2013-01-13, 08:26
Medlem
Kunskap=Underhållning
Kunskap är många saker.
Allt handlar väl om hur man ser på det.
Man kan ha kunskap om hur man dödar en människa.
Man kan ha kunskap om hur man gör det lidsamt för
en människa innan den dör.
Man kan ha kunskap om många saker.
Om man har sex, så tar man reda på vilken ställning
som tillfredsställer en mest.
Kunskap har många nyanser.

Vilken nyans har din kunskap ?
Senast redigerad av Densistafilosofen 2013-01-13 kl. 08:30.
Citera
2013-01-13, 11:47
Medlem
Medvetenhet skulle jag säga, och självkännedom.
Citera
2013-01-13, 11:50
Medlem
Vad menar du med att kunskap är underhållning?, menar du att kunskap bara är ett annat ord för underhållning?
Frågan om vad som är kunskap är något jag själv tänkt mycket över och jag tror den enda fullständiga och perfekta kunskapen är den matematiska (2+2=4) och vår(min) kunskap om att vi(jag) existerar (I think therefore I am).
All "kunskap" om den fysiska världen vi har är imperfekt och ofullständig, bara för att du känner till ett bord så betyder inte det att du känner till alla dess delar, alla dess atomer och dess struktur och därför är din kunskap om bordet ofullständig. Dessutom är dina sinnen inte perfekta du kan vara färgblind och se grön som gul, det betyder dock inte att den är grön, därför är din kunskap baserad på dina sinnen också imperfekt.
Självklart betyder inte det att man skall avfärda allt utanför den abstrakta matematiken som endast baserade på åsikt och därav påstå att allas uppfattningar är rätt/fel och saknar värde som kunskap.
När man läser om kunskaps natur i tex Platon så kan man få iden att det inte finns någon objektiv sanning eller kunskap utanför det abstrakta men i dagens värld förlitar vi inte bara oss på våra imperfekta sinnen. Idag så kan vi förlita oss på bättre mätinstrument än någonsin, kan se färger genom olika kameror mäta dess våglängder, jag skulle argumentera att de fakta som framtagits genom vetenskapliga metoder såsom färgers våglängder, hastighet andra egenskaper är så nära perfekt kunskap vi hittills lyckats kunnat komma.
Senast redigerad av Heraclitus 2013-01-13 kl. 11:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in