• 1
  • 2
2013-01-21, 20:29
Medlem
EddieShredders avatar
Tja! Var ute och rattade Saaben förut och drog i spolarvätskaspaken ett par gånger, vätskan var precis påfylld, men ingen spolarvätska kom. Tänkte att vätskan inte hunnit pumpats ut i systemet än, så jag drog i spaken ett par gånger till, torkarna går, men efter en stund lägger de plötsligt av och har nu slutat fungera. När jag nu drar i spaken för spolarvätska så är det knäpptyst.

Har kollat säkring som verkar hel.

Vore jätte-tacksam om någon duktig bilkunnig människa hade några förslag på vad som kan ha hänt och hur det åtgärdas, vet att det sitter något relä också under huven, kan kanske detta fått sig en smäll och sluta funka?

Tack på förhand!
Citera
2013-01-21, 20:32
Medlem
ViktigaMeddelandens avatar
Troligtvis torkarmotorn som är paj .
Citera
2013-01-21, 20:36
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViktigaMeddelanden
Troligtvis torkarmotorn som är paj .

Aj då, just det svaret man inte ville ha. Hur kan man kolla det?
Citera
2013-01-21, 20:38
Medlem
Senators avatar
Eller kontakten i spaken som gett upp. Är det dött även när du så att säga slår på vindrutetorkarna?
Citera
2013-01-21, 20:41
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senator
Eller kontakten i spaken som gett upp. Är det dött även när du så att säga slår på vindrutetorkarna?

Ja, helt dött både från torkare och spolning
Citera
2013-01-21, 20:44
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieShredder
Ja, helt dött både från torkare och spolning

Ok... alltså både när du drar spaken åt dig för spolning och läge 1-2 osv för regn?
När det inte kom nån vätska, gick torkarna tungt då över rutan, alltså hög friktion?
I vilket läge stannade dom?
Saab-modell?
Senast redigerad av Senator 2013-01-21 kl. 20:48.
Citera
2013-01-21, 20:48
Medlem
Om spolning och torkare går sönder samtidigt. Verkar det inte troligt att torkarmotorn har gått sönder?
Lutar ju mer åt att det är torpar/spolnings armsreglaget som har något fel.
Citera
2013-01-21, 20:48
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:
Ok... alltså både när du drar spaken åt dig för spolning och läge 1-2 osv för regn?
När det inte kom nån vätska, gick torkarna tungt då över rutan, alltså hög friktion?
I vilket läge stannade dom?

Japp dött både när jag dra spaken åt mig och läge 1-2 för regn.

Kan ha varit rätt hög friktion, då rutan var ganska skitig och ingen spolarvätska kom.

De stannade i lodrät position, "klockan tolv" om man kan utrrycka det så
Citera
2013-01-21, 20:54
Medlem
Senators avatar
Ja, så kan man uttrycka sig om man enkelt vill bli förstådd.

Jag tvekar som "Flaxan", på att alla enskilda funktionerna bara random råkar dör sådär. Jag hade börjat med att kolla alla säkringarna som har nån skyddsuppgift till spaken/torkarna, ännu en gång o kanske byta säkring i vilket fall för att säkerställa att det ändå inte är säkringen/säkringarna.
Citera
2013-01-21, 20:57
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:
Ja, så kan man uttrycka sig om man enkelt vill bli förstådd.

Jag tvekar som "Flaxan", på att alla enskilda funktionerna bara random råkar dör sådär. Jag hade börjat med att kolla alla säkringarna som har nån skyddsuppgift till spaken/torkarna, ännu en gång o kanske byta säkring i vilket fall för att säkerställa att det ändå inte är säkringen/säkringarna.

Tack för tipset. Går på din linje till att börja med. Jag kollade bara säkring för vindrutetorkare, vilka andra är idé att kika på tycker du?
Citera
2013-01-21, 20:59
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Du har alltså kollat säkring nr. 37?
Citera
2013-01-21, 21:02
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du har alltså kollat säkring nr. 37?