2005-05-04, 14:13
Medlem
rhodrys avatar
Efter diverse sökningar, både här och på google, insåg jag att det inte är helt bekvämt för den som vill lära sig att odla tebuskar.

Jag skulle fantastiskt gärna ha kunskaper i amatörmässig teodling. Möjligtvis är det så att vårt svenska klimat omöjliggör odling utomhus och då lär jag få vänta till dess jag kan skaffa växthus (jag har hört att frost ska vara direkt dödligt för busken). Men om! Det vore oerhört härligt om jag i Svea rike kunde skörda mitt eget te. Kanske genom att plantera växten i en stor kruka som man kan bära in när vädret är kass.
Möjligen finns det andra människor på detta forum som tänkt tanken men som aldrig gjort något åt saken. Finns det måhända dom som redan har sina tebuskar planterade och dricker hemskördat te redan i detta ögonblick?

- Vilken typ av jordmån lämpar sig för teodling?
- Hur går man till väga för att sätta igång?
- Vad är viktigt att tänka på under resans gång?
- När/hur skörda?

Och så vidare
Citera
2005-05-04, 21:45
Medlem
Queen Ls avatar
Skaffa en farm på Sri Lanka och anställ ett gäng tamiler.
Citera
2005-05-04, 22:15
Medlem
Mockens avatar
Det verkar svårt att odla te i Sverige: På slutet av 1700-talet försökte Carl von Linné att odla te i Uppsala. Det gick inte alls. Tebuskarna trivs bäst i sur jord och i ett varmt och fuktigt klimat. Detta gör att det är omöjligt att odla den i Sverige och Danmark.
http://www.tokiya.se/hurteetv.htm
Citera
2005-05-05, 01:33
Medlem
rhodrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Det verkar svårt att odla te i Sverige: På slutet av 1700-talet försökte Carl von Linné att odla te i Uppsala. Det gick inte alls. Tebuskarna trivs bäst i sur jord och i ett varmt och fuktigt klimat. Detta gör att det är omöjligt att odla den i Sverige och Danmark.
http://www.tokiya.se/hurteetv.htm
Hmm. Således växthusprojekt alltså. Verkar dessutom vara rätt dålig utdelning om det verkligen bara ger 70 g/år. Tack för länken i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in