2013-01-19, 11:31
Jag har ett i det närmaste sjukligt intresse för tomater, ett intresse jag odlat under säkert 12-15 år. Självklart föredrar jag riktigt skitbra färska tomater men det går nästan aldrig att köpa i våra butiker så då får man gå till de konserverade. Mitt uppvaknande kring konserverade tomater började med att jag började köpa Kung Markattas hela tomater för runt 12-15 år sedan. I den svängen någon gång öppnade också en italiensk deli i min stad och man fick tillgång till ett helt annat utbud. Det var ett av de första ställen i min närhet där man kunde köpa Muttis tomater. Sedan ungefär då har jag sjungit Muttis lov så fort jag fått chansen. De senaste åren har det dock dykt upp en massa andra märken och ett flertal som är lite dyrare och ger intrycket av att vara bättre. Jag bestämde mig för att blindprova ett stort antal sorter. För att det skulle bli rättvist valde jag krossade tomater (alla sorter har inte körsbärs och plommon).
Resultatet var förvånande minst sagt. Det visade sig att jag tyckte Muttis var nästan lika äckliga som Favorit (City Gross eget äckelmärke) och klar vinnare var Delizie, också Saltå Kvarn och Heintz var rätt okej. Det ska sägas att jag bara hittade Mutti på tetra och jag tror fortfarande att det var skälet. Dock har jag inte testat om med Mutti på burk och måste nog göra det innan jag kan uttala mig definitivt.
Vilken sort föredrar du och vad baserar du det på? Jag kan verkligen rekommendera blindprovningar av såna här saker. Då färgas man inte så mycket av att man betalat mer eller tror att något är godare.
Resultatet var förvånande minst sagt. Det visade sig att jag tyckte Muttis var nästan lika äckliga som Favorit (City Gross eget äckelmärke) och klar vinnare var Delizie, också Saltå Kvarn och Heintz var rätt okej. Det ska sägas att jag bara hittade Mutti på tetra och jag tror fortfarande att det var skälet. Dock har jag inte testat om med Mutti på burk och måste nog göra det innan jag kan uttala mig definitivt.
Vilken sort föredrar du och vad baserar du det på? Jag kan verkligen rekommendera blindprovningar av såna här saker. Då färgas man inte så mycket av att man betalat mer eller tror att något är godare.