Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-01-20, 11:02
Bannlyst
Hej, jag har runt 120 000 kr på ett sparkonto hos Swedbank vilket ju inte ger speciellt hög ränta. Jag lär nog inte använda pengarna på länge, så det vore ju såklart bättre att flytta allt till något ställe med bra ränta.

Dock har jag noll koll på detta, har ingen aning vart jag ska flytta allt.. Till fasträntekonto kanske? Vore tacksam för lite tips.
Citera
2013-01-20, 11:24
Medlem
Avanza har en del olika sparkonton, själv använder jag ett konto med 2.1% rörlig ränta, kan du tänka dig att binda pengarna i 2 år kan du få upp till 2,8%

Finns säkert bättre alternativ någon annanstans, men dessa slår i alla fall Swedbanks espar med 0,6%
Citera
2013-01-20, 11:26
Medlem
inte värt att flytta så "lite" pengar i tron att man får bra ränta på dom någon annan stans.
alla banker erbjuder olika sätt att investera pengarna på
swedbank har gratis rådgivning

men alla investeringar innebär någon form av risk
som rådgivningen redogör för.

jag var i din situation men med mycket mer pengar

jag valde att bara låta dem sitta på ett vanligt sparkonto som man kan ta ut pengar från x antal gånger per år, med ganska okej ränta i jämförelse med annat. men det viktiga för mig var LITEN eller INGEN risk.
Citera
2013-01-20, 12:07
Medlem
theonethatcrys avatar
Marginalen eller bluestepp

Själv har jag akelius spar (5.5 % som högst typ) men de har ingen insättningsgaranti, om man nu vill ha det, sen får man bara ha 50 k på sammanlagt på ens konton där.
Citera
2013-01-20, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av behedwin
inte värt att flytta så "lite" pengar i tron att man får bra ränta på dom någon annan stans.
alla banker erbjuder olika sätt att investera pengarna på
swedbank har gratis rådgivning

men alla investeringar innebär någon form av risk
som rådgivningen redogör för.

jag var i din situation men med mycket mer pengar

jag valde att bara låta dem sitta på ett vanligt sparkonto som man kan ta ut pengar från x antal gånger per år, med ganska okej ränta i jämförelse med annat. men det viktiga för mig var LITEN eller INGEN risk.

Ok, men om man hittar ett fasträntekonto med insättningsgaranti där det är mycket bättre ränta än på swedbank finns det väl ingen risk eller?
Citera
2013-01-20, 14:58
Medlem
kan inte svara på det exakt... men jag tycker bara ordet insättningsgaranti låter skumt.
men jag är lite försiktig med mina pengar och vill inte investera dem i fonder och annat.

du får leta runt lite, hitta de banker som har bra ränta och ta reda på vilka "men" som står med finstilt text
Citera
2013-01-20, 15:03
Bannlyst
Jo visst ska man vara försiktig.. Fonder/aktier och dylikt kan jag inte ett smack om, därför vore det nog bäst med något sorts bankkonto. Alla skriver ju att Swedbank har sämst ränta osv så tänkte att man kan tjäna lite grann på att flytta just de pengarna någon annanstans.

Insättningsgaranti bör väl vara rätt säkert att lita på eftersom det är staten som garanterar upp till 100 000 euro ifall banken går i konkurs?
Citera
2013-01-20, 15:06
Medlem
vet inte hur man räknar ränta men...

http://www.compricer.se/sparande/

där får du någon form av överblick.
Citera
2013-01-20, 15:18
Medlem
Läs lite bland de sista sidorna i den här tråden, så hittar du nog ett alternativ:

https://www.flashback.org/t938402p86
Citera
2013-01-21, 07:57
Bannlyst
Vad händer egentligen efter en bindningstid är slut? T.ex. om man skulle välja "Fasträntekonto 5 år", vad händer när man sparat i 5 år? Blir man meddelad att välja en ny bindningstid eller vad händer egentligen?
Citera
2013-01-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Vad händer egentligen efter en bindningstid är slut? T.ex. om man skulle välja "Fasträntekonto 5 år", vad händer när man sparat i 5 år? Blir man meddelad att välja en ny bindningstid eller vad händer egentligen?

Det är nog olika, men säkrast är att hålla reda på det själv. Bluestep t ex meddelar inget när bindningstiden är slut, man åker automatiskt ner på en lägre ränta. Jag glömde ett bundet konto förra året hos Bluestep och hade en usel ränta i två månader innan jag reagerade.
Citera
2013-01-21, 20:28
Medlem
SBAB har 2,2% med fria uttag, insättningsgaranti och bara helt ok enligt mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in