• 1
  • 2
2013-01-20, 11:02
Bannlyst
Hej, jag har runt 120 000 kr p ett sparkonto hos Swedbank vilket ju inte ger speciellt hg rnta. Jag lr nog inte anvnda pengarna p lnge, s det vore ju sklart bttre att flytta allt till ngot stlle med bra rnta.

Dock har jag noll koll p detta, har ingen aning vart jag ska flytta allt.. Till fastrntekonto kanske? Vore tacksam fr lite tips.
Citera
2013-01-20, 11:24
Medlem
Avanza har en del olika sparkonton, sjlv anvnder jag ett konto med 2.1% rrlig rnta, kan du tnka dig att binda pengarna i 2 r kan du f upp till 2,8%

Finns skert bttre alternativ ngon annanstans, men dessa slr i alla fall Swedbanks espar med 0,6%
Citera
2013-01-20, 11:26
Medlem
inte vrt att flytta s "lite" pengar i tron att man fr bra rnta p dom ngon annan stans.
alla banker erbjuder olika stt att investera pengarna p
swedbank har gratis rdgivning

men alla investeringar innebr ngon form av risk
som rdgivningen redogr fr.

jag var i din situation men med mycket mer pengar

jag valde att bara lta dem sitta p ett vanligt sparkonto som man kan ta ut pengar frn x antal gnger per r, med ganska okej rnta i jmfrelse med annat. men det viktiga fr mig var LITEN eller INGEN risk.
Citera
2013-01-20, 12:07
Medlem
theonethatcrys avatar
Marginalen eller bluestepp

Sjlv har jag akelius spar (5.5 % som hgst typ) men de har ingen insttningsgaranti, om man nu vill ha det, sen fr man bara ha 50 k p sammanlagt p ens konton dr.
Citera
2013-01-20, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av behedwin
inte vrt att flytta s "lite" pengar i tron att man fr bra rnta p dom ngon annan stans.
alla banker erbjuder olika stt att investera pengarna p
swedbank har gratis rdgivning

men alla investeringar innebr ngon form av risk
som rdgivningen redogr fr.

jag var i din situation men med mycket mer pengar

jag valde att bara lta dem sitta p ett vanligt sparkonto som man kan ta ut pengar frn x antal gnger per r, med ganska okej rnta i jmfrelse med annat. men det viktiga fr mig var LITEN eller INGEN risk.

Ok, men om man hittar ett fastrntekonto med insttningsgaranti dr det r mycket bttre rnta n p swedbank finns det vl ingen risk eller?
Citera
2013-01-20, 14:58
Medlem
kan inte svara p det exakt... men jag tycker bara ordet insttningsgaranti lter skumt.
men jag r lite frsiktig med mina pengar och vill inte investera dem i fonder och annat.

du fr leta runt lite, hitta de banker som har bra rnta och ta reda p vilka "men" som str med finstilt text
Citera
2013-01-20, 15:03
Bannlyst
Jo visst ska man vara frsiktig.. Fonder/aktier och dylikt kan jag inte ett smack om, drfr vore det nog bst med ngot sorts bankkonto. Alla skriver ju att Swedbank har smst rnta osv s tnkte att man kan tjna lite grann p att flytta just de pengarna ngon annanstans.

Insttningsgaranti br vl vara rtt skert att lita p eftersom det r staten som garanterar upp till 100 000 euro ifall banken gr i konkurs?
Citera
2013-01-20, 15:06
Medlem
vet inte hur man rknar rnta men...

http://www.compricer.se/sparande/

dr fr du ngon form av verblick.
Citera
2013-01-20, 15:18
Medlem
Ls lite bland de sista sidorna i den hr trden, s hittar du nog ett alternativ:

https://www.flashback.org/t938402p86
Citera
2013-01-21, 07:57
Bannlyst
Vad hnder egentligen efter en bindningstid r slut? T.ex. om man skulle vlja "Fastrntekonto 5 r", vad hnder nr man sparat i 5 r? Blir man meddelad att vlja en ny bindningstid eller vad hnder egentligen?
Citera
2013-01-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Vad hnder egentligen efter en bindningstid r slut? T.ex. om man skulle vlja "Fastrntekonto 5 r", vad hnder nr man sparat i 5 r? Blir man meddelad att vlja en ny bindningstid eller vad hnder egentligen?

Det r nog olika, men skrast r att hlla reda p det sjlv. Bluestep t ex meddelar inget nr bindningstiden r slut, man ker automatiskt ner p en lgre rnta. Jag glmde ett bundet konto frra ret hos Bluestep och hade en usel rnta i tv mnader innan jag reagerade.
Citera
2013-01-21, 20:28
Medlem
SBAB har 2,2% med fria uttag, insttningsgaranti och bara helt ok enligt mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in