• 1
  • 2
2013-01-22, 22:10
Medlem
tomteblosss avatar
Hej, Sålde en bil i sommar 2012 augusti, en gammal Mitsubishi från -94 för cirka 3000kr, till två unga med utländskt bakgrund,
Idag fick jag hem en anmälan att vi gjort ett ägarbyte till någon äldre med utländsktbakgrund utan honoms medgivande. Han har polisanmält detta efter att han fått inbetalningskort på skatten.
Några dagar efter jag sålt bilen kollade jag så jag inte stod som ägare längre genom trafikstyrelsen. bilen blev även avställd samtidigt då av nya ägaren, efter anmälan kollar jag upp bilen och ser att den blivit på-ställd (ingenaning när) och avställd igen (2012-11-25)

Bilder på Anmälan: http://imageshack.us/g/547/edit29p.jpg/

Jag har inte kvar kvittot på försäljningen.

Varför har inte anmälaren regerat förrens skattinbetalningen och inte då vid ägarbytet-papperna? han måste ju fått hem info om bilen ganska snart efter ägarbytet?

Vad gör jag nu? kan jag få några konsekvenser för detta? vad vill dessa apor åstadkomma med detta?

Jag har sett bilen en gång i Malmö och vet KANSKE vart bil-brukaren bor.
Hjälp tack!
Citera
2013-01-22, 23:11
Medlem
Wentons avatar
Haha vilket skämt! Du behöver nog inte ägna en till tanke på den här anmälan.
Citera
2013-01-22, 23:18
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtebloss
Vad gör jag nu? kan jag få några konsekvenser för detta? vad vill dessa apor åstadkomma med detta?

Hjälp tack!

Vad som mest troligt har hänt att de så kallade "köparna" har registrerat bilen på någon annan människa. Du kan vara tvärlugn då det inte är du som säljare som har gjort den så kallade "urkundsförfalskningen" utan de som köpte bilen av dig.

Edit: Detta är rätt vanligt bland människor som är asylsökande då de inte kan äga ett fordon innan de har fått ett personnummer. Nu kör de omkring med din förra bil och skiter i att betala p-avgift och dylikt, eventuella p-böter går till personen de reggat bilen på.

Edit2: Bad du om att få se på köparens körkort innan du sålde bilen?
Senast redigerad av FatPPLrHrdrTkidnap 2013-01-22 kl. 23:22.
Citera
2013-01-22, 23:43
Medlem
tomteblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Vad som mest troligt har hänt att de så kallade "köparna" har registrerat bilen på någon annan människa. Du kan vara tvärlugn då det inte är du som säljare som har gjort den så kallade "urkundsförfalskningen" utan de som köpte bilen av dig.

Edit: Detta är rätt vanligt bland människor som är asylsökande då de inte kan äga ett fordon innan de har fått ett personnummer. Nu kör de omkring med din förra bil och skiter i att betala p-avgift och dylikt, eventuella p-böter går till personen de reggat bilen på.

Edit2: Bad du om att få se på köparens körkort innan du sålde bilen?

har gjort de några vid några bilaffärer minns dock inte om jag missa det denna gången

Anmälan igen: http://imageshack.us/g/1/9978154/
Senast redigerad av tomtebloss 2013-01-22 kl. 23:55.
Citera
2013-01-23, 08:20
Medlem
Codens avatar
Citat:
Hej, Sålde en bil i sommar 2012 augusti, en gammal Mitsubishi från -94 för cirka 3000kr, till två unga med utländskt bakgrund,
Idag fick jag hem en anmälan att vi gjort ett ägarbyte till någon äldre med utländsktbakgrund utan honoms medgivande. Han har polisanmält detta efter att han fått inbetalningskort på skatten.
Några dagar efter jag sålt bilen kollade jag så jag inte stod som ägare längre genom trafikstyrelsen. bilen blev även avställd samtidigt då av nya ägaren, efter anmälan kollar jag upp bilen och ser att den blivit på-ställd (ingenaning när) och avställd igen (2012-11-25)

Bilder på Anmälan: http://imageshack.us/g/547/edit29p.jpg/

Jag har inte kvar kvittot på försäljningen.

Varför har inte anmälaren regerat förrens skattinbetalningen och inte då vid ägarbytet-papperna? han måste ju fått hem info om bilen ganska snart efter ägarbytet?

Hjälp tack!

Honoms? Hoppas du investerade dina 3 lax i svenskalektioner.

1. Du gör ingenting.
2. Nej.
3. Förmodligen något kriminellt, det är berikare vi pratar om.
Citera
2013-01-24, 00:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Om inte polisutredningen kommer fram till vem som köpt bilen så kommer du att återinföras som ägare och blir skyldig att betala skatt, p-böter och eventuellt avgifter till trafikförsäkringsföreningen. Det kommer att kosta dig bortåt 10-15.000 kr i värsta fall.

