Jag är ju singel nu för tiden och hemfaller ofta till att tillaga ett kycklingbröst eller ett kycklinglår till mig själv. En hel kyckling är för mycket nu för tiden, hur gott det än är.
Personligen, och när jag inte har tillgång till en träkolsgrill, så föredrar jag att tillaga min kyckling i stekpanna med lock ovanpå spisen. Får alltid mycket saftig och fin kyckling på detta vid. Dock så är det inget för folk som gillar krispigt skinn.
Jag brukar snabbt fräsa på kycklingen så den får fin yta. Sänker sedan värmen på plattan och lägger i de grönsaker jag önskar så som morot, (purjo)lök och kanske lite bitar av paprika eller rotsaker. Häller på en liten skvätt vatten eller vin och kanske stöttar upp med lite god fond från flaska, och lite kläm på en färsk citron. Gillar speciellt Bongs viltfond med kantareller. Den gör sig förvånansvärt bra tillsammans med kyckling.
Bräserar sedan under lock ca 10 minuter, eller till dess att köttsaften på kycklingen är ofärgad. Lyfter ur kycklingen och grönsakerna. Höjer värmen och reducerar ner såsen lite hastigt och reder den antingen med en skvätt grädde eller med lite toppredning. Detta brukar resultera i en mjäll och saftig kyckling med mumsig sås.