2013-01-16, 14:05
Medlem
Hej, jag måste få svar på en totalt etisk och moraliskt äcklig fråga.

Har jag lagt tråden i fel del så ber jag om ursäkt.

Jag har idag en relativt ny bil som är så när omöjlig att sälja och priset rasade nästan 30-40% på en natt. Det är inget fel med bilen och den går bra, men jag är för helvetes trött på den.
Det är en 2008 kombi-"sport"...motor modell större...
Aldrig haft strul med den förutom stenskott, repor av mongobarn osv. Sånt som händer.

Att en bil alltid är en förlustaffär vet jag, men jag tror jag nästan skulle få mer för att skrota bilen idag än att sälja den. Bilen är halvförsäkrad (men kan ändra om det spelar någon roll).

Jag har aldrig använt mig av försäkringsbolag innan och har heller aldrig varit med om någon stöld eller olycka så att försäkringsbolag blivit inkopplat.

Köper man bilen hos en bilhandlare i samma skick, mil osv så får man betala runt 100.000kr.
Har haft den ute på blocket för 80.000 men inte fått napp..

Nu till frågorna.

1: Vilket är det lättaste sättet att få ut försäkringspengar på biljäveln. Och på vilket sätt får man mest ?

2: Hur mycket brukar försäkringsbolag betala ut för en bil värd runt 80-100.000 lökar ?

P.S. Jag är förutom detta en väldigt hederlig och laglydig man. Betalar skatt och försäkringar till allt och utnyttjar aldrig dessa "premier".

Helvetes jävla biljävel.
Citera
2013-01-16, 14:57
Medlem
Elda upp den. Finns säkert trådar här om att du inte får ut pengar osv, funkade bra för en bekant som fick ut 100% av värdet.
Uppeldning av bilen ska vara 100% vattentätt isf.
Citera
2013-01-19, 10:06
Medlem
Om du inte får sålt den för 80000, då är den inte värd det. Och det vet försäkringsbolagen, de kollar vad bilarna kostar på blocket, de har även listor från bilfirmorna vad den sortens bilar sålts för. MÅnga bolag har även sparat ner blocket annonser för att kunna se om den har varit ute på försäljning tidigare, vilket din då varit så kan de säkert lägga en specialutredare på ditt ärende och om möjligt komma åt dig så du inte får något alls. Du har ju även en självrisk som du kan tänkas få betala, för om de värderar den till 76000 och du har självrisk på typ 5000, då får 71000..Sälj den isf för 71000 på blocket själv!
Tänk på att försöka lura försäkringsbolagen är ett brott, och i detta fall på ca 75000-80000 så kan du nog räkna med att straffsatsen också är rätt otrevlig!
Men om jag svarar på frågan, som redan personen innan svarat på. Elda är bäst
Citera
2013-01-19, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subliminalterror
1: Vilket är det lättaste sättet att få ut försäkringspengar på biljäveln. Och på vilket sätt får man mest ?
Som sagt, elda upp den är nog det bästa. Parkera den i något slumområde och fjutta på...
Vill du mjölka ut ännu mer kan du säga att du hade slutsteg+högtalare för XX tusen kronor. Vill de se bevis så kan dom få peta runt i askan och försöka hitta något

Citat:
Ursprungligen postat av subliminalterror
2: Hur mycket brukar försäkringsbolag betala ut för en bil värd runt 80-100.000 lökar ?

Antagligen runt 80-100.000 lökar.
Citera
2013-01-20, 16:56
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pr1nnyra1d
Elda upp den. Finns säkert trådar här om att du inte får ut pengar osv, funkade bra för en bekant som fick ut 100% av värdet.
Uppeldning av bilen ska vara 100% vattentätt isf.

En brunnen bil är det absolut säkraste sättet att få bolagets utredare efter sig. Pallar du att förhöras av en sådan (som oftast är f d poliser) ? Bolagen vet att "naturliga" bilbränder är tämligen ovanliga.
Citera
2013-01-20, 17:30
Medlem
Elda upp bilen, det är helt vattentätt.
Vem skulle misstänka ett bedrägeri, att du har försökt annonsera bilen på blocket tidigare kommer ingen ta någon hänsyn till.
Försäkringsbolagens utredare kommer nog inte fatta några misstankar alls då bilbränder är ett vanligt förekommande problem på moderna bilar.

Det är såna som du som gör så att premien för oss andra är så hög, om du inte har råd med biljäveln ge då fan i att köpa den överhuvudtaget!
Citera
2013-01-20, 18:02
Medlem
elda upp bilen är ej vattentätt, vi får bilar som brunnit lite då och då på jobbet som försäkringsbolagen vill undersöka med tekniker och dom hittar rätt många som är bedrägeri försök och betalning till försäkringstagare uteblir.

att säga att man hade stereo för x antal tusen kronor i fungerar ej heller då det är din skyldighet att medela försäkringsbolag om du som försökringstagare har utrustning i bil som ej är orginal eller andra saker som gjorts med bilen som är dyra. plus att du ej kan uppvisa kvitto på sakerna som du påstår finns i din bil.

försäkringsbolagen är inte dumma, så försök ej blåsa dom i onödan. det kan sluta med en polis anmälan..

om du nu vill bli av med bilen så sälj den till en handlare, du kommer få ett underpris men du blir av med den direkt.
Citera
2013-01-20, 20:57
Medlem
Förstår att man blir desperat, men för din egen skull: gör det inte.
Gå runt till bilförhandlarna i stan, sälj till den som ger dig mest - det blir ett underpris men du amorterar av lånet och lever snålt en period istället för: utredning, nekad ersättning > du sitter med ett blancolån på 1xxxxx

Varje jävla dag får jag in bilar som brunnit, blivit stulna och varit med i uppenbart uppgjorda trafikolyckor och de låter så förbannat säkra när de gör sin telefonanmälan. Det sjuka är att det är personerna som nekas ersättning pga bedrägeri som sitter och skriver en jävla snyfthistoria på rejta, facebook och fairshopping. Tänk om man fick länka till utredningen som svar... Nä, nu drömmer jag.

Hoppas det löser sig med bilen TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in