Det är därför mycket viktigt att du hittar kvittot på försäljningen. Utan den lär inte polisanmälan leda till något. Du kan ju försöka få tag på köparna och anmäla dem till polisen.
Citera
2013-01-24, 00:34
Medlem
tomteblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om inte polisutredningen kommer fram till vem som köpt bilen så kommer du att återinföras som ägare och blir skyldig att betala skatt, p-böter och eventuellt avgifter till trafikförsäkringsföreningen. Det kommer att kosta dig bortåt 10-15.000 kr i värsta fall.

Det är därför mycket viktigt att du hittar kvittot på försäljningen. Utan den lär inte polisanmälan leda till något. Du kan ju försöka få tag på köparna och anmäla dem till polisen.

du menar att mina enda chans utan kvitto är att leta upp brukarna av bilen? ?
Jag har ju inte ägt bilen under denna tiden, blir jag ändå skyldig för avgifter under tiden om jag inte hittar kvitto? är du säker på detta?
Citera
2013-01-25, 14:03
Medlem
Citat:
du menar att mina enda chans utan kvitto är att leta upp brukarna av bilen? ?
Jag har ju inte ägt bilen under denna tiden, blir jag ändå skyldig för avgifter under tiden om jag inte hittar kvitto? är du säker på detta?

Men för fan, om du inte har kvittot kvar är det bara att tillverka ett nu...

Du har ju både namn och personummer på den dom påstod sig vara och hävda bestämt att du kontrollerat legimitartion...

Datera det på det datum du sålde
skriv in lite skitsnack om befintligt skick och så
Be någon kompis skriva på men "köparens" namn och skriv under själv

Klart!, polisen kommer inte att CSI:a skiten för en sketen bil...
Citera
2013-01-25, 14:25
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Förfalska inte kvittot - köparen kommer att blåneka och en jämförelse av namnteckningar kommer att utfalla till din nackdel.

Möjligen kan du skriva ett kvitto där du intygar att bilen är fri från restskulder, övergår i köparens ägo när köpeskillingen är fullt betald och att du kvitterar mottagen slutlikvid från NN NN. Glöm inte underteckna med försäljningsdatum

Det här är sedan din kopia av försäljningstransaktionen, du hävdar att köparen fick ett likadant kvitto vid försäljningen. Köparen vill nog inte visa upp något kvitto eftersom han då vidgår att han faktiskt köpt bilen.

Citat:

Det kursiva och fetade ovan talar till din fördel.

Megaforce har dock en viktig poäng, du kan ju riskera att återinföras som ägare (även om jag *tror* att risken är liten i det här fallet.
Citera
2013-01-25, 14:26
Medlem
Masturblijas avatar
Eller så kan du ringa snuten och förklara vad som hänt, du har ju inte gjort något fel här.
Citera
2013-01-25, 14:34
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Eller så kan du ringa snuten och förklara vad som hänt, du har ju inte gjort något fel här.

Fel och fel. TS borde ha kontrollerat identitetet på köparen och sett till att hans uppgifter skrevs in
i ägarbeviset samt att detta undertecknades.

När TS nu dessutom inte ens har en kopia på köpeavtalet så är han mäktigt bortgjord.

En sak är att han inte kommer att dömas för något brott om det är så som han säger. Frågan är ens om polisen kommer att utreda saken vidare.

Dock kan TS återinföras som ägare till bilen om den nu registerade ägaren inkommer med en begäran härom till transportstyrelsen. Det är inte en fråga som polisen hanterar.

Men den nu registerade ägaren måste ju redgöra för varför han inte har reagerat tidigare. Samtidigt
måste han göra det i vart fall antagligt att det inte är hans underskrift på ägarbeviset som skickats in.

EDIT: Ser nu att polisanmälan gjordes 22 augusti och att Transportstyrelsen har begärt yttrande ifrån TS.
Senast redigerad av Mihailovic 2013-01-25 kl. 14:37.
Citera
2013-01-25, 18:46
Medlem
tomteblosss avatar
jag kommer inte bli anklagad för brott, men det är stor risk att jag återinförs som ägare på bilen (enligt trafikstyrelsen).

frågan är hur jag ska slippa betala dessa böterna. Polisen sa att jag inte kan göra någon anmälan förrens jag är ägare på bilen igen och att jag isåfall får bestrida P-bolagen genom att jag inte ägt bilen under tiden när böterna utfärdats.

Dock visste inte polisen jag pratade med om det hjälper
Senast redigerad av tomtebloss 2013-01-25 kl. 18:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in