2013-01-19, 01:18
Medlem
lirareflashbacks avatar
På måndagsmorgonen upptäckte en av Berliner Volksbanks säkerhetsvakter att det kom rök ur ett valv i banken. Polisen larmades eftersom man misstänkte ett rånförsök.
Men när de tagit sig in i valvet möttes de av tomma bankfack och en brinnande tunnelmynning i golvet.
Från ett närliggande garage hade bankrånarna byggt en 30 meter lång och enligt polisen mycket avancerad tunnel.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16095551.ab

Vilka kan dessa rånare vara som alltså rånat Berliner Volksbank? Låter som riktiga proffs
Hur lång tid kan planeringen tagit? I artikeln står det att man tror det kan tagit MÅNADER att gräva tunneln.
Hur mycket kan dom kommit över?
Kan det finnas svenska kopplingar?
Citera
2013-01-19, 01:27
Medlem
Någon som kopierat det förra rånet. De kommer garanterat torska bla det är ju några kubik jord som fraktats till och från platsen under en lång tid så det kommer finnas vittnen och bevis. Förstår inte hur man kan få för sig att lägga ner så mycket jobb för att bygga en tunnel.
Citera
2013-01-19, 02:31
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Någon som kopierat det förra rånet. De kommer garanterat torska bla det är ju några kubik jord som fraktats till och från platsen under en lång tid så det kommer finnas vittnen och bevis. Förstår inte hur man kan få för sig att lägga ner så mycket jobb för att bygga en tunnel.

Ja, kopierat det förra rånet och dess rånare, eller så är det till VISS del samma rånarliga. Inte alla åkte ju fast.
Visst tycker man att det borde finnas hur många som helst som sett dem om de hållt på gräva en tunnel i veckor eller kanske tom månader.
Övervakningskameror och annan skit dessutom.
Blir intressant att följa
Citera
2013-01-19, 07:15
Medlem
Jag föredrar helt klart den här typen av bankrån (inbrott) framför skrikande balaklavor med automatvapen.
Filmerna blir bättre.
Citera
2013-01-19, 11:04
Medlem
G0G0s avatar
Så mycket jobb och planering och sedan klanta till det på slutet och bara öppna en tredjedel av bankfacken, verkar väldigt konstigt. Man hade ju redan klarat av den tunga riskabla delen, att bygga tunneln. Tömma bankfacken måste ju varit den enklaste delen när man redan kommit in i valvet.

Skulle tro att det var ett beställningsjobb och att man öppnade en del andra bankfack för att styra bort misstankarna från det man egentligen var ute efter.
Citera
2013-01-19, 13:41
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0G0
Så mycket jobb och planering och sedan klanta till det på slutet och bara öppna en tredjedel av bankfacken, verkar väldigt konstigt. Man hade ju redan klarat av den tunga riskabla delen, att bygga tunneln. Tömma bankfacken måste ju varit den enklaste delen när man redan kommit in i valvet.

Skulle tro att det var ett beställningsjobb och att man öppnade en del andra bankfack för att styra bort misstankarna från det man egentligen var ute efter.

Kan nog ligga mycket i det
Citera
2013-01-20, 14:18
Medlem
Citat:

Trams! Visst finns risken, att de åker fast. Men de, som gjorde en liknande kupp (2008, har jag för mig att det var) - åkte aldrig fast!

Jag bor själv i Berlin, och har läst en hel del i tyska tidningar om kuppen, givetvis. Dock blev jag förvånad, när jag läste DN:s artikel, där det skrevs om 90 miljoner kronor (motsv.) i byte. Några sådana siffror har aldrig nämnts i tyska tidningar, så jag undrar varifrån DN:s skribent fått sina uppgifter. Men troligen är "hen" bara ute och vimsar...

Drygt 300 av totalt 900 fack hade brutits upp. Ett byte på 90 miljoner motsvarar i snitt 300.000:- per fack - det verkar osannolikt mycket. Visserligen ligger bankkontoret i en av de finaste stadsdelarna, men det är inte bara förmöget folk, som bor där.

Jämför byte med två kupper i Sverige; Gorby-rånet 1991, och Alby-kuppen året därpå. Enligt "halvofficiella" uppgifter skulle bytena ha uppgått till 10 respektive 15 miljoner kronor.
Citera
2013-01-20, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0G0

Eller hur. Att dom ens gjorde det på dagen är ju skumt. Varför inte på natten?
Citera
2013-01-20, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Trams! Visst finns risken, att de åker fast. Men de, som gjorde en liknande kupp (2008, har jag för mig att det var) - åkte aldrig fast!

Ok, jag tror de torskar i alla fall.

vid stölden 1995 grävde polis och miltär upp hela tunneln och hitta fingeravtryck vilket ledde till gripandet av bla 2 syriska bröder. De gripna fick mellan 5 och 14 års fängelse
Citera
2013-01-21, 00:18
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:

vid stölden 1995 grävde polis och miltär upp hela tunneln och hitta fingeravtryck vilket ledde till gripandet av bla 2 syriska bröder. De gripna fick mellan 5 och 14 års fängelse

Dm borde vara ute alltså vid detta laget och kan alltså ligga bakom. Alla greps väl inte heller efter just det rånet?
Citera
2013-01-21, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Dm borde vara ute alltså vid detta laget och kan alltså ligga bakom. Alla greps väl inte heller efter just det rånet?

Dom kanske lärde sig från förra gången just därför satte eld på tunneln för att förstöra bevis.
Citera
2013-01-21, 05:24
Medlem
990099s avatar
Var det inte den stöten som en "Svensk" i från Avesta torskade på och som var imblandad i ett par rån i Tyskland? Rätta mig om jag har fel.

Rätt häftigt bax om jag får säga mitt har altid gillat tunnlar och när dom gå igenom väggar men jag tror precis som dig att detta blir torsk så småningom man gräver inte en hel tunnel utan att lämna en helvetes massa DNA svett urin hud fingeravtryck you name it allt finns där.

Lite of topic men intressant..

I går så rånade en värde transport här i Filippinerna Manila man fäste en sprängtråd runt hela fordonet mitten ca och sprängde av hela värde bilen på mitten dvs i 2 delar ett riktigt clean cut något som jag aldrig sett tidigare bytet 500M Pesos ca 80M skr banditerna fylde upp 4 st stora SUV´s med stålar innan dom drog alla var riktigt tungt beväpnade. Detta skedde framför ett kontor där bekanta jobbar.

Citat:

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in