2013-01-21, 14:20
Medlem
Linxieloos avatar
Jag är inte förvånad att det hände just i Berlin. Den stan är ju känd för att vara perforerad av tunnlar sen andra världskriget och efterkrigstiden. Jag skulle tro att de utgick dom från en redan existerande tunnel som mycket väl kan mynna en bra bit ifrån banken.
Citera
2013-01-21, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 990099
Var det inte den stöten som en "Svensk" i från Avesta torskade på och som var imblandad i ett par rån i Tyskland? Rätta mig om jag har fel.

Rätt häftigt bax om jag får säga mitt har altid gillat tunnlar och när dom gå igenom väggar men jag tror precis som dig att detta blir torsk så småningom man gräver inte en hel tunnel utan att lämna en helvetes massa DNA svett urin hud fingeravtryck you name it allt finns där.

Lite of topic men intressant..

I går så rånade en värde transport här i Filippinerna Manila man fäste en sprängtråd runt hela fordonet mitten ca och sprängde av hela värde bilen på mitten dvs i 2 delar ett riktigt clean cut något som jag aldrig sett tidigare bytet 500M Pesos ca 80M skr banditerna fylde upp 4 st stora SUV´s med stålar innan dom drog alla var riktigt tungt beväpnade. Detta skedde framför ett kontor där bekanta jobbar.

Om han var svensk medborgare, vet jag inte. Däremot greps han i Mellansverige.

Det är möjligt att de lämnade DNA-spår i Berlin, men inte säkert. Energy-dryck-burkar har hittats i tunneln.
Citera
2013-01-21, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0G0
Så mycket jobb och planering och sedan klanta till det på slutet och bara öppna en tredjedel av bankfacken, verkar väldigt konstigt. Man hade ju redan klarat av den tunga riskabla delen, att bygga tunneln. Tömma bankfacken måste ju varit den enklaste delen när man redan kommit in i valvet.

Skulle tro att det var ett beställningsjobb och att man öppnade en del andra bankfack för att styra bort misstankarna från det man egentligen var ute efter.

Klart intressant teori om beställningsjobb - dock framstår det som mindre troligt i mina ögon, att de skulle varit så pass "grundliga" och öppnat ca 300 fack, om det bara var säg ett enda fack som var intressant. Men uteslutet är det förstås inte.
Citera
2013-01-21, 15:12
Medlem
styrlunds avatar
Denna kupp väcker en hel del frågor hos mig.
Varför skulle dessa rånare ge fan i att öppna samtliga boxar om det nu var boxarna i allmänhet de var ute efter?
Känns som de hade en specifik box som sitt primära mål. Övriga boxar var nog betalning för jobbat och att göra det egentliga syftet oklart.
Sättet de tar sig in i valvet kräver både kunskap och möjligheter att få jobba ostört. Tror inte en genomsnitts rånare har varken har kunskap eller möjlighet att utför detta.
Tror tror listan är jävligt kort på vilka som fixar sånt här jobb.
Skulle vara grymt intressant att få veta vad som fanns utöver pengar och guld i boxarna.
Senast redigerad av styrlund 2013-01-21 kl. 15:15.
Citera
2013-01-21, 15:28
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Denna kupp väcker en hel del frågor hos mig.
Varför skulle dessa rånare ge fan i att öppna samtliga boxar om det nu var boxarna i allmänhet de var ute efter?
Känns som de hade en specifik box som sitt primära mål. Övriga boxar var nog betalning för jobbat och att göra det egentliga syftet oklart.
Sättet de tar sig in i valvet kräver både kunskap och möjligheter att få jobba ostört. Tror inte en genomsnitts rånare har varken har kunskap eller möjlighet att utför detta.
Tror tror listan är jävligt kort på vilka som fixar sånt här jobb.
Skulle vara grymt intressant att få veta vad som fanns utöver pengar och guld i boxarna.
Det kan ha varit en tidsfråga att inte alla boxarna öppnades. Eller så letade de efter något speciellt men visste inte i vilken box det låg i. Det lär inte vara ett desperat spontanrån iallafall, de lär ha fått jobba ganska länge med gången.
Citera
2013-01-21, 15:55
Medlem
Det är svårt att bedöma mått från en bild ("Aftonslasket"). Men tunneln ser ut att vara nästan två meter i höjd, och drygt en meter bred. Det är väl att ta till i onödan, om man bara är ute efter att komma in i ett bankvalv underifrån?

Läs gärna "The Wooden Horse" av Eric Williams: en sann berättelse om hur Eric och två andra brittiska krigsfångar rymde från lägret "Stalag Luft III" under WWII. Det var en "kryptunnel", inte en man kunde gå upprätt i.

Märkligt brott.. Jag tror (som flera i tråden) att de var ute efter något speciellt, i ETT bankfack. Annars verkar det bara dumt - att lägga ner (antagligen) väldigt mycket tid och pengar (för grävare och andra fordon) för att chansa på att hitta en massa värdefulla saker i bankfacken på en liten bank.
Citera
2013-01-21, 16:19
Medlem
NEXUS100s avatar
Länk till Sky News med fler bilder på tunneln och fantombild:

http://news.sky.com/story/1039725/berlin-bank-heist-tunnel-pictures-released
Citera
2013-01-21, 22:51
Medlem
Hur hanteras de bestulna kunderna? Får de ersättning från bankens försäkringsbolag? Jag funderar lite på hur det hela fungerar då det väl bara är kunderna själva som vet vad som fanns i facken och vad det var värt.
Citera
2013-01-22, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Hur hanteras de bestulna kunderna? Får de ersättning från bankens försäkringsbolag? Jag funderar lite på hur det hela fungerar då det väl bara är kunderna själva som vet vad som fanns i facken och vad det var värt.

Det lär krävas, att man som kund tecknat en separat bankdacksförsäkring hos banken, för att få ersättning. Men kontanter, t. ex., ersätts inte - och överhuvudtaget är det väl mycket tjafs inann kunderna kan få ut ersättning. Dock har de flesta nog inte tecknat någon bankfacksförsäkring - och riskerar att bli utan ersättning.
Citera
2013-08-02, 15:57
Medlem
Bump!

Nio miljoner euro ska superkuppen ha inbringat:

http://www.berliner-zeitung.de/tunnelgangster/steglitzer-bankraeuber-tunnelgangster-erbeuten-neun-millionen-euro,21538802,22366902.html.

Dock är det nog inte nio miljoner euro i reda pengar, utan värdet av det som uppgivits stulet. Men hur som helst en lyckad kupp. Och inga gripna.
Citera
2018-10-25, 18:54
Medlem
Idag, närmare sex år efter denna kupp, har en misstänkt person identifierats via en fantombild. Den misstänkte visade sig dock vara avliden redan 2015, vid 75 års ålder. Om denne person verkligen haft något med stölden att göra, är dock ännu inte klarlagt.

https://www.bild.de/regional/berlin/berlin-aktuell/bankraub-in-berlin-steglitz-zweiter-tunnelgangster-gesucht-57713410.bild.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in