Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Fin logik där, då måste du hata många samhällsfunktioner som du inte direkt kan dra nytta av. T ex den skattefinansierade skolan för du går ju inte i skolan längre?
Vad är det för fel på den logiken? Jag känner sällan hat men jag blir upprörd när man vill råna människor som gör rätt för sig.
Jag går i skolan. Tycker självklart inte att högre utbildning borde vara skattefinansierad, man borde erbjuda lån att betala skolavgift med. Samtidigt borde man slopa studiebidraget och öka möjligheterna att ta lån även där. Det är sinnessjukt att människor ska kunna gå vilka flumkurser som helst som aldrig kommer att leda till ett arbete men ändock spendera andra människors pengar. Utbildar sig gör man för att få ett arbete. Om man var tvungen att betala för en "rolig" flumkurs med sina egna pengar istället för grannens så skulle nog många tänka om, eller så betalar de och då är det deras val som inte drabbar någon utomstående.
Skattefinansierad skola är ett exempel på någonting som är både kostsamt och orättvist, men trots att man som skattebetalare inte får tillbaka allt man blir bestulen på så får samhället tillbaka en del av den dåliga investeringen. Det finns fler exempel och skatt är en vidrig företeelse som i princip bara gynnar sånna som absolut inte gjort sig förtjänta av det.
Med det sagt vill jag poängtera att ingen skattefinansierad företeelse ger så lite tillbaka till den bestulne och samhället som just kulturstöd. Dessutom hamnar den hederliga mannen och kvinnans pengar rakt i fickorna på lata vuxenbarn som på andras bekostnad leker på dagtid istället för att arbeta. Vidrigt...
Vänstermänniskor vill stjäla pengar och kraftigt begränsa människors frihet och möjligheter. Trots det har man lyckats slingra sig till något sorts monopol på termer som "rättvisa" och "jämlikhet". Helt absurt...