Resultat: Ska Sverige gå med i NATO? (Ny omröstning 220116)
Ja.
49,35%
686 röster
Nej.
50,65%
704 röster
2015-05-29, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Porlande
Utan att dra in själva invandringsfrågan så är försvaret liksom andra samhällsfunktioner till stor del politikernas ansvar, men tvivlar som sagt på att medelsvensson skulle gå med på att spendera 4+% av BNP.
Ryssland skulle inte använda kärnvapen, emot Sverige, även under världskrig, undantag baser som NATO ev. använder eller kan använda. Skulle däremot Sverige dra sig mer åt neutraliteten, likt Finland, höja försvarsbudgeten till 3% av stifta allmän värnplikt, så kan jag garantera att Ryssland inte anfaller Sverige, om man inte stödjer/joinar NATO.
2015-05-29, 11:26
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Ryssland skulle inte använda kärnvapen, emot Sverige, även under världskrig, undantag baser som NATO ev. använder eller kan använda. Skulle däremot Sverige dra sig mer åt neutraliteten, likt Finland, höja försvarsbudgeten till 3% av stifta allmän värnplikt, så kan jag garantera att Ryssland inte anfaller Sverige, om man inte stödjer/joinar NATO.

Är det ett officiellt uttalande? Men likt förbannat inget vi litar på efter mer en tusen års erfarenheter av ryssen.
2015-05-29, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodyholly
Är det ett officiellt uttalande? Men likt förbannat inget vi litar på efter mer en tusen års erfarenheter av ryssen.
Det är min erfarenhet av mitt land, vad mina vänner i Ryska Försvarsmakten, i allt från Sergeant till Generalmajor säger, men även egen åsikt.
2015-05-29, 23:15
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Det är min erfarenhet av mitt land, vad mina vänner i Ryska Försvarsmakten, i allt från Sergeant till Generalmajor säger, men även egen åsikt.

Hej Laurens, kul du är tillbaks !
Glad du och dina militära vänner inte ser Sverige som ett hot om Sverige förblir neutralt. Men tyvärr är det ju inte soldater som bestämmer utan politiker. Historiskt har just svaga neutrala länder, anfallits tidigt i en konflikt för att få ett bättre strategiskt läge. I WW2 intogs ju Tjeckoslovakien, Estland, Lettland ,Litauen, Danmark, Norge tidigt av stormakter trots att de var neutrala.

Jag har några vänner i finskt o svenskt försvar och de är verkligen fredliga. Antar de sista som vill kriga är just de som måste riskera livet. Det är väl politikerna man måste se upp med, känner du några sådanna ? Jag känner bara en SD opositionsledare,som är 2:a vice ordörande i kommunstyrelse, och han skulle fly till Danmark i händelse av krig fast han var flygvapenpilot tidigare. Nu har han väl ingen krigsbefattning längre och som mobbad SD politiker har han nog ingen större sympati för de styrandes.
2015-05-29, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Glad du och dina militära vänner inte ser Sverige som ett hot om Sverige förblir neutralt. Men tyvärr är det ju inte soldater som bestämmer utan politiker. Historiskt har just svaga neutrala länder, anfallits tidigt i en konflikt för att få ett bättre strategiskt läge. I WW2 intogs ju Tjeckoslovakien, Estland, Lettland ,Litauen, Danmark, Norge tidigt av stormakter trots att de var neutrala.
Exakt. Hoten från Ryssland är bara ett spel för galleriet. De vet att det skulle bli mycket svårare att anfalla/invadera Sverige i en framtida konflikt om vi är med i NATO. Annars kommer de ju att promenera in när de känner för det.
2015-05-30, 09:59
Medlem
fredrikdenstores avatar
Jag hoppas att Putin fattar så mycket så att han inser att om han hoppar på ett NATO-land så blir inte bara han, utan även en större del av den ryska befolkningen, bokstavligt talat "grillade till aska."
2015-05-30, 10:39
Bannlyst
Citat:

Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1

Jag har några vänner i finskt o svenskt försvar och de är verkligen fredliga. Antar de sista som vill kriga är just de som måste riskera livet. Det är väl politikerna man måste se upp med, känner du några sådanna ? Jag känner bara en SD opositionsledare,som är 2:a vice ordörande i kommunstyrelse, och han skulle fly till Danmark i händelse av krig fast han var flygvapenpilot tidigare. Nu har han väl ingen krigsbefattning längre och som mobbad SD politiker har han nog ingen större sympati för de styrandes.
Dock påverkas även politiker av den realpolitiska situationen, vi har vare sig någon Hitler eller Stalin vid makten, som inte tar någon som helst hänsyn till händelserna, och det geografiska förutsättningarna under fred och krig. Jag kan garantera att även politiker i Ryssland idag skulle inte vilja anfalla ett neutralt Sverige, med ett delvis starkt försvar minst sagt. Dock är problemet om extremister börjar nå maktpositioner..
2015-05-30, 13:50
Medlem
DEVGRUs avatar
Citat:
Det krävs försvarsbudget på 2%, dvs. en höjning på 40% över Sveriges idag.

Det är ett mål, inte ett krav. Hade Sverige ökat upp till 50 miljarder per år hade det räckt. Gå med i NATO och lägg 50 miljarder på försvaret så behöver du inte bekymra dig om det mer. Nu betalar vi ca 42 miljarder och står utan skydd.
2015-05-30, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DEVGRU
Det är ett mål, inte ett krav. Hade Sverige ökat upp till 50 miljarder per år hade det räckt. Gå med i NATO och lägg 50 miljarder på försvaret så behöver du inte bekymra dig om det mer. Nu betalar vi ca 42 miljarder och står utan skydd.
Dock vore det bättre att lägga 3% i BNP, hålla sig neutral och fortfarande kunna skydda rikets gränser, effektivt mot alla typer av hot.
2015-05-30, 20:09
Bannlyst
Citat:
Tack!
Dock påverkas även politiker av den realpolitiska situationen, vi har vare sig någon Hitler eller Stalin vid makten, som inte tar någon som helst hänsyn till händelserna, och det geografiska förutsättningarna under fred och krig. Jag kan garantera att även politiker i Ryssland idag skulle inte vilja anfalla ett neutralt Sverige, med ett delvis starkt försvar minst sagt. Dock är problemet om extremister börjar nå maktpositioner..
Usch då, och extremister i Ryssland är inte som den "extremister" som vi har här i Sverige gissar jag.

Har alltid sett Putin som den rationella som gått balansgång mellan "inga alls" och just extremister och tappar han inte längre har makten vem kommer då är det jag är riktigt rädd för faktisk för då gissar jag att NATO kommer att få bekänna färg och förbanna sig att man såg Putin som fienden!

Och då kommer Europa sakta att inse att dom gick någon annans ärenden...
2015-05-30, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodyholly
Visst men är det inte lite långsint tycker du att resonera så Lite mera rationellt att tänka så vad gäller tyskar istället
2015-05-30, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DEVGRU
Men du vet väl att om man tex har två gangstergrupper att ev leira sig med och väljer den ena då får man den andra som fiende, om du då går in på en pub med "klubbjackan" på så är risken för att åka på stryk mycket mycket större än om du har en jacka från HM på dig

En korrigering av dina siffror, vår BNP är ca 4000 miljarder, dvs vi måste dubbla vår försvarsbudget för att nå 2%!
Senast redigerad av kulprit 2015-05-30 kl. 20:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in