• 1
  • 2
2013-01-21, 22:30
Medlem
Tjena, nu är det så att jag har fått en faktura från Transportstyrelsen med trängselskatten 245 kr + en tillägsavgift på 500 kr.
De hävdar att jag inte har betalat i tid. Detta stämmer, men problemet är att jag inte ens har fått deras faktura från första början.

Hur ska jag gå till väga med detta?

Och vad jag vet så får man inte enligt lag ha tilläggsavgift redan första påminnelsen... Men staten är staten...

Har betalat in 245 kr till dem med den senaste fakturans OCR nummer...
Citera
2013-01-21, 22:32
Medlem
Uninteresteds avatar
Har Du ringt till dom?
Citera
2013-01-21, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Har Du ringt till dom?

inte än, öppnade brevet nyligen
Citera
2013-01-21, 22:36
Medlem
Bongomans avatar
Du ska i god tid förvissa dig om att du har möjlighet att betala dina avgifter till staten. Du kommer troligen ingenvart med dem. Skatter skall betalas i tid utan uppmaning. Att du inte är delgiven beslutet skiter de i. Om de skulle lyssna på sådant skulle alla kunna ringa och säga att de inte fått första brevet.
Citera
2013-01-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du ska i god tid förvissa dig om att du har möjlighet att betala dina avgifter till staten. Du kommer troligen ingenvart med dem. Skatter skall betalas i tid utan uppmaning. Att du inte är delgiven beslutet skiter de i. Om de skulle lyssna på sådant skulle alla kunna ringa och säga att de inte fått första brevet.

jobbigt... paya 500 när man knappt har råd med mat på grund av någon annans misstag -_-

de kommer att säga samma sak som du nyligen sa, säkert....
Citera
2013-01-21, 23:15
Medlem
Har också fått en sådan nyligen. Typ 20kr + 500 i förseningsavgift på en faktura som jag inte heller fått. Riktigt djälva förbannad blir man, särskilt när man inte ens kan göra något åt saken.
Citera
2013-01-21, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorkenSture
Har också fått en sådan nyligen. Typ 20kr + 500 i förseningsavgift på en faktura som jag inte heller fått. Riktigt djälva förbannad blir man, särskilt när man inte ens kan göra något åt saken.

Du kan göra en hel del åt det.
Citera
2013-01-21, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Du kan göra en hel del åt det.
något råd?
Citera
2013-01-21, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkaaaa
något råd?

Citat:
Ursprungligen postat av StorkenSture

kul att inte vara ensam!
Citera
2013-01-22, 10:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkaaaa
något råd?

Beställ autogiro hos transportstyrelsen så gäller det för alla fordon registrerade på dig. Klart mycket bättre än att råka missa att betala med en enda dag och direkt få 500 i böter...
Citera
2013-01-22, 12:22
Medlem
Det är så att du har ansvaret att veta att du skall betala en räkning och se till att det du har gjort betalas. Räkningar kan faktiskt försvinna i posten.

Men testa att ringa Transportstyrelsen och se om de kan vara schyssta.

Nästa steg är att anmäla dig till autogiro eller e-faktura så slipper man huvudvärken med fakturor som försvinner.
Citera
2013-01-22, 12:27
Medlem
Megaforces avatar
Betala in hela beloppet inkl straffavgift och överklaga sedan straffavgiften med hänvisning till fakturan aldrig skickades ut. Är det så att de hittar ett fel i utskicken så kan de återbetala straffavgiften.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in