• 1
  • 2
2005-05-03, 09:37
Medlem
Mohammed Attas avatar
Vissa säger att etik och moral betyder samma sak, skillnaden är bara att det är grekiska och latin. Jag har för mig att moral inbegriper personligt ställningstagande, medan etik är etablerade regler. Kan man tala både om samhällsetik och samhällsmoral?
Citera
2005-05-03, 12:26
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NE
moral (fr. morale, av lat. mora´lis 'som rör sederna', av mos, genitiv mo´ris, 'sed'), uppfattning om rätt och orätt. En individs eller en grupps moral visar sig i vad de gör eller underlåter att göra, medan deras etik är deras reflexioner över det berättigade i vad de gör eller underlåter att göra. När man t.ex. talar om filosofen Kants moral, är det hans handlingssätt och vanor man åsyftar. Talar man om Kants etik, är det normalt hans skrifter om moralens grunder man avser. Av detta skäl är t.ex. affärsmoral och affärsetik inte heller riktigt detsamma, även om man ibland inte skiljer mellan etik och moral, i synnerhet inte mellan adjektiven "etisk" och "moralisk". Jfr etik.
Citat:
Ursprungligen postat av NE
etik (av grek. \thiko´s 'som har att göra med karaktären', 'moralisk', 'sedlig'), studiet av moraliska fenomen och föreställningar, av gammalt en gren av såväl filosofin som teologin. Etik och moral uppfattas ibland som synonymer, men här avses med moral människors praktiska handlande och därmed förbundna, inte alltid klart uttryckta värderingar. En persons eller grupps moral visar sig i vad den gör eller underlåter att göra. Med etik avses den teoretiska reflexionen över moralen och dess grund.
Citat:
Ursprungligen postat av NEO
mora´l subst. ~en ~er
ORDLED: mor-al-en

1 uppfattning om rätt och orätt som styr värdering av handlingar allmänt rådande el. individuell: moralbegrepp; moralpredikan; affärsmoral; pliktmoral; naturlig och allmänmänsklig ~; sambandet mellan religion och ~; predika ~ och goda seder; hans ~ var av den gammaldags sorten
BET.NYANSER: a) spec. om normer för sexuell samlevnad: den gamla ~en tillät inte sexuellt umgänge utanför äktenskapet b) förmåga att handla i enlighet med allmänt accepterade regler för rätt och orätt: de äldre försökte skydda flickornas ~; han saknar totalt ~
HIST.: sedan 1748; av fra. morale med samma bet.; av lat. moralis 'som har med sederna att göra', till mos 'sed'

2 (knappast plur.) (kollektiv) andlig styrka som kan tillgodogöras i kampsituation {eanda 1}: kampmoral; stridsmoral; truppens ~ är god
HIST.: sedan 1917; se moral 1

3 djupare lärdom som kan erhållas av berättelse e.d.; ofta av sedelärande slag: sagans ~ är att man inte skall förhäva sig
HIST.: sedan 1795; se moral 1

Citat:
Ursprungligen postat av NEO
eti´k subst. ~en
ORDLED: et-ik-en
• läran om (god) moral {SYN. moralfilosofi, sedelära}: normativ ~; den kristna ~en
HIST.: sedan 1762; till grek. ethikos 'som har att göra med sederna', till ethos 'bruk, sed'

Citat:
Kan man tala både om samhällsetik och samhällsmoral?

Ja.
Citera
2005-12-18, 00:41
Medlem
Frangsters avatar
Moral och etik? Skillnad.

Orden moral och etik förekommer ofta tillsammans, som en rubrik exempelvis. Men jag finner ingen skillnad mellan orden, är det någon som kan redogöra vad som är skillnaden mellan de båda orden. Känns ju lite onödigt att använda två ord för en betydelse

När jag kollade på susning så stod det. Etik är en studie av moralen? Jaha, vad fan menas med det? Det känns bara flummigt.
Citera
2005-12-18, 00:58
Medlem
Etik är grekiska och moral är latin. Det är den stora skillnaden. Sedan brukar glada amatörer gärna vilja komma på någon annan skillnad på dem.
Citera
2005-12-18, 01:14
Medlem
god mats avatar
Om två ord används i lite olika sammanhang så finns det en skillnad. Självklart är orden inte synonymer, men betydelsen överlappar delvis.

Vanligt är att man hävdar att etik är läran om moralen, men helt säkert är att moral tenderar att användas mer när det gäller enskilda människors värderingar och handlingar, medan etik oftast handlar om moraliska tankesystem och principer.

Allt tröttsamt prat om "etik och moral" är däremot bara snömos som folk använder när de är osäkra på vad de vill ha sagt eller om de har något att säga och vill fylla ut och luddifiera det de säger med nonsens. De skulle alltid lika gärna kunna säga "etik" eller "moral".
Citera
2005-12-18, 01:21
Medlem
CharlieRs avatar
Rolig fotnot är att ordet etik också finns i latin: ethice. Dock är det av grekiskt urpsrung.
Citera
2005-12-18, 03:12
Medlem
toMishs avatar
Personens moral visar sig i vad de gör eller "kan" göra att göra, medan etik är deras reflexioner över huruvida det är rätt eller inte, i vad de gör eller "kan" göra.
Citera
2005-12-18, 13:41
Medlem
Frangsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god mat
Om två ord används i lite olika sammanhang så finns det en skillnad. Självklart är orden inte synonymer, men betydelsen överlappar delvis.

Vanligt är att man hävdar att etik är läran om moralen, men helt säkert är att moral tenderar att användas mer när det gäller enskilda människors värderingar och handlingar, medan etik oftast handlar om moraliska tankesystem och principer.

Allt tröttsamt prat om "etik och moral" är däremot bara snömos som folk använder när de är osäkra på vad de vill ha sagt eller om de har något att säga och vill fylla ut och luddifiera det de säger med nonsens. De skulle alltid lika gärna kunna säga "etik" eller "moral".

Det där lät iaf vettigt
Citera
2005-12-18, 13:54
Medlem
PG efterlyste "etyjjjk och måraaaal".

Måhända som eftersläng av hela den debatten, så har företag idag etiska regler. Dock inte moraliska regler.
Detta kanske ger en fingervisning om vad betydelsen har blivit: etik är en uppsättning godkända handlingssätt,
moral är de bakomliggande tänkesätten som leder till dem
Citera
2006-10-15, 18:00
Medlem
Gasraumoperators avatar
Skillnaden mellan moral och etik?

Jag har försökt leta och försökt förstå, men ju mer jag läser om det, desto mindre förstår jag. Vad är egentligen skillnaden mellan moral och etik? Skulle uppskattas om svaret formulerades simpelt och utan ord för akademiker, som jag inte alls är på humör för idag.
Citera
2006-10-15, 18:07
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Den nya tråden Skillnaden mellan moral och etik? fogades till denna.

/Moderator
Citera
2006-10-15, 18:21
Medlem
Gasraumoperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
etik är en uppsättning godkända handlingssätt,
moral är de bakomliggande tänkesätten som leder till dem
Är det inte tvärtom? Haha, så jävla irriterande. Återigen trodde jag att jag hade förstått skillnaden, men så tolkar jag det på flera sätt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in