• 1
  • 2
2013-01-22, 06:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har en påse med kycklingklubbor som ska lagas till, tinade klubbor med lite kryddor på oljad plåt i ugnen på 200grader i 30 minuter, kan det funka?

Vill ha det enkelt så skiter i stekyta, ska ändå plockas rena och användas till bl.a varma mackor.
/Arne.Anka
Citera
2013-01-22, 06:10
Medlem
Bästa tiden på dygnet!

Kolla http://www.hittarecept.se/s/kycklingklubbor-i-ugn.html

Det låter ju som att det skulle funka.
Varmluftsugn?
Citera
2013-01-22, 06:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tja luften blir ju varm men nån fläkt finns inte så de får nog räknas som "vanlig ugn"
Citera
2013-01-22, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tja luften blir ju varm men nån fläkt finns inte

Hahah okej!
Men jag tycker att du borde prova dig fram.
Går det inte, så tycker jag jävligt synd om dig.
Citera
2013-01-22, 09:26
Medlem
christerys avatar
Hmm, tomat och currysås kanske kan vara nåt? tänkte bara tomat från början, kanske med lite vitlök. Men curry lät faktiskt bättre. Currykyckling är ju smaskigt.

Tycker dom blir lite torra rakt av i ugn, så därför tänkte jag på tomat. Om dom ska på mackor eller ätas direkt tror jag inte spelar nån roll. Du vill väl ha dom saftiga och smakrika i alla fall.

http://www.tasteline.com/recept/kyck...-_och_currysas
Citera
2013-01-22, 09:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har en påse med kycklingklubbor som ska lagas till, tinade klubbor med lite kryddor på oljad plåt i ugnen på 200grader i 30 minuter, kan det funka?

Vill ha det enkelt så skiter i stekyta, ska ändå plockas rena och användas till bl.a varma mackor.
/Arne.Anka
Jag skulle nog höja till 225-250°C och ta ut klubborna när de har fått fin mörkbrun färg. Vänd dem åtminstone en gång i ugnen. I samband med att du vänder klubborna så skulle du kunna pensla dem med någon typ av glaze.

När du tagit ut dem ur ugnen så bör du låta dem vila inslagna i aluminiumfolie i ca 10 minuter.

~Paul~
Citera
2013-01-22, 13:07
Medlem
KitKatChunkys avatar
Jag brukar göra så och tycker det fungerar utmärkt!

Lägger klubborna i en form och slänger på ganska stora mängder av svartpeppar, curry, paprikapulver, timjan, cayennepeppar, chilipulver och lite salt. Brukar avsluta med att pressa över lite limesaft och sedan en bra mängd med olivolja. Sen är det bara att börja gnida.

Brukar köra detta på cirka 200 grader i 35-40 minuter. God idé att ta ut ur ugnen ett par gånger för att ösa klubborna med olja och kryddor som hamnar i plåten.
Citera
2013-01-24, 22:12
Medlem
kuryakin79s avatar
Glaze/marinad: rapsolja, kinesisk soja, honung, lime, sambal oelek, riven vitlök, ingefära, svartpeppar

BOOM!
Citera
2013-01-24, 22:18
Medlem
Hur får jag kycklingklubbor att bli mindre traniga?
Avskyr lårkött på kyckling eftersom det känns fett och slafsigt i "vecket".
Citera
2013-01-28, 12:50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Hur får jag kycklingklubbor att bli mindre traniga?
Avskyr lårkött på kyckling eftersom det känns fett och slafsigt i "vecket".

Vilket veck? du har ju bara inte skurit ner den till en klubba. http://birgittahoglundsmat.wordpress...d-broccolimos/

Använd resten (tran har jag aldrig märkt att det smakar) till en kycklingsoppa http://www.tasteline.com/recept/kyck...kokos_och_lime

Filén på kycklingen är i mitt tycke för torr ändå, soppa med kokos och en hint citron kan väl inte gå fel.
Citera
2013-01-28, 13:20
Medlem
klybans avatar
En enkel för kycklingklubbor är tigersås.
Bara låta det dra i par timmar om man har tiden och sen grilla på.
Citera
2014-06-01, 17:38
Medlem
Hej! Har en massa kycklinglår som är tinade. Tänkte tillaga dessa i ugnen. Mitt problem med denna styckesdetalj är att de blir så blodiga intill benet. När jag sen gör matlådor av dessa och sedan tinar matlådorna som rinner blodet ut i matlådan och det känns inte så gött med kycklingblod. Överlag känns det inte så gött med rosa kyckling.

Jag tänkte nu försöka bena ur dem, såg en video på youtube om det. Men först tänkte jag fråga om ni har lite tips om hur man kan undvika att de blir blodiga intill benen? Kan man undvika det? Eller är det urbening som gäller?

Blir det bättre med benen på? Spontant tänker jag att man kan få dom mer jämnt tillagade utan benen på. Alla tips mottages tacksamt!

/Peter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in