2013-01-15, 12:50
Medlem
Fogmassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Enligt Arriva talesperson förefaller det "orimligt" att tåget skulle ha startats av misstag.

Hört på TV4News.

Om Arriva själva får yttra sig... Kanske inte lika orimligt om man lämnat nycklarna i och tåget stod en spakrörelse ifrån avfärd.

OffT: Påminner om när ett JAS-plan löpte amok medan en tekniker satt i..

http://m.nsd.se/Default.aspx?p=&id=5409779
Citera
2013-01-15, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt
Det minst sannolika är isåfall att man kör ett tåg mitt i natten i 1,5 km i full fart in i ett hus, och sedan tar på sig skulden bara för att Arriva ger dig pengar för att hålla tyst.

Jag tycker det finns gott om exempel på att människor gör...vad som helst...för pengar.

Men som sagt, är det en olycka där en städare har fått i uppdrag att köra undan tåget, så skulle ju Arriva ligga riktigt illa till. Så inför fullbordat faktum så är det såklart värt en hel del pengar för dom.

Det vore kul att veta vad andra städare säger om saken (och nej, "..jag jobbar som städare där.." här på flashback är inte så trovärdigt)

Citat:
a) tragiskt självmordsförsök som gick snett. Kvinnan överlevde.

Det vore väldigt nytt och kreativt, eftersom du menar att det är mest sannolikt, har du något exempel på någon som har tagit livet av sig, eller försökt, på det sättet?

Citat:
b) en ny typ av terrorrism som vi inte sett förut, som också gick snett. Troligen för att det inte fanns gasspisar i huset...

Du har rätt, det låter mycket mer sannolikt än det jag sa...undrar om det vara UBL´s "last dying wish".
Citera
2013-01-15, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Möjligen kan den totala kostnaden för allt klotter under detta år kosta mer än vad denna "olycka" kommer att kosta, men då handlar det om flera personer under lång tid. Det här är en enskild händelse orsakad av en person. Det är en väsentlig skillnad. Om varje klottrare kostade lika mycket som det städaren har ställt till med skulle SL gått bankrutt för länge sen.

Absolut är det en enskild större marodör att köra sönder ett tåg mot ett hus, men helt riktigt också att det är en större kostnad för samhället med klotter.

Jag skulle tippa att det kostar samhället ungefär 100 miljoner kr, som vi skattebetalare får punga ut med på ena eller andra sättet. Men om det då stämmer att klotter kostar 150 miljoner / år, så behöver man inte räkna så mycket för att inse att klottrarna är ett större bekymmer.

Hoppas att städerskan överlever och kan berätta sin story, annars är jag rädd för att vi inte kommer få veta anledningen eller hur denna händelse gick till.
Citera
2013-01-15, 12:52
Medlem
Ingen som har uppgifter på vem GM är?
Citera
2013-01-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condemnation
Men, och det är ett stort men, du kör inte iväg ett tåg av misstag. Dom är byggda för att inte kunna åka själva. Du har alltså dödmansgrepp på golvet, i stolen och i gashandtaget och alla 3 brukar behövas för att tåget ska kunna flytta på sig.

Jag ställde frågan lite tidigare i tråden men fick inget svar då. Finns det någon möjlighet för tåget att komma i rullning av sig självt? Kan man ha glömt att koppla in bromsarna vid rangering eller tekniska fel? (det är ju ganska gamla vagnar vi talar om).
Tänkte på något i stil med bristande rutiner eller slentrian som kan ha varit orsak till olyckan.
Det verkar bara så urbota knäppt att någon skulle ha förmågan att få igång ett tåg men inte ha vett att stanna.
Citera
2013-01-15, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagner.Love
Så inställda tåg, förstört nybyggt hus osv kostar mindre än klotter menar du?

Nu tror jag att "osv" kostar bra mycket mer än ett nybyggt hus på kanske 5 miljoner (i byggkostnad).
Bara att återställa järnvägen med tillhörande luftledningar går nog på åtskilliga miljoner, ett antal demolerade tågvagnar och ett skrotfärdigt lok är inte heller gratis, även om de har några år på nacken.

