Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Särskilt huvudrätten lätt intressant. Du får gärna skriva ut receptet!
Det är sjukt gott! För rödkålsknytenas fyllning kan man ju variera smak beroende på vad man gillar, men jag brukar steka på (i olivolja) väldigt finhackad
lök,
vitlök, fint strimmlad
zucchini och
svamp - championer eller portabello as you like. Lite finhackad tomat i alt. den soltorkade versionen är ju också sweet. Smaksätt med en skvätt
soja,
salt+peppar, kanske lite
vinäger och
muskot eller annan krydda du tänker passar in. Koka
matvete, bulgur, ris eller liknande efter tycke med lite
olja och
buljong (fuck köttbuljong). Blanda ihop detta med det tidigare steket, krydda på mer om det behövs. Ta sen ett
kålblad per knyte (tyvärr lite osäker på mängd blad per kålhuvud men ett eller två stora borde helt klart räcka) och antingen ångkokar eller kokar jävligt snabbt så de fortfarande är spänstiga men mjuka nog att rulla. Rulla/gör ett knyte med fyllningen i kålbladen, fäst med tandpetare eller steksnöre och ställ i ugnen tills de känns färdiga.
För ungnsrostade rotfrukter är det bara att stycka upp valfria rotfrukter som finns tillgängliga (täter, morötter, palsternacka, rotselleri eller vad som helst), jag gillar även stora bitar av lök i, men tänk på att vissa saker (t.ex. löken) tar kortare tid på sig att bli färdiga så ha i dem senare. Häll över olivolja, om du vill balsamvinäger, och smaksätt med flingsalt, peppar och örter så som timjan eller rosmarin. Hett tips är att det är bättre att salta efter de är tillagade iom att saltet drar ut fukt så blir det lätt mer en soggy konsistens om man har i'et innan. Borde ta ca 30 min i ugn på säg 225 grader.
Perfa med en örtig sås och sallad!
EDIT: Sorry om det blev rörigt med ingredienserna.