• 1
  • 2
2013-01-14, 01:50
Medlem
Jag har nog utvecklat en sorts psykisk sjukdom då man lever i en fantasivärld och skapar osanningar.

Några exempel kan vara om jag går på toaletten och ska kissa så kollar jag toaletten så är det bara vatten och efter någon sekund så inbillar sig min hjärna att det ligger en hårtork där i.

Om jag ska gå över en gata så kollar jag att det inte finns några bilar och sen när jag ska ta första steget så börjar det komma massa fantasibilar.

Om jag ska ta lös mobilen från laddning så måste jag kolla så jag inte håller något opassande i handen.

När jag ska sätta mig vid datorn så måste jag kolla så jag inte håller i ett vattenglas så jag inte råkar hälla det överallt så allt blir strömförande.

Kan ju säga att det här har tagit över mitt liv. Det här gäller i princip allt jag gör. Kan inbilla mig att det ligger knivar överallt osv.

Är jag paranoid eller något? Personlighetsstörning? Vad är fel?
Citera
2013-01-14, 01:55
Medlem
TheBurdens avatar
Låter som någon form av OCD. Då är det vanligt att man är rädd för att det värsta ska hända hela tiden. Jag har själv en form av OCD.
Senast redigerad av TheBurden 2013-01-14 kl. 02:08.
Citera
2013-01-14, 02:00
Medlem
Hur vet man om man har OCD? Vad står OCD för? Blir så jävla trött mig själv hela tiden, den här skiten styr mig... Allt som händer och sker framför mina ögon gör jag om till en katastroftanke. Sen kan det bara vara inbillningar som gör att jag måste kolla och försäkra mig om att det inte är så.
Citera
2013-01-14, 02:07
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Snooze
Hur vet man om man har OCD? Vad står OCD för? Blir så jävla trött mig själv hela tiden, den här skiten styr mig... Allt som händer och sker framför mina ögon gör jag om till en katastroftanke. Sen kan det bara vara inbillningar som gör att jag måste kolla och försäkra mig om att det inte är så.

OCD står för Obsessive-Compulsive Disorder.

Jag förstod att jag hade OCD efter att jag läst om det. Nu äter jag antidepressiv medicin mot mina tvångstankar och tvångshandlingar. Funkar ganska bra. Medicinen tar inte bort det helt, men det har blivit mycket bättre.

Tidigare så hade jag en stor rädsla över att det kunde börja brinna överallt. Det är mycket bättre med det nu.
Citera
2013-01-14, 02:11
Medlem
Dina fantasibilar och hårtorkar m.m. Ser du dem faktiskt dvs hallucinerar du? Eller låtsas du att de är där bara?
Citera
2013-01-14, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
OCD står för Obsessive-Compulsive Disorder.

Jag förstod att jag hade OCD efter att jag läst om det. Nu äter jag antidepressiv medicin mot mina tvångstankar och tvångshandlingar. Funkar ganska bra. Medicinen tar inte bort det helt, men det har blivit mycket bättre.

Tidigare så hade jag en stor rädsla över att det kunde börja brinna överallt. Det är mycket bättre med det nu.

Vad får du för medicin? Får du någon terapi?

Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Dina fantasibilar och hårtorkar m.m. Ser du dem faktiskt dvs hallucinerar du? Eller låtsas du att de är där bara?

Det är det jag inte riktigt vet.. Det är de jag blir rädd för om jag inte kan skilja på det. Ibland så blir det äh vafan jag kör, så hände det inget. Men man mår ganska dåligt över att man gjorde som man gjorde...
Citera
2013-01-14, 02:32
Medlem
Sök hjälp. Låter inte nyttigt att gå runt och vara på väg att dö mer eller mindre hela tiden. Ingen aning om vad OCB eller är vad någon skrev - oavsett vad du "lider" av, så hjälper det garanterat att söka hjälp hos sjukvården.
Citera
2013-01-14, 02:33
Medlem
Citat:

Det är det jag inte riktigt vet.. Det är de jag blir rädd för om jag inte kan skilja på det. Ibland så blir det äh vafan jag kör, så hände det inget. Men man mår ganska dåligt över att man gjorde som man gjorde...

OM du faktiskt inte kan skilja på fantasi och verklighet så lider du av en psykos. Om du är rädd för att inte kunna skilja men egentligen kan det så är det möjligen en form av ocd. Det låter dock snarare som att du befinner dig i gränslandet och inte har någon psykos än men kan utveckla en sådan med tiden. Sök hjälp hos psykolog, annars kan det bli värre med tiden och svårare att åtgärda, som det är nu tror jag det inte att kommer vara några större problem att må bra igen. Men vänta inte

Det är ingen klassisk ocd du beskriver iaf kan jag säga.
Citera
2013-01-14, 02:42
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
OM du faktiskt inte kan skilja på fantasi och verklighet så lider du av en psykos. Om du är rädd för att inte kunna skilja men egentligen kan det så är det möjligen en form av ocd. Det låter dock snarare som att du befinner dig i gränslandet och inte har någon psykos än men kan utveckla en sådan med tiden. Sök hjälp hos psykolog, annars kan det bli värre med tiden och svårare att åtgärda, som det är nu tror jag det inte att kommer vara några större problem att må bra igen. Men vänta inte

Det är ingen klassisk ocd du beskriver iaf kan jag säga.

Det är väl det där med hårtorken som låter lite psykotiskt. Annars så tycker jag att det låter som "bara" tvångstankar.
Citera
2013-01-14, 02:45
Medlem
TheBurdens avatar
Sök hjälp. Ta kontakt med öppenvårdspsykiatrin så att du får någon att prata med.
Citera
2013-01-14, 02:47
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:

Har haft funderingar på KBT (kognitiv beteendeterapi), men orkar inte ta tag i det just nu. Lider även av depression och ångest. Har tidigare gått i samtal hos psykolog.
Senast redigerad av TheBurden 2013-01-14 kl. 02:51.
Citera
2013-01-14, 02:51
Medlem
Jag går till KBT behandlare och får Cipralex. Har gått där sen mars. Känner dock inte till några särskilda förändringar. Får jag rätt hjälp?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in