2013-01-22, 10:09
Medlem
Ska bjuda några (4 st) vegetarianer på middag och skulle vilja bjuda på något riktigt lyxigt för att styla. Är själv inte vegetarian och kan inte så många recept och behöver hjälp! Någon som har recept/tips på vad man kan bjuda på?
Citera
2013-01-22, 10:19
Medlem
rayraviolis avatar
Ett tips är att kolla in menyer på lyxiga krogar. Det mesta finns ju på nätet nu för tiden. Vill minnas att Gyldene freden har en ugnsbakad rotselleri med diverse godsaker till. Gott? Det vet jag inte, men jag skulle i alla fall gärna prova.
Citera
2013-01-22, 10:50
Medlem
dr.harryfrauds avatar
Rödbetsbiffar! De ser fantastiska ut, smakar ännu bättre och är perfekt att bjuda på om man t ex vill ligga med hipstertjejer eller imponera på någons mamma.
Dessutom är det inte särskilt svårt och man kan lätt göra signa egna varianter. Min ser ut såhär:

Koka ett gäng rödbetor, ca tre stycken eller 100 gram per person. Låt kallna och gnugga bort skalet.
Rosta och krossa eller grovhacka ca 100 gram valnötter.
Blanda sedan 1 ägg, 1 dl apelsinjuice (helst färskpressad, typ brämhults) och 2 dl vetemjöl till en klumpfri smet.
Släng (eller lägg försiktigt, jag gillar att vara dramatisk när jag lagar mat) i 1 finhackad gul lök, 2 finhackade vitlöksklyftor, valnötterna och smulad fetaost tills du skäms (ca 100-150g).
Riv sedan de kalla rödbetorna och rör ned i smeten. Salta & peppra.
Ta ett glas vin.
Klicka ner smeten i en varm panna med olja, platta ut till små biffar, stek tills frasiga.
Vill du att det ska se extra sexigt ut kan du glasera med lite honung också.

Serveras förslagsvis med ugnsrostade rotsaker, varierat efter säsong, och en kall sås på till exempel turkisk yoghurt, vitlök och färsk basilika.
Eller en remoulad på pickles, majonnäs, curry och gurkmeja.
Citera
2013-01-22, 10:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kolla någon asiatisk kokbok, där finns det mycket gott vegetariskt.
Citera
2013-01-22, 10:57
Medlem
Alan-a-Dales avatar
Några få tips ur huvet såhär på morgonkvisten, kan skriva ut närmre recept senare om det är begärligt.

Förrätt: Antingen någon form av bruchetta ellet "toast" med tomat, soltorkad tomat, oliver och basilika; alternativt med grilladpaprika- och vitbönsröra + valfri ört; eller med avokadomousse och dekoration.

Huvudrätt: Gillar personligen rödkålsknyten (nobellmiddag för ett par tre år sedan, ha!) fyllda med svamp, zucchini och matvete (eller ris eller vafan som helst). Funkar bra med en schysst sallad med mycket ruccola och körsbärstomater med en balsamico-vinegrett + säg ungsrostade grönsaker eller så? Annars kanske är ju en risotto med - för att fortsätta på samma tema - svamp och zucchini aldrig fel.

Efterret: Om de inte äter animalier alls och du inte orkar förbereda något asambitiöst så är ju t.ex. mangosorbet+citron/lime-sorbet+citronmeliss som dekoration jävligt latemansfänsy, äre lyx så äre...
Citera
2013-01-22, 11:03
Medlem
Alan-a-Dales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.harryfraud
Rödbetsbiffar! De ser fantastiska ut, smakar ännu bättre och är perfekt att bjuda på om man t ex vill ligga med hipstertjejer eller imponera på någons mamma.
Dessutom är det inte särskilt svårt och man kan lätt göra signa egna varianter. Min ser ut såhär:

Koka ett gäng rödbetor, ca tre stycken eller 100 gram per person. Låt kallna och gnugga bort skalet.
Rosta och krossa eller grovhacka ca 100 gram valnötter.
Blanda sedan 1 ägg, 1 dl apelsinjuice (helst färskpressad, typ brämhults) och 2 dl vetemjöl till en klumpfri smet.
Släng (eller lägg försiktigt, jag gillar att vara dramatisk när jag lagar mat) i 1 finhackad gul lök, 2 finhackade vitlöksklyftor, valnötterna och smulad fetaost tills du skäms (ca 100-150g).
Riv sedan de kalla rödbetorna och rör ned i smeten. Salta & peppra.
Ta ett glas vin.
Klicka ner smeten i en varm panna med olja, platta ut till små biffar, stek tills frasiga.
Vill du att det ska se extra sexigt ut kan du glasera med lite honung också.

Serveras förslagsvis med ugnsrostade rotsaker, varierat efter säsong, och en kall sås på till exempel turkisk yoghurt, vitlök och färsk basilika.
Eller en remoulad på pickles, majonnäs, curry och gurkmeja.

Bra skit! Både ser flashigt ut (särskillt med glaze) och är jävligt gott. Tänker att en bugursallad med säg tomater, bladspenat och granatäppelkärnor kunde vara schysst tillbehör. Men fan, ugnsrostade grönsaker är absolut top notch-käk!
Citera
2013-01-22, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alan-a-Dale
Några få tips ur huvet såhär på morgonkvisten, kan skriva ut närmre recept senare om det är begärligt.

Förrätt: Antingen någon form av bruchetta ellet "toast" med tomat, soltorkad tomat, oliver och basilika; alternativt med grilladpaprika- och vitbönsröra + valfri ört; eller med avokadomousse och dekoration.

Huvudrätt: Gillar personligen rödkålsknyten (nobellmiddag för ett par tre år sedan, ha!) fyllda med svamp, zucchini och matvete (eller ris eller vafan som helst). Funkar bra med en schysst sallad med mycket ruccola och körsbärstomater med en balsamico-vinegrett + säg ungsrostade grönsaker eller så? Annars kanske är ju en risotto med - för att fortsätta på samma tema - svamp och zucchini aldrig fel.

Efterret: Om de inte äter animalier alls och du inte orkar förbereda något asambitiöst så är ju t.ex. mangosorbet+citron/lime-sorbet+citronmeliss som dekoration jävligt latemansfänsy, äre lyx så äre...

Särskilt huvudrätten lätt intressant. Du får gärna skriva ut receptet!
Citera
2013-01-22, 17:26
Medlem
Alan-a-Dales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Särskilt huvudrätten lätt intressant. Du får gärna skriva ut receptet!

Det är sjukt gott! För rödkålsknytenas fyllning kan man ju variera smak beroende på vad man gillar, men jag brukar steka på (i olivolja) väldigt finhackad lök, vitlök, fint strimmlad zucchini och svamp - championer eller portabello as you like. Lite finhackad tomat i alt. den soltorkade versionen är ju också sweet. Smaksätt med en skvätt soja, salt+peppar, kanske lite vinäger och muskot eller annan krydda du tänker passar in. Koka matvete, bulgur, ris eller liknande efter tycke med lite olja och buljong (fuck köttbuljong). Blanda ihop detta med det tidigare steket, krydda på mer om det behövs. Ta sen ett kålblad per knyte (tyvärr lite osäker på mängd blad per kålhuvud men ett eller två stora borde helt klart räcka) och antingen ångkokar eller kokar jävligt snabbt så de fortfarande är spänstiga men mjuka nog att rulla. Rulla/gör ett knyte med fyllningen i kålbladen, fäst med tandpetare eller steksnöre och ställ i ugnen tills de känns färdiga.

För ungnsrostade rotfrukter är det bara att stycka upp valfria rotfrukter som finns tillgängliga (täter, morötter, palsternacka, rotselleri eller vad som helst), jag gillar även stora bitar av lök i, men tänk på att vissa saker (t.ex. löken) tar kortare tid på sig att bli färdiga så ha i dem senare. Häll över olivolja, om du vill balsamvinäger, och smaksätt med flingsalt, peppar och örter så som timjan eller rosmarin. Hett tips är att det är bättre att salta efter de är tillagade iom att saltet drar ut fukt så blir det lätt mer en soggy konsistens om man har i'et innan. Borde ta ca 30 min i ugn på säg 225 grader.

Perfa med en örtig sås och sallad!

EDIT: Sorry om det blev rörigt med ingredienserna.
Citera
2013-01-24, 15:05
Medlem
novus.s avatar
Kronärtskocka..? Annars är väl bröd och ost något som funkar i alla lägen, under förutsättning att de är vegetarianer och inte veganer förstås. Bruschetta är ju kanongott som förrätt, och det är helt veganskt! Till huvudrätten; kör på spenat och ricottaravioli med en god krämig sås till. Efterrätt, ja där använder man väl inte kött så ofta i vilket fall..?

Det tar kanske tid att förbereda färsk pasta, men om du frågar mig så är pasta det absolut bästa när det gäller vegetariskt! Italienarna kan sina saker!
Citera
2013-01-24, 23:32
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novus.
Kronärtskocka..? Annars är väl bröd och ost något som funkar i alla lägen, under förutsättning att de är vegetarianer och inte veganer förstås. Bruschetta är ju kanongott som förrätt, och det är helt veganskt! Till huvudrätten; kör på spenat och ricottaravioli med en god krämig sås till. Efterrätt, ja där använder man väl inte kött så ofta i vilket fall..?

Det tar kanske tid att förbereda färsk pasta, men om du frågar mig så är pasta det absolut bästa när det gäller vegetariskt! Italienarna kan sina saker!

Kom ihåg att vissa vegetarianer inte äter ost med löpe (kommer från kalvar) vilket finns i många av de vanligaste ostarna.
Citera
2013-01-25, 11:41
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Kom ihåg att vissa vegetarianer inte äter ost med löpe (kommer från kalvar) vilket finns i många av de vanligaste ostarna.

Bra poäng som ofta glöms bort av folk som ska bjuda vegetarianer på mat.

Om TS vill bjuda vegetarianer på osträtter så ska hen kolla så att det _inte_ står "löpe" eller "animalisk löpe" på innehållsförteckningen, utan istället kolla om du hittar något i stil med "vegetabilisk/mikrobiell löpe/ystenzym".

Om man inte orkar kolla så noga så kan man gå för en äkta fetaost, äkta Halloumi, Philadelphiaost, de flesta Mozzarellaostar, de flesta mögelostar. Det finns även vanliga svenska hårdostar som är vegetariska, men då får man leta i ostbodar och liknande.
Citera
2013-01-28, 15:01
Medlem
Är dålig på att äta vegetariskt, vilket är väldigt onödigt då det finns mycket som är gott utan kött!

En mustig tomatsoppa toppat med färsk basilika och fetaost är ju gott, funkar både som för- och huvudrätt. Kanske lite pinjenötter eller annat trevligt och gärna med nå gott bröd till.

Italienarna har ju annars mycket vegetariskt, många trevliga pastarätter och tilltugg. En favorit är canneloni gratinerad i god tomatsås, antingen fylld med spenat och ricotta. Eller med ricotta, mozzarella och parmesan. Mums!
Napolipizza går ju med, med en bra italiensk pizzadeg som blir krispig och god även i vanlig ugn och fina råvaror kan det bli rätt lyxigt. Tomatsås, pizzamozzarella, (buffel)mozzarella, färsk basilika och parmesan på pizzan. Och en trevlig ruccolasallad med dressing till.

Suck..nu blev jag hungrig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in