Hej! Har en massa kycklinglår som är tinade. Tänkte tillaga dessa i ugnen. Mitt problem med denna styckesdetalj är att de blir så blodiga intill benet. När jag sen gör matlådor av dessa och sedan tinar matlådorna som rinner blodet ut i matlådan och det känns inte så gött med kycklingblod. Överlag känns det inte så gött med rosa kyckling.
Jag tänkte nu försöka bena ur dem, såg en video på youtube om det. Men först tänkte jag fråga om ni har lite tips om hur man kan undvika att de blir blodiga intill benen? Kan man undvika det? Eller är det urbening som gäller?
Blir det bättre med benen på? Spontant tänker jag att man kan få dom mer jämnt tillagade utan benen på. Alla tips mottages tacksamt!
/Peter
Du skriver inget hur du går tillväga, kan du beskriva hur du gör först?
Själv har jag bara haft det problemet en gång och det var på grunda av att kycklinglåren var för kalla, så pröva gärna att låta dem ligga framme runt en timme ungefär
Jag har en stektermometer i den största av klubborna och kör tills någon temperatur. Nu var det längesen jag gjorde kycklingklubbor men jag har för mig att jag körde till 65-68 grader någonstans. Ugnen står väl på 150-175 grader. Höjer temperaturen till 200 grader de sista minuterna för att få lite gött skinn.
Senast redigerad av PeterParker84 2014-06-01 kl. 19:30.
Jag har en stektermometer i den största av klubborna och kör tills någon temperatur. Nu var det längesen jag gjorde kycklingklubbor men jag har för mig att jag körde till 65-68 grader någonstans. Ugnen står väl på 150-175 grader. Höjer temperaturen till 200 grader de sista minuterna för att få lite gött skinn.
Är du säker på temperaturen? Det låter väldigt lågt.
Går fan inte att misslyckas med,bara ta ut i mellanåt o vräka på kryddor o o pensla,sista halvtimmen
köra med lök aubergine skivad potatis etc i vitlök
finns det billigare mat som gör sig själv?åtminstone när man bjuder sig själv en måndagskväll
Verkar som om man skall sikta på 82gr om man har benen kvar, men filé klarar sig på 72gr. Det var ju lite lustigt, men det finns säkert nån bra förklaring.
Verkar som om man skall sikta på 82gr om man har benen kvar, men filé klarar sig på 72gr. Det var ju lite lustigt, men det finns säkert nån bra förklaring.
Stötte på denna för ett tag sedan tillbaka.
Och fann mig misstro dessa temp en del, och anser man borde kunna plocka ner det ett par grader på bägge.
Hmm nu har jag tillagat dom. Kunde inte vänta då de var tvungna att vara klara innan kvällen.
Jag körde in dom i ugnen på 150 grader. Denna gång så att temperaturen vid benet blev 72 grader. Nu har de vilat en stund och jag sitter här och käkar. Resultatet? Blodiga invid benet. Blodet rinner dessutom ut ur kycklingen när man kommer nära benet och blandar sig med såsen...
Jag kanske får prova 82 grader nästa gång, eller i varje fall 78.
Mitt tips för kycklingklubbor och kycklinglår är lergrytan.
Tina fågeldetaljerna och lägg i lergrytan tillsammans med intressanta tillbehör.
Sätt in grytan i ugnen som du sätter på 200 grader i ca 1,5 timmar.
Blöt förstås lergrytan i vatten först någon halvtimma.
När du har färdiga kycklingbitar låt svalna och diskhandskar på eller rentvättade händer för att skala bort köttet från benen.
Finns väldigt mycket man kan göra med en påse kycklinglår för 20 kr.
Hmm nu har jag tillagat dom. Kunde inte vänta då de var tvungna att vara klara innan kvällen.
Jag körde in dom i ugnen på 150 grader. Denna gång så att temperaturen vid benet blev 72 grader. Nu har de vilat en stund och jag sitter här och käkar. Resultatet? Blodiga invid benet. Blodet rinner dessutom ut ur kycklingen när man kommer nära benet och blandar sig med såsen...
Jag kanske får prova 82 grader nästa gång, eller i varje fall 78.
Vad var det jag sa, höll jag på kläcka ur mig
När det gäller kycklinglår går jag alltid på känsla och det har gått bra hittills. När det bubblar fett under skinnet och de ser härligt gyllene och krispiga ut är det dags. Det är ett saftigt och förlåtande kött som smakar bättre några grader över än under över enligt min erfarenhet. Gällande ugnstemperaturen tycker jag 150 är lite i underkant (med risk att bli uppläxad av nån hängiven lågtempare).
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!