2013-01-22, 16:55
Medlem
tpariss avatar
Hur står del av betald ränta får man tillbaka på huslånet?
Jag har en borgenär på ett av mina huslån och då det är jag som betalar HELA lånekostnaden så vill jag veta hur mycket jag bör få tillbaka av honom.
Citera
2013-01-22, 17:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tparis
Jag har en borgenär på ett av mina huslån och då det är jag som betalar HELA lånekostnaden så vill jag veta hur mycket jag bör få tillbaka av honom.

Que? Avdragsrätten på ränteutgifter är 30% men det avdraget får du göra i deklarationen, dvs skattemyndigheten.

Har du någon som varit så dum/snäll att de gått i borgen för dig så skall du bara vara glad och sköta dina låneåtaganden, missköter du dem så går banken på din borgensman istället. Borgensmannen skall inte behöva betala en enda krona, tvärs om borde du nog bjuda på både en och annan middag + fina presenter..
Citera
2013-01-22, 17:03
Medlem
varför skulle du få något tillbaka av borgenären??
Citera
2013-01-22, 18:30
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Nu vet jag inte om jag förstår men om du har betalt räntan så rappoteras det av banken till skateverket som drar det från din deklaration så du behöver inte göra något och kan inte kräva något.
Citera
2013-01-22, 19:37
Medlem
tpariss avatar
Tydligen svårt att förstå frågan. Jag betalar ALL ränta, vilket betyder att jag vill ha den halva han får avdrag för pga att han står för halva fastigheten.
Citera
2013-01-22, 19:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tydligen svårt att förstå frågan. Jag betalar ALL ränta, vilket betyder att jag vill ha den halva han får avdrag för pga att han står för halva fastigheten.

Kan bero på att du blandar ihop saker. En borgensman är någon utomstående som tar på sig skulden om du inte klarar av den. Om du betalar all ränta så kontrollerar du helt enkelt siffrorna i din deklaration och korrigerar dessa om de inte stämmer.
Citera
2013-01-22, 20:04
Medlem
tpariss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Kan bero på att du blandar ihop saker. En borgensman är någon utomstående som tar på sig skulden om du inte klarar av den. Om du betalar all ränta så kontrollerar du helt enkelt siffrorna i din deklaration och korrigerar dessa om de inte stämmer.

Då han på pappret står på halva lånet så deklarerar han också för det, vilket betyder att HAN får hälften av det som kommer tbx av räntan.
Citera
2013-01-22, 20:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Då han på pappret står på halva lånet så deklarerar han också för det, vilket betyder att HAN får hälften av det som kommer tbx av räntan.

Då ankommer det på dig att justera din deklaration, likaså han. Justerar du din deklaration och han inte gör det så kommer han få problem med skatteverket...

Frågan är varför du kallar personen som äger din bostad till 50% för borgenär, han är ju hälftenägare?
Citera
2013-01-22, 20:54
Medlem
tpariss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Då ankommer det på dig att justera din deklaration, likaså han. Justerar du din deklaration och han inte gör det så kommer han få problem med skatteverket...

Frågan är varför du kallar personen som äger din bostad till 50% för borgenär, han är ju hälftenägare?

Tackar. Helt rätt, på pappret gör han det.
Citera
2013-01-22, 21:07
Medlem
tpariss avatar
Kan man ändra Ränteuppgifter via den elektroniska deklarationen?
Citera
2013-01-23, 22:33
Medlem
Citat:
Kan man ändra Ränteuppgifter via den elektroniska deklarationen?
Ja naturligtvis kan du ändra det i den elektroniska deklarationen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in