• 1
  • 2
2013-01-17, 17:50
Har kollat lite på bl.a youtube där de grillar korv med sladdar från el-uttaget i väggen. Själva konstruktionen är ju simpel o bygga, men hur stark säkring bör man ha? Om man sätter en elektrod i vardera änden av korven, säg den är ca 15 cm lång (jag vet inte vad korv har för resistans)?

Är det så enkelt att man kan mäta med en multimeter, korvens resistans, o sen bara ta 230 V/ korv-R o få fram styrkan på strömmen genom korven? Hur bör elektroderna se ut?

Hur länge ska man grilla den? Blir det gott?

OBS! Detta behandlar själva metoden, så jag tycker den hör bättre hemma i Fysik än Matlagning.
Citera
2013-01-17, 18:17
Medlem
negerbarns avatar
Nu är jag inte särskilt bevandrad inom el-lära, men jag kan Ohms lag, och enligt den är du helt rätt ute när du menar att du ska ta spänningen 230v delat med korvens resistans för att få strömmen som kommer gå över den.

Vanligast är ju att man har 6- alternativt 10-amperes säkringar, dvs handlar det om maximalt 6*230= 1380W eller 10*230 = 2,3 kW.

Då U = 230, I = 10 så krävs det att korvens resistans är högre än 23 Ohm om du har 10-amp säkringar. Rent spontant så tror jag att så är läget, eftersom vad jag vet så håller människokroppen (korv-analog) tusentals Ohm, och en korv på 10-15 cm bör då kunna hålla i storleksordningen 100 Ohm.
Citera
2013-01-17, 18:21
Medlem
kaktrollets avatar
bara att köra
jag har testat, det funkar fint. precis som grillat utan röksmak
se bara till att inte fucka upp det med att sätta ihop nollan med fasen
Citera
2013-01-17, 19:12
Bannlyst
Jag tycker det smakar fan, som att micra en korv i flera minuter ... använd stekpannan!
Citera
2013-01-17, 19:20
Medlem
SteveAngellos avatar
Riktigt gott, min kompis grillade korven med hjälp av ström från el-uttaget!
Citera
2013-01-17, 19:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag har också testat. Jag hade ett par labbsladdar och passande krokodilklämmor som jag snott från skolans labb. Av säkerhetsskäl så anslöt jag dessa till en vanlig förlängningssladd så jag kunde pilla med allt jox och sedan bara sätta i den vanliga kontakten i vägguttaget på behörigt avstånd från exponerade spänningsförande delar.

Korv på porslinstallrik på köksbänken (ej metall), in med en gaffel i varje ände (korven är ju känd för att ha två sådana), labbsladdar med krokodilklämmor på gafflarna och så in med sladdarna i förlängningssladdens hona.

Jag mätte först resistansen gaffel-korv-gaffel med multimeter och kom fram till att jag skulle smälla min 10 A säkring direkt men den höll i alla fall. Jag mätte sedan med effektmätare (visar även U och I) i vägguttaget under pågående grillning och det var långt från 10 A. Övergångsresistensen gaffel-korv måste ha stigit ögonblickligen när det började fräsa och därigenom begränsades strömmen.

Korven var klar på några få sekunder men jag fick slänga ändarna för där var det bra bränt och luktade fan, resten var god som vanligt. Gafflarna är än idag, flera år senare missfärgade där de stack in i korven. Men kul var det!
Citera
2013-01-17, 19:55
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Six10
Jag tycker det smakar fan, som att micra en korv i flera minuter ... använd stekpannan!

Ska vi andra tolka det som att du testat det?
Citera
2013-01-17, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenSvamp
Ska vi andra tolka det som att du testat det?
Ja.
Citera
2013-01-17, 20:16
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag mätte först resistansen gaffel-korv-gaffel med multimeter och kom fram till att jag skulle smälla min 10 A säkring direkt men den höll i alla fall. Jag mätte sedan med effektmätare (visar även U och I) i vägguttaget under pågående grillning och det var långt från 10 A. Övergångsresistensen gaffel-korv måste ha stigit ögonblickligen när det började fräsa och därigenom begränsades strömmen.

Korven var klar på några få sekunder men jag fick slänga ändarna för där var det bra bränt och luktade fan, resten var god som vanligt. Gafflarna är än idag, flera år senare missfärgade där de stack in i korven. Men kul var det!

Massor med salt i korven, så det blir gasbildande elektrolysreaktioner direkt som ökar resistansen.
Och gafflarna förstörs av elektrolysen.

Och tungmetaller typ krom och nickel vandrar väl in i korven som joner pga elektrolysen.

Smakar det metall om ändarna om någon provätit ?
Hur påverkar det hälsan att äta krom och nickel som anses kunna ge allergier vid hudkontakt ?
Och vilka metaller ger minst hälsorisker om de används till ändelektroder ?
Citera
2013-01-17, 20:21
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Massor med salt i korven, så det blir gasbildande elektrolysreaktioner direkt som ökar resistansen.

Och tungmetaller typ krom och nickel vandrar väl in i korven som joner pga elektrolysen.

Hur påverkar det hälsan att äta krom och nickel som anses kunna ge allergier vid hudkontakt ?

Sist jag kollade var det växelström i mitt uttag, men du kanske kör på likström...?
Elektrolys funkar jävligt kasst med växelström på grund av de ständigt skiftande polerna. Men jag hade inte käkat en korv som var grillad medelst likströmsaggregat.
Citera
2013-01-17, 20:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM

Det skulle ju kunna vara vanlig vattenånga från kokning som sänker övergångsresistansen annars.

Vanligt bonnjärn (icke rostfritt) är ju ofarligt så det kanske är en säker elektrod även om jag tror mängden krom och nickel är försumbar i det här fallet.

Optimalt vore nog att köra på betydligt lägre spänning, kanske från ett bilbatteri så man inte bränner ändarna. Det är ju slöseri med korv annars.
Citera
2013-01-17, 20:30
Nä, just det!

Det har jag inte tänkt på... Om man grillar en korv med likström, så borde ju all skit hamna i vardera ändan av korven. Som t.ex när man gör elektrolys i saltsyra, så kommer ju all klor upp på katoden, o vätet till anoden... Eller tvärtom var det kanske...

Men då vet jag att det är viktigt med växelström. Tror jag ska börja mecka ihop en anordning nu...

EDIT: Kan fota o filma allt om intresse finns!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in