Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-01-21, 15:40
Medlem
joselofs avatar
hej som rubriken lyder så söker jag en dokumentär om det berbiska folket jag har själv letat men inte hittat någon. kom med länkar så ämnet ni ska diskutera berbernas situation i Nord afrika hur dem lever,
men jag söker även en dokumentär då jag lär mig fortare med filmer/dokumentärer.

mvh josef
Senast redigerad av joselof 2013-01-21 kl. 15:42. Anledning: glömde att skriva in några saker..
Citera
2013-01-21, 16:32
Medlem
Packeteringstejps avatar
Och för mig som inte förstår, vad/vilka är dessa berber?
Citera
2013-01-21, 16:56
Medlem
joselofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packeteringstejp
Och för mig som inte förstår, vad/vilka är dessa berber?

det är urbefolkningen i Nord afrika, och då jag är berber själv så vill jag vete mer om mitt folk, dvs jag är icke arab

här har du mer information http://sv.wikipedia.org/wiki/Berber

MVH josef
Citera
2013-11-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joselof
det är urbefolkningen i Nord afrika, och då jag är berber själv så vill jag vete mer om mitt folk, dvs jag är icke arab

här har du mer information http://sv.wikipedia.org/wiki/Berber

MVH josef
Renrasiga Berber/Imazighen är ett vitt folk med en enastående historia och språk.
Finns mycket dokumentärer på youtube inom allt från berber språk till berbers situation i Libyen, Algeriet osv.
Citera
2013-11-20, 21:29
Medlem
joselofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rififi
Renrasiga Berber/Imazighen är ett vitt folk med en enastående historia och språk.
Finns mycket dokumentärer på youtube inom allt från berber språk till berbers situation i Libyen, Algeriet osv.

hahahah du gjorde min dag.... läs på innan du kommer med sån rasistisk skit, de svarta tauregerna är också berber
Citera
2013-11-20, 21:55
Medlem
Citat:
hahahah du gjorde min dag.... läs på innan du kommer med sån rasistisk skit, de svarta tauregerna är också berber

Idiot. negroida tuareger har samma levnadsstil som de riktiga men kan knappast klassas som berber. Utan de har imiterat deras levnadssätt och efterapat deras kultur.
Citera
2013-11-20, 22:04
Medlem
Citat:
Tuaregerna är inte Berber de är negrer som härstammar från berber slavar som assimilerades in i den berbiska kulturen och lärde sig prata berbiska. Berber är ursprungligen ett vitt medelhavsfolk.
Du verkar vara 15 år gammal och kan knappt stava, du skämmer ut dig via PM jag väntar fortfarande på svar du vågar ju spela tuff bakom skärmen men när jag frågar om du vill träffas och säga allt du sa på PM framför mig så slutar du svara.

Om jag var du skulle jag inte ha en bild på mig själv som nick, fulare barn får man verkligen leta efter.
Citera
2013-11-20, 22:17
Medlem
joselofs avatar
Citat:
Tuaregerna är inte Berber de är negrer som härstammar från berber slavar som assimilerades in i den berbiska kulturen och lärde sig prata berbiska. Berber är ursprungligen ett vitt medelhavsfolk.
Du verkar vara 15 år gammal och kan knappt stava, du skämmer ut dig via PM jag väntar fortfarande på svar du vågar ju spela tuff bakom skärmen men när jag frågar om du vill träffas och säga allt du sa på PM framför mig så slutar du svara.

Om jag var du skulle jag inte ha en bild på mig själv som nick, fulare barn får man verkligen leta efter.
hahah jag svarade och joo taureger är riktiga berber...
Citera
2013-11-20, 22:24
Medlem
Citat:
hahah jag svarade och joo taureger är riktiga berber...
Och du är en riktig svenne eller? Afro-amerikaner är riktiga Amerikaner?

Är dina föräldrar syskon eller vad fan är ditt problem?
Citera
2013-11-20, 22:51
Medlem
Det här kanske kan vara till hjälp:

"The Tuareg follow a complicated caste system that incorporates slaves at the bottom of society.

Tuareg culture does not allow people to marry outside their caste. It is significant that, in Niger, slaves identify themselves as Tuareg even if their ancestry technically belongs to African people enslaved by Tuareg raiders."

http://www.theguardian.com/world/2008/oct/27/humanrights1

"The name Tuareg is possibly derived from Targa, the Berber name of Libya's Fezzan province. The name Tuareg thus in origin designated the inhabitants of Fezzan"
Fezzan ligger i dagens Libyen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tuareg_people
Obs: Wikipedia källhänvisar inte angående detta.

Tuareger är alltså ett berberfolk, som med tiden har blandats upp med folkgrupper från söder om Sahara. Att detta skulle göra dem till mindre berber förstår jag inte. Språk, kultur etc. är berbiskt,
Citera
2013-11-21, 00:37
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:

Nä, berbernas förfäder var ett råblatte folk, som i sin tur är ättlingar till de första afroasiaterna. Förvisso ligger ju Mellanöstern vid medelhavet, men jag antar att du inte syftar till Mellanöstern när du pratar om medelhavsfolk?
Citera
2013-11-21, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Nä, berbernas förfäder var ett råblatte folk, som i sin tur är ättlingar till de första afroasiaterna. Förvisso ligger ju Mellanöstern vid medelhavet, men jag antar att du inte syftar till Mellanöstern när du pratar om medelhavsfolk?

Berber har idag mycket blandad admixture pga rasblandning. Ursprungligen var de ett ljust folkslag som antagligen var nära besläktat med Kanarieöarnas ursprungsbefolkning guancherna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in