Funderingar på ett lägenhetsköp.
Läget se ut som följande:
Summa jag har till kontantinsats: 300 000:-
Obetalat privatlån: 200 000:-
Kommer vilja ta ett lån på ca. 2 miljoner (minus det jag redan har, = 1.7 milj)
Har även en medlåntagare.
Det jag främst undrar kring är vad banken generellt sett säger om detta att jag har 300 000:-, men 200 i skuld. Dvs. "endast" 100 000:- på plussidan även om jag kan slänga upp 300 på bordet.
Funderingar på ett lägenhetsköp.
Läget se ut som följande:
Summa jag har till kontantinsats: 300 000:-
Obetalat privatlån: 200 000:-
Kommer vilja ta ett lån på ca. 2 miljoner (minus det jag redan har, = 1.7 milj)
Har även en medlåntagare.
Det jag främst undrar kring är vad banken generellt sett säger om detta att jag har 300 000:-, men 200 i skuld. Dvs. "endast" 100 000:- på plussidan även om jag kan slänga upp 300 på bordet.
Om nu någon varit i liknande läge.
Om det du kallar privatlån är just ett lån från en privatperson så ser inte banken det överhuvudtaget. Är det däremot ett lån taget i bank / kreditinstitut så blir det problem förmodligen.
Det är ett privatlån från en bank.
Spelar det roll även om jag inte har problem att betala tillbaka på båda lånen?
Klarar ni bankens kalkyl så är det eventuellt ok men normalt skall man in med 15% cash så det finns helt klart "risk" att ni inte får låna. Å andra sidan, vill du verkligen skuldsätta dig så hårt utan att ha knappt något sparat? Stiger räntorna eller en av er blir arbetslös så får ni svåra problem..
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!