Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Det är inte lönt att debattera med sådana som dig för du kommer aldrig förstå. Du blandar ihop konst med kapitalism vilka sällan är förenliga om man vill ha någon form av varierat och mer djuplodat utbud. Du kan ju bara enkelt jämföra TV4 med sina korkade program (reklamfinansierad) och SVT med sina högkvalitativa produktioner (skattefinansierad).
Ingen har rätt att bestämma vad som är bra eller dålig konst och sedan stjäla pengar av arbetande människor för att ge till vad personen i fråga subjektivt uppfattar som bra.
Vem har någonting att vinna på att människor som borde vara i arbete gör skulpturer och visar upp för en liten skara människor i kulturhuset vid Röda Sten i Göteborg förutom den som kan sitta och skulptera hela dagarna istället för att faktiskt bidra? Eller möjligtvis de få människor som faktiskt går och kollar på skulpturen men är såpass föga intresserade att de inte har någon lust att betala för att få se den...
Hur kan man säga att en teateruppsättning i Majorna som handlar om typ "Känslan orange" är värd att ge stöd (stjäla pengar till) men samtidigt inte subventionera biljetter till "Hobbit" som människor aktivt väljer att gå på? Vad är egentligen "djup"? Det är ju bara pretentiöst påhitt av förståsigpåare.
Vad man tycker är högkvalitativt är högst subjektivt. Jag tycker att i princip alla SVT-produktioner är helt värdelösa med 0 utbildnings- eller underhållningsvärde förutom Melodifestivalen/ESC och sport. Både sporten och MF/ESC hade jag varit villig att
betala för så att de som inte gillar det slipper och kan lägga sina hårt förvärvade pengar på vad de vill. Samtidigt vill inte jag att någon stjäl pengar från mig för att göra ett program om mat från Venezuela.
Vad fan spelar det för roll om utbytet är varierat om alldeles för få människor vill se på skiten tillräckligt gärna för att vilja betala för det? Vem är det till nytta för? Jävla flumfasoner, ge de pengarna till barn i Afrika istället för Egon och Ulla som hoppade av skolan efter högstadiet för att satsa på rörelsekonst och artistisk improvisation.
Jag känner sällan hat men om någonting gör mig upprörd så är det människor som förespråkar att man stjäl från hederliga människor utan att de får någonting tillbaka.