Klotter och vandalisering kostar SL knappt 100 miljoner per år http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Klottret-kostar-mindre/

Frågan är om vi inte passerar denna kostnad.

Som jag ser det så finns det två sannolika orsaker till olyckan:
1. Självmordsförsök.
2. För att spara in på personalkostnader/lösa det när någon som har en viss behörighet är borta har man (kanske inte nödvändligtvis lokförarna, utan underhållspersonal) visat städarna hur de ska köra tågen en liten bit, något som uppenbarligen gått snett.
Ifall så är fallet kommer detta ju komma fram vid samtal med de övriga städarna under utredningen.
Citera
2013-01-15, 12:59
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Då borde dom skriva det tycker man ju. Aftonhoran briljerar igen...

Kan inte vara speciellt roande att sitta på sjukhuset på en stol och vakta en patient som brutit alla ben i kroppen.

Eller så är anhållande en juridisk term, och inte att rent fysiskt placera en person på en viss plats. johanjosefsson briljerar igen...

OnT så tror jag att de inlägg som handlat om Arriva inte måste vara långt ifrån. Jag vet från förstahandskällor (alltså andrahansditon för er) att deras busschaufförer vid flera tillfällen uppmanats att köra för fort, och att den utbildning de fått inte ens lär dem hur man öppnar dörrarna bak i bussen. Är det verkligen så långsökt att de skulle - i sin jakt på att kapa kostnader - låta städarna själva köra in tågen när de är klara med dem? Jag skulle inte bli det minsta förvånad om städerskans hade till uppgift att köra tåget en kort sträcka, och att det sedan gått väldigt fel.

Sannolikheten att Arriva skulle få skit för det är nog försvinnande liten dock.
Citera
Medlem
Reverentias avatar
Detta blir dyrt.
Citera
Medlem
HemligaSallskapets avatar
Har några uppgifter gällande uppsåt framkommit än? Varför skulle GM försöka stjäla ett tåg, det går ju knappast att rulla av järnvägen och köra iväg på Saltsjöbadsleden med riktning mot E4an och vidare ut i Europa. Låter mer för mig som två troliga scenarion:

1) Icke-behörig, på pappret anställd som städare (eller hygientekniker som det heter nu), har i uppdrag att köra och parkera vagnar inför morgondagen. Något går fel (stress, droger etc) och icke-behörig städare/hygientekniker råkar köra in i närliggande hus.

2) Icke-behörig, på pappret anställd som städare, antar ett vad/är full och galen/drogpåverkad/psykotisk och kör iväg med tåget utan att riktigt förstå hur man bromsar (eller att järnvägen ifråga har ett slut).
Citera
2013-01-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penkaz
Städbolaget är troligtvis iss.

Dessa
http://www.se.issworld.com/Pages/Fro...Fcl8cAodDlMAqA

Nej det är Caretia.

http://www.caretia.se/tvatt-och-stad/tag/
Citera
Medlem
Pisse.Muggs avatar
Fler bilder.

http://www.nordpilen.se/forum/showthread.php?tid=2287

Jag ber om ursäkt om denna länk med bilder redan har postats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Men seriöst, det måste väl varje tänkande människa inse att en 20-årig tjej inte vare sig kan eller ens vill stjäla ett tågset?

Undrar hur mycket Arriva ger henne för att ta på sig skulden på det sättet...(om hon nu klarar sig)

Det var väl typ 30 minuter EFTER olyckan.

är tåget igång så ere ju bara vrida nyckeln trycka ner säkerhetsgreppet å föraspaken frammot.
inte direkt kärnfysik.

jag jobbar i alvik och där åker ofta städare ner i hytten från städhallen med Rangeraren.

har du åkt med tåget i hytten 2 gånger kan du lätt lära dig hur man kör utan att fråga.

jag tror det är nån idiot städerska som ej har bil som inte orkade ta nattbussen å trodde det skulle gå obemärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in