Citat:
Ursprungligen postat av getz
Någon som kopierat det förra rånet. De kommer garanterat torska bla det är ju några kubik jord som fraktats till och från platsen under en lång tid så det kommer finnas vittnen och bevis. Förstår inte hur man kan få för sig att lägga ner så mycket jobb för att bygga en tunnel.
Trams! Visst finns risken, att de åker fast. Men de, som gjorde en liknande kupp (2008, har jag för mig att det var) - åkte aldrig fast!
Jag bor själv i Berlin, och har läst en hel del i tyska tidningar om kuppen, givetvis. Dock blev jag förvånad, när jag läste DN:s artikel, där det skrevs om 90 miljoner kronor (motsv.) i byte. Några sådana siffror har aldrig nämnts i tyska tidningar, så jag undrar varifrån DN:s skribent fått sina uppgifter. Men troligen är "hen" bara ute och vimsar...
Drygt 300 av totalt 900 fack hade brutits upp. Ett byte på 90 miljoner motsvarar i snitt 300.000:- per fack - det verkar osannolikt mycket. Visserligen ligger bankkontoret i en av de finaste stadsdelarna, men det är inte bara förmöget folk, som bor där.
Jämför byte med två kupper i Sverige; Gorby-rånet 1991, och Alby-kuppen året därpå. Enligt "halvofficiella" uppgifter skulle bytena ha uppgått till 10 respektive 15 miljoner kronor.