Citat:
Ursprungligen postat av
Enydrion
Kan du förklara varför väljare skulle komma tillbaka från SD, hängde inte med där...
Tror att flera inte riktigt litar på att (SD) har den kompetens som krävs för att faktiskt styra ett land. Det är inte konstigt egentligen då de aldrig har fått chansen att försöka.
För egen del föredrar jag att (SD) får blida regering framför att någon partikonstellation som innehåller (S), (V), (L), (MP), eller (C) får chansen. Då jag tror att dessa partier kommer att försöka köra landet rakt in i väggen ifall de får chansen. Även om man kan misstänka att (SD) inte riktigt har den kompetens som krävs så kommer de i varje fall att försöka styra åt ett håll som inte leder till inbördeskrig.
Ifall (M) tydligt signalerar att de tänker bilda regering tillsammans med (SD) ifall de kan bilda majoritetsregering så hade jag nog föredragit ifall det är lite mer jämnbördiga regeringspartners. Alltså hellre 20% till (M) och 25% till (SD) än 15% till (M) och 30% till (SD).
Nu brukar jag alltid rösta (M) i riksdagsval och är kanske lite mer lojal väljare än flesta men är säker på att jag inte är unik i hur jag tänker här. Det som kan få mig att inte rösta (M) 2018 är om jag misstänker att (M) tänker låta (C) få inflytande istället för (SD) i fallet då (M)+(SD) hade räckt till egen majoritet.
Vi behöver en handlingskraftig regering med majoritet i riksdagen efter nästa val. I praktiken är de enda alternativen en stor koalition mellan alla partier utom (V) och (SD) eller så blir det (M)+(SD). Helt klar med vad jag föredrar där...