2013-01-21, 17:58
Medlem
Hej det jag undrar är
Vilken ålder började du?
när tog du ut den?
tog du åt några tänder?
vad exakt gjorde dom i din mun?
Upplever du att ansiktet ändrats, alltså att munnen blivit smalare och/eller hakan mindre?

Undrar allt detta för att jag läste en skrämmande blogg om att det skulle påverka ansiktet och utveckla TMJ ( en sjukdom )
Citera
2013-01-21, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swagnigga
Hej det jag undrar är
Vilken ålder började du?
när tog du ut den?
tog du åt några tänder?
vad exakt gjorde dom i din mun?
Upplever du att ansiktet ändrats, alltså att munnen blivit smalare och/eller hakan mindre?

Undrar allt detta för att jag läste en skrämmande blogg om att det skulle påverka ansiktet och utveckla TMJ ( en sjukdom )

1, 14
2, 18
3, 4
5, satte in en tandställning och bytte räls lite då och då
6. hade iofs inte över/under bett

kan nog tänkte mig att det kan förändra ansiktet lite, men isf på ett bättre sätt! kör på!
Citera
2013-01-21, 18:15
Medlem
khys avatar
1. 15
2. 17
3. 2
4. Tog bort mitt 14mm stora överbett och fixade mina framtänder som var snea. Hade jag använt tandställningen på natten som jag gick först så hade dem inte behövt dra ut några tänder. Men den var så obekväm så det var värt att dra ut.
5. Tänderna blev snyggare när dem blev raka, men munnen syns ingen skillnad på tycker jag. Fast det flyttar sig så lite så man ser det inte.
Citera
2013-01-21, 18:17
Medlem
Fick min i sjuan och hade den i ett år.

Drog ut fyra tänder, två uppe och två nere.

Tror inte att mitt ansikte förändrades. Speciellt inte eftersom jag inte växt färdigt. Men mina tänder och överbett blev jävligt bra.
Citera
2013-01-21, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken

Speciellt inte eftersom jag inte växt färdigt. .
Borde det inte liksom va tvärt om hära eller? så har då jag tänk. Bara en fråga, har du lite längre ansikte och liten haka?
Citera
2013-01-21, 18:45
Medlem
Hade "saxbett", fick ha en sån där i gommen i typ 1 år, sov bara med den... pinsamt att ha den på skolan ju... läspa som faan.
Citera
2013-01-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmyunbannamig
1, 14
2, 18
3, 4
5, satte in en tandställning och bytte räls lite då och då
6. hade iofs inte över/under bett

kan nog tänkte mig att det kan förändra ansiktet lite, men isf på ett bättre sätt! kör på!

Citat:
Ursprungligen postat av khy
1. 15
2. 17
3. 2
4. Tog bort mitt 14mm stora överbett och fixade mina framtänder som var snea. Hade jag använt tandställningen på natten som jag gick först så hade dem inte behövt dra ut några tänder. Men den var så obekväm så det var värt att dra ut.
5. Tänderna blev snyggare när dem blev raka, men munnen syns ingen skillnad på tycker jag. Fast det flyttar sig så lite så man ser det inte.
Tack men skulle båda ni kunna berätta lite mer exakt hur dom gjorde och vilka tänder dom tog ut, alltså flyttade dom tänderna i överkäken bakåt lr hur gjorde dom? orsaken att jag undrar är en blogg jag läste på som jag kan PMa er om ni vill, även fasst ni får förbereda er på heroinsvettningar om ni är lika känsliga som jag!
Citera
2013-01-21, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swagnigga
Tack men skulle båda ni kunna berätta lite mer exakt hur dom gjorde och vilka tänder dom tog ut, alltså flyttade dom tänderna i överkäken bakåt lr hur gjorde dom? orsaken att jag undrar är en blogg jag läste på som jag kan PMa er om ni vill, även fasst ni får förbereda er på heroinsvettningar om ni är lika känsliga som jag!

tänk dig munnen som en fyrkant, tog ut en tant i varje hörn(nån stanns i mitten). jag tycker du ska sluta oroa dig över bloggen. Det är inget farligt som kommer hända dig kan ja lova
Citera
2013-01-21, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmyunbannamig
tänk dig munnen som en fyrkant, tog ut en tant i varje hörn(nån stanns i mitten). jag tycker du ska sluta oroa dig över bloggen. Det är inget farligt som kommer hända dig kan ja lova
Haha, kul att du har tanter i munnen nej men jag har redan gjort iprincip exakt samma som dig och tog bort 2 tänder. Jag har ganska liten käke och kind och är rädd att det är tandställningensfel. tack för svaret iaf
Citera
2013-01-21, 19:17
Medlem
Jag fick tandställning när jag var 13, med syfte att räta till mina sneda framtänder i överkäken. När tänderna väl var raka hade jag fått överbett, så då sattes det in en tandställning i underkäken också. Allt togs ut när jag var 15 igen, inga tänder behövde dras ur.
Citera
2013-01-21, 19:27
Medlem
Anklagares avatar
Tandställningen fick jag ungefär när jag var sexton år och togs ut två år senare på ett ungefär, dock hade den med tiden blivit allt mindre omfattande/mer diskret. Fick den för att råda bot på mitt överbett som var relativt stort och fick i processen dra ut två tänder (detta var dock inte helt relaterat till själva tandställningen utan upptäcktes potentiell problematik med tänderna ifråga). Som resultat fick jag en något mer framskjuten haka till skillnad från hur den var innan det hela. Som en följd av detta har jag lättare att tugga saker då jag har fått fler tuggytor samt att mitt ansikte ser en liten bit bättre ut vilket gör att jag anser vara det någonting totalt sett positivt trots de många åkturerna till tandläkaren det första åren.
Edit: När jag läser igenom denna texten upplever jag att jag utmålar mig själv som någon Frankensteins monster vilket inte var fallet alls.
Senast redigerad av Anklagare 2013-01-21 kl. 19:30.
Citera
2013-01-21, 21:38
Medlem
nån mer ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här