essential
technically and programmatically for the success of both near-term and long-term human exploration
beyond low-Earth orbit. One of the key challenges – the discovery and characterization of a sufficiently
large number of small asteroids of the right type, size, spin state and orbital characteristics – could be
addressed by a low-cost, ground-based observation campaign identified in the study. To be an attractive
target for return the asteroid must be a C-type approximately 7 m in diameter, have a synodic period of
approximately 10 years, and require a V for return of less than ~200 m/s. Implementation of the
observation campaign could enable the discovery of a few thousand small asteroids per year and the
characterization of a fraction of these resulting in a likelihood of finding about five good targets per year
that meet the criteria for return.
Citera
2012-04-24, 10:58
Medlem
Sadomans avatar
Var ansöker jag om ett jobb?
http://news.yahoo.com/asteroid-mining-venture-backed-google-execs-james-cameron-011205183.html

Som jag misstänkte så är det sällsynta och värdefulla metaller som platina de främst är ute efter.

Och så dök det här klippet upp på APOD som ett brev på posten...
http://apod.nasa.gov/apod/ap120424.html
Citera
2012-04-24, 12:22
Medlem
Fris avatar
En massa tyngre grundämnen som inte oxiderar och bildar bergarter så lätt, har sjunkit in i jordens inre. Förekomsterna på jordytan kommer just från astroidnedslag. Såna metaller finns alltså i planeters centrum, på planeters ytor (men inte i klotet däremellan) samt i astroider.

Det går tydligen inte att landa astroider med mindre än en supersonic bang. Men man kanske kan smula ned dem till grus och låta det regna ned harmlöst